Gå til innhold

Hvor mye benzo/valium er lovlig å kjøre bil med?

Anbefalte innlegg

eplet1365380401
Skrevet

Jeg har mest sannsynlig det en kaller bipolar lidelse type 3. Utløst psykose av efexor år 2001. Har alle år brukt en dæsj stesolid (10-15mg). Det er blitt restriktivt med bruk av disse Steso/val/vival og denne type medisin angående bilkjøring. Man kan alltid stille spørsmål om hvorfor. Heldigvis har vi i Norge mange gode fast leger. Tilbake til mitt bruk av stesolid i ca 10 år ble av min nye lege satt på seponering pga bilkjøring. Det har vært et tøft år uten. Men har nylig resignert og fått dispansasjon og føler liver er godt å leve igjen. Preparater jeg har fast gått på disse ti årene med stesolid er 10 mg nozinan og 7.5mg imovane, lithium, cipralex. Det siste året tør jeg påstå har vært mere "dopet" med Fluanxol, lithium, imovane, surmontil i bøtter og spann, atarax i bøtter og spann, cipralex,nozinan i bøtter og spann (50mg/pr/døgn). Min personlige mening er at noen må ta grep i denne problematikken. Har argumenter så det holder. Nevner noen:Hva med veiene i landet. Noen veier er livsfarlige. Noen har sikre biler og andre har mindre sikre biler. Noen har hjertelidelser. Noen kan kjøre uten "sæle" andre kjører med halvt øye osv osv.. Vi psykisk syke er så stigmatisert i samfunnet så det holder i laaaange veier. Bokstavelig talt:).

Kort prosess. Spørsmålet lyder som følgende. Hvor mye stesolid kan kan kjøre innpå i mg i døgnet? (har sett kjenninger som har inntatt 5mg stesolid og blitt synlig sløvet)

Nevner at jeg er i god form. Ikke er et dugg sløvet av dette samt at det er gode kjøreforhold her og bilen er i god stand:) Mye regn men det er lov å kjøre for de fleste her:)

Medisiner jeg tar nå er: ( Morgen) lithium, cipralex, 2.5mg stesolid

(etterm.) 2.5mg stesolid.

(kveld) 2.5mg stesolid, 10mg nozinan

Håper du synes dette er forsvarlig NHD?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt at du ikke tar andre medisiner som virker sløvende, kan du kjøre personbil med døgndose 10 mg Stesolid.

Med mer skal du søke om dispensasjon og vil kunne få det opp til ca 20 mg.

eplet1365380401
Skrevet

Må tilføye at jeg ikke lenger tar imovane (7.5mg)

tillegsspørsmål. Finnes det noe annet en truxal,nozinan som man kan sove godt på?

takk for eventuelt svar.

eplet1365380401
Skrevet

Forutsatt at du ikke tar andre medisiner som virker sløvende, kan du kjøre personbil med døgndose 10 mg Stesolid.

Med mer skal du søke om dispensasjon og vil kunne få det opp til ca 20 mg.

Mange takk for svaret

Gjest ingelill
Skrevet

Må tilføye at jeg ikke lenger tar imovane (7.5mg)

tillegsspørsmål. Finnes det noe annet en truxal,nozinan som man kan sove godt på?

takk for eventuelt svar.

Du kan ta vallergan eller phenergan i tillegg. Det gjør jeg , og sjonglerer med dette etter som det passer meg. Men det funker i hvertfall på meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...