Gjest Jente21 Skrevet 31. oktober 2001 Skrevet 31. oktober 2001 Hva er normalt blodtrykk når man er 21? Fikk mitt målt til 135/80, som legen sa var normalt, men jeg hadde forventa det lavere..For et år siden var det bare 110/75 eller så...Er det fordi jeg spiser så ille usundt at årene mine er fulle av ater(i)osklerose allerede? Eller er det det såkalle Hvit-frakk-syndromet? Men det kan ikke stemme helt, for var nok like anspent sist det blei målt, selv om det var av en medstudent. Er det noe å legge i at det ar steget sånn på et år bare, jeg glemte å nemne det for legen jeg var hos..? Hva kan det eventuelt tyde på? 0 Siter
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 Svar til Jente 21. 135/80 er normalt for deg. Hvis det var blitt målt flere ganger samme dag ville du utvilsomt variert ned mot 100/60 i fredelige stunder. Ikke ta ett enkelt trykk som uttrykk for annet enn en forbigående og meget variabel størrelse. Variasjonen vil hos deg likevel alltid være innenfor normal variasjonsbredde. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.