Gå til innhold

Lipitor og høyt kolesterol

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 54 år og har høyt kolesterol.

Av min fastlege har jeg fått foreskrevet Lipitor 10 mg. med beskjed om at når jeg begynner på de, måtte jeg ta de livet ut. Kan dette virkelig stemme?

Jeg har ikke begynt på tabelettene enda, for jeg er bekymret. Har også lest om bivirkninger (bla. smerter i ledd) og siden jeg har revmatisme ble jeg litt betenkt, for jeg har leddsmerter nok som det er.

Kan det være et annet merke/type tabeletter som kan være mere egnet for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37909-lipitor-og-h%C3%B8yt-kolesterol/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Editha.

De "statinene" (bl.a. Lipitor) som er på markedet i Norge er forbundet med et minimum av bivirkninger, som forøvrig i det alt vesentligste er neglisjerbare og som ikke medfører varige plager eller skader.

Det er nylig gjennomført en kjempeundersøkelse i England med over 20 000 pasienter, hvorav halvparten fikk en relativt høy dose statin. Statin-gruppen hadde ikke flere plager enn de personene som fikk placebo (luretabletter).

Du vil redusere sannsynligheten for å utvikle hjerte-kar-sykdom vesentlig hvis du får senket ditt kolesterol. Dessuten er det meget som taler for at statinene (f.eks. Lipitor) har en rekke andre positive effekter, som ikke kan måles i form av minsket kolesterol-verdi, men som er delaktige i den reduserte sykeligheten på lang sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...