Gå til innhold

NHD - Usikkerhet om diagnoser?

Anbefalte innlegg

Gjest riktig diagnose?
Skrevet

I forbindelse med ABB-saken har jeg begynt å tenke på hvor vanskelig det er å sette riktig diagnose.

Kompetente fagfolk er uenige etter grundige og omfattende observasjoner.

Jeg ble ikke så grundig undersøkt da jeg mottok min diagnose. Det var forsåvidt også en alvorlig diagnose. Jeg ble diagnostisert gjennom TOP-prosjektet.

På hvilken måte kan jeg være sikker på at den er riktig? Burde man kreve at diagnoser settes av to forskjellige psykiatere?

Fortsetter under...

motorPrøysen
Skrevet

Jeg lurer også på hvor sikre diagnosene er og har forsøkt å søke etter dette i forskningsdatabaser. Det lille jeg har funnet tyder på at diagnosene ikke er særlig sikre, men det dreier seg om gamle undersøkelser. Jeg er overraska over at det ikke har vært forska mer på dette.

Hvis det fins nyere studier om dette hadde det vært interessant å høre om dem.

Skrevet

'' Burde man kreve at diagnoser settes av to forskjellige psykiatere?

''

Jeg mener at det ville være altfor ressurskrevende å skulle gjennomføre to fullstendige og uavhengige undersøkelser. Dersom det er grunn til å tro at diagnosen er feil, så antar jeg at din behandler - eller andre du kommer i kontakt med i hjelpeapparatet - vil oppdage dette.

Gjest mannen sin
Skrevet

Professor Karterud(link under) finner ingen spor av schizofreni hos Breivik. Samme sa jo f.eks professor Cullberg at den første rapporten rett og slett argumenterte imot diagnosen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10073480

Derimot uttaler psykolog Grøndahl på tv i dag at hvis ABB med sine uttalelser prøver å snakke seg ut av utilregneligheten så gjør han en dårlig jobb. Jeg fulgte mesteparten av det ABB sa i dag og jeg fikk ikke med meg noe bisart slik som denne psykologen tydelig tolker ABB.

Merkelig at fagfolkene klarer å tolke samme person så vidt forskjellig. Selv om de færreste fagfolk mener han kan ha paranoid schizofreni.

Uansett så bør fagmiljøet sette sette seg sammen snart, for det bør ikke være så store forskjeller i miljøet. For det skaper en veldig usikkerhet i forhold til alle de som har fått en psykiatrisk diagnose.

Skrevet

Hvis du er diagnostisert gjennom Top prosjektet, er du meget grundig diagnostisert. Det er jeg og. Da er diagnosen ganske så sikker. De tar alt nøye til vurdering.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis pasienten har klare ønsker om en bestemt diagnose, vanskeliggjør dette diagnostiseringen.

Slik jeg kjenner TOP-prosjektet, er diagnosene blant de sikreste en kan få.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...