Gå til innhold

Følelser + urolig hjerte = sant?

Anbefalte innlegg

Til Dr Søyland

Jeg er jente på 36 år som har hatt et litt turbulent

følelsesliv de siste ti årene.

Nå så merker jeg at hjertet er mer urolig, hopper over slag. Pulsen går jevnt og trutt når hjertet ikke hopper. Hjertet er liksom så var for frykt, glede, angst osv. Da reagerer det med denne hoppingen.

Det var ikke så var før, synes jeg. Mulig at

jeg tenker for mye på det nå.

Så spørsmålet mitt blir om mitt turbulente

følelsesliv har gitt denne hjertehoppingen

som en reaksjon etter disse årene? Og vil det roe seg igjen?

Mine BT verdier er i gjennomsnitt 124/84 +-

og nattrykk ca. 90/60 hvis det har noe å si.

Stetoskop og hvile-EkG har vist normalt hos legen. Men jeg er så urolig og nervøs for det. I Hvile-EKG gikk hjertet noe fortere p.ga. nervøsitet, kan EKG "skjule" noe i fortere hjerteaksjon? Jeg synes legen min tar for lett på dette. Føler meg som en hypokonder.

Kan du være snill å svare meg?

MVH.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37915-f%C3%B8lelser-urolig-hjerte-sant/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Undrer.

Det er meget mulig at ditt "turbulente" følelsesliv er medskylig når det gjelder din tendens til ekstraslag i hjertet. Følelsesmessige "topper og bunner" vil alltid avstedkomme store variasjoner av hormoner, bl.a. av adrenalig og lignende stoffer. Disse påvirker også impulsgivningen i hjertet, og kan fremme forutsetningene for at ekstraslag oppstår.

Dette er ikke farlig, men kan selvsagt være litt ubehagelig for den enkelte.

De resultatene du nevner fra undersøkelser synes alle flunkende normale.

Slapp av med dette. Sannsynligheten for at det er sykdom som ligger til grunn er forsvinnende liten, og jeg synes du skulle forsøke å skyve det helt i bakgrunnen inntil videre. Hvordan er det forresten med din fysiske tilstand. God, regelmessig trening er god behandling hos mange. Kaffe og nikotin vil kunne provosere ekstraslag.

Svar til Undrer.

Det er meget mulig at ditt "turbulente" følelsesliv er medskylig når det gjelder din tendens til ekstraslag i hjertet. Følelsesmessige "topper og bunner" vil alltid avstedkomme store variasjoner av hormoner, bl.a. av adrenalig og lignende stoffer. Disse påvirker også impulsgivningen i hjertet, og kan fremme forutsetningene for at ekstraslag oppstår.

Dette er ikke farlig, men kan selvsagt være litt ubehagelig for den enkelte.

De resultatene du nevner fra undersøkelser synes alle flunkende normale.

Slapp av med dette. Sannsynligheten for at det er sykdom som ligger til grunn er forsvinnende liten, og jeg synes du skulle forsøke å skyve det helt i bakgrunnen inntil videre. Hvordan er det forresten med din fysiske tilstand. God, regelmessig trening er god behandling hos mange. Kaffe og nikotin vil kunne provosere ekstraslag.

Takk for utfyllende svar.

Ja jeg bør vel komme i enda bedre fysisk form. Jeg går en halvtimes spasertur hver dag.

Synes du f.eks aerobictrening ville være bra for meg? Har trenet det siden 1989 til 1998 men sluttet p.ga. angst.

Mvh.

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Takk for utfyllende svar.

Ja jeg bør vel komme i enda bedre fysisk form. Jeg går en halvtimes spasertur hver dag.

Synes du f.eks aerobictrening ville være bra for meg? Har trenet det siden 1989 til 1998 men sluttet p.ga. angst.

Mvh.

Svar til Undrer.

All aerob trening vil være bra for deg. Noe dere jenter skulle legge litt vekt på i tillegg er en moderat form for styrketrening. Ikke for å bygge så store muskler, men for å bli litt sterkere. Halvtimesturen din daglig er fin. Hadde alle gjort det ville folkehelsen fått seg et skikkelig løft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...