Gå til innhold

hvordan kan man vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan en lege egentlig vite om psykose-medisinen virker eller ikke? mange blir jo tvangsmedisinert og de vil jo lett lære seg teknikker for å skjule psykosen. Jeg vet også hva jeg skal svare behandlerne mine for å ikke virke psykotisk.

(jeg er ikke psykotisk nå altså ;)

Fortsetter under...

Skrevet

De virker vel fordi de er mot psykoser, er vel som å ta insulin det, det virker. Men er enig i at psykoseting kan man klare å holde for seg selv.

Skrevet

De virker vel fordi de er mot psykoser, er vel som å ta insulin det, det virker. Men er enig i at psykoseting kan man klare å holde for seg selv.

Jeg merker jo også at det er noe som skjer når jeg tar den medisinen. Men blir aldri helt klok på om innleggelsen i seg selv har like mye å si som medisinene....hmm

Skrevet

Jeg merker jo også at det er noe som skjer når jeg tar den medisinen. Men blir aldri helt klok på om innleggelsen i seg selv har like mye å si som medisinene....hmm

Er vel medisinen du tar som teller og ikke innleggelsen, jeg er to ulike personer med og uten medisin.

Skrevet

Er vel medisinen du tar som teller og ikke innleggelsen, jeg er to ulike personer med og uten medisin.

Jeg føler ikke akkurat at jeg er to personer med og uten medisin. Men jeg er mer engstelig ja, og kan høre stemmer som buldrer og bråker. Men har faktisk opplevd at de stemmene har forsvunnet når jeg har trappet ned på medisin også så får ikke alt til henge på greip..........

Skrevet

Jeg føler ikke akkurat at jeg er to personer med og uten medisin. Men jeg er mer engstelig ja, og kan høre stemmer som buldrer og bråker. Men har faktisk opplevd at de stemmene har forsvunnet når jeg har trappet ned på medisin også så får ikke alt til henge på greip..........

Men det er forskjell på å trappe ned og å være uten medisin, det vet jeg. Kanskje jeg begynner å innse at jeg trenger dem, sammenlignet med og uten har jeg det bedre med. Men det har sine fordeler og ulemper.

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal skjule at man er psykotisk? Hvorfor ikke heller være åpen slik at man får hjelp. For min del har åpenhet ført til psykose-diagnose, men det er jo til det beste slik at man får hjelp.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal skjule at man er psykotisk? Hvorfor ikke heller være åpen slik at man får hjelp. For min del har åpenhet ført til psykose-diagnose, men det er jo til det beste slik at man får hjelp.

Man skjuler at man er psykotisk når man er engstelig for å ta medisiner og tror de har uheldig virkning på hjernen og at man blir avhengi.

Skrevet

Man skjuler at man er psykotisk når man er engstelig for å ta medisiner og tror de har uheldig virkning på hjernen og at man blir avhengi.

Det forstår jeg.

Skrevet

Men noen ganger må man bare ta litt sjanser også, og tenke at "jaja, hvis medisinene vil ødelegge hjernen min, så får den bare gjør det."

Skrevet

Men noen ganger må man bare ta litt sjanser også, og tenke at "jaja, hvis medisinene vil ødelegge hjernen min, så får den bare gjør det."

Selv klarer jeg ikke tenke slik.

Jeg er veldig redd for at hjernen skal bli ødelagt av medisiner. Hvis hjernen skades, får det fatale følger. Det kan torpedere hele ditt livsgrunnlag hvis du eksempelvis ikke kan fungere i jobb. Rent sosialt har det følger når man ikke klarer å huske ting eller klarer å henge med i samtaler. En føler seg hele tiden underlegen fordi en ikke kan huske, og da har de andre overtaket.

Jeg tror at AP og SS kan skade hjernen. Jeg har ofte ønsker om å slutte, men tørr ikke pga hjelperne.

Skrevet

Selv klarer jeg ikke tenke slik.

Jeg er veldig redd for at hjernen skal bli ødelagt av medisiner. Hvis hjernen skades, får det fatale følger. Det kan torpedere hele ditt livsgrunnlag hvis du eksempelvis ikke kan fungere i jobb. Rent sosialt har det følger når man ikke klarer å huske ting eller klarer å henge med i samtaler. En føler seg hele tiden underlegen fordi en ikke kan huske, og da har de andre overtaket.

Jeg tror at AP og SS kan skade hjernen. Jeg har ofte ønsker om å slutte, men tørr ikke pga hjelperne.

Skjønner jo det. Jeg er en av de som ikke tok svineinfluensa-vaksine, fordi jeg ikke tror det er det de utgir det for å være.

Men jeg ville prøvd å tenke slik jeg gjør om AP og behandlere. Det er nok mer skadelig for hjerne og kropp å ikke ta det.

Skrevet

Det er ikke lett.

Annonse

Skrevet

Det er ikke lett.

Nei, men som sagt, ta noen sjanser. Noen tør å reise til Afghanistan, da klarer du å ta noen tabletter.

Skrevet

Nei, men som sagt, ta noen sjanser. Noen tør å reise til Afghanistan, da klarer du å ta noen tabletter.

Tar sjanser, tar medisiner jeg. Og det kan ikke sammenlignes med det du skriver, mitt liv dreier seg ikke om reiser til andre land.

Skrevet

Tar sjanser, tar medisiner jeg. Og det kan ikke sammenlignes med det du skriver, mitt liv dreier seg ikke om reiser til andre land.

Nei, men det handlet om å ta sjanser gjorde det ikke? :)

Skrevet

Nei, men det handlet om å ta sjanser gjorde det ikke? :)

Jo, men det er nesten en daglig kamp inni meg ang medisiner. Så lett er det ikke, men jeg gjør det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litt forenklet sagt:

Om du faker normal, går på arbeid, har god omsorg for dine barn og ellers oppfører deg bra og fungerer godt eller om det er ekte, er rimelig likegyldig for meg.

Det blir litt som med IQ test. Om folk er smarte og løser alle oppgavene, eller om de bare faker smart og løser de samme oppgavene, det er likegyldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...