Gå til innhold

Tannrotbetennesle


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Kan en tannrotbetennelse forsvinne av seg selv eller må den behandles? Jeg har trolig fått tannrotbetennelse i den jekselen jeg rotfylte før påske. Ikke veldig vondt, men litt vondt innimellom når jeg presser på tanna eller tygger med den. Det vonde sitter helt inne ved beinet, der jeg tenker rotspissen er. Den kjennes litt løs ut.

Jeg var hos tannlegen for ca to uker siden på vanlig kontroll, og nevnte dette. Men tannlegen kunne ikke se noe betennelse på røntgenbildet, og mente at det trolig ikke var noen betennelse siden det ikke var særlig vondt. Men jeg kunne selvsagt komme tilbake,,,

Mens jeg holdt på med denne tanna før påske, fikk jeg Apocilling av tannlegen, som jeg skulle ta i påska dersom tanna begynte å krangle mens jeg var i utlandet. Den holdt seg heldigvis i ro da. Men skal jeg rett og slett bare ta den kuren, og tro på at betennelsen forsvinner? Medisinen er jo faktisk skrevet ut til nettopp denne tanna

Det er så kjipt med alle disse tannlegetimene som koster så mye. Dersom jeg får dit igjen, så er det vel å betale 700 kr for at han tar nytt bilde, ser at jeg trenger pennicilling - eller anbefaler trekking :-( Har lyst til å beholde tanna så lenge jeg kan.

Hva synes dere jeg skal gjøre? Har altså ikke mye smerter nå, men er 100% sikker på at noe er galt med tanna, og etter det ejg har lest, så er det tannrotbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annve

Hvorfor tror du det er betennelse i tannen? En rotfylt tann kan være øm og vond i flere mnd etterpå. Jeg har hatt rotspissbetennelse, jeg kan love deg at det ikke gjør litt vondt, det gjør veldig vondt, og det hovent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hvorfor tror du det er betennelse i tannen? En rotfylt tann kan være øm og vond i flere mnd etterpå. Jeg har hatt rotspissbetennelse, jeg kan love deg at det ikke gjør litt vondt, det gjør veldig vondt, og det hovent.

Smertene i tanna forsvant med en gang tanna ble rotfylt, eller det vil si den dagen tannlegen fjernet nervene i den. Den ble rotfylt en uke etter. Jeg hadde helt vanvittige smerter da.

Så holdt den seg i ro i ca en måned. Jeg kjente at det var litt annerledes når jeg trykket på den, men ikke vondt.

Så - for en uke eller to siden, begynte jeg å kjenne den igjen på en ny måte. Når jeg "tapper" sideveis på tanna, kjenner jeg det øverst i tannrota (det er i en jeksel oppe). Når jeg trykker på tannkjøttet over tanna så høyt opp mot kinnbeinet jeg kan komme inni munnen, så er det ordentlig ømt. Det er ikke slik i det hele tatt på de andre tennene. Og den er litt løs.

Det er vondt på en helt annen måte enn de smertene jeg hadde for to måneder siden. Siden nervene i tanna er tatt bort, så er det jo tannkjøttet rundt som gjør vondt nå.

Jeg har lest litt om tannrotbetennelse, og det ser ut som om det kan komme i etterkant av rotfylling temmelig ofte - og sympotmene mine minner om dette. Men jeg vet jo ikke dette helt sikkrt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Smertene i tanna forsvant med en gang tanna ble rotfylt, eller det vil si den dagen tannlegen fjernet nervene i den. Den ble rotfylt en uke etter. Jeg hadde helt vanvittige smerter da.

Så holdt den seg i ro i ca en måned. Jeg kjente at det var litt annerledes når jeg trykket på den, men ikke vondt.

Så - for en uke eller to siden, begynte jeg å kjenne den igjen på en ny måte. Når jeg "tapper" sideveis på tanna, kjenner jeg det øverst i tannrota (det er i en jeksel oppe). Når jeg trykker på tannkjøttet over tanna så høyt opp mot kinnbeinet jeg kan komme inni munnen, så er det ordentlig ømt. Det er ikke slik i det hele tatt på de andre tennene. Og den er litt løs.

Det er vondt på en helt annen måte enn de smertene jeg hadde for to måneder siden. Siden nervene i tanna er tatt bort, så er det jo tannkjøttet rundt som gjør vondt nå.

Jeg har lest litt om tannrotbetennelse, og det ser ut som om det kan komme i etterkant av rotfylling temmelig ofte - og sympotmene mine minner om dette. Men jeg vet jo ikke dette helt sikkrt altså.

Jeg kan jo ikke vite om du har betennelse, men smertene du beskriver er helt normale. Jeg har rotfylt nok tenner til å vite, at det kan være slik du beskriver. jeg rotfylte en tann, jeg ikke hadde smerter i de første ukene, så begynte den å murre og gjøre vondt. Det er normalt at en rotfylt tann er vondt i perioder. Tannlegen min sier at enkelte har opplevd dette i opptil et år etterpå. Men det er selvfølgelig mest vanlig de første mnd.

Det er nok at du tygger litt hardt på den, eller på annen måte irriterer tannen. Hvis tannen ikke er veldig vond, og det ikke kommer puss, kul i tannkjøttet, eller du er hoven, ville jeg ha ventet med medisinene. Det gjør jo ikke noe å ta kuren, men det vil ikke gjøre noen forskjell på ubehaget du har i tannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Kan det være en lomme der som det samler seg matrester i?

For noen måneder siden hadde jeg sånne smerter. Høres ut som noe av det samme. Tannlegen kunne ikke se noe, så jeg begynte med tanntråd 2-3 ganger pr dag, og skylte to ganger pr dag med Klorhexidin tannskyll som hjelper mot irritasjon/betennelse. Etter noen dager forsvant smertene og jeg har ikke hatt det siden. Ikke sikkert det samme hjelper for deg, men går jo an å prøve :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene i tanna forsvant med en gang tanna ble rotfylt, eller det vil si den dagen tannlegen fjernet nervene i den. Den ble rotfylt en uke etter. Jeg hadde helt vanvittige smerter da.

Så holdt den seg i ro i ca en måned. Jeg kjente at det var litt annerledes når jeg trykket på den, men ikke vondt.

Så - for en uke eller to siden, begynte jeg å kjenne den igjen på en ny måte. Når jeg "tapper" sideveis på tanna, kjenner jeg det øverst i tannrota (det er i en jeksel oppe). Når jeg trykker på tannkjøttet over tanna så høyt opp mot kinnbeinet jeg kan komme inni munnen, så er det ordentlig ømt. Det er ikke slik i det hele tatt på de andre tennene. Og den er litt løs.

Det er vondt på en helt annen måte enn de smertene jeg hadde for to måneder siden. Siden nervene i tanna er tatt bort, så er det jo tannkjøttet rundt som gjør vondt nå.

Jeg har lest litt om tannrotbetennelse, og det ser ut som om det kan komme i etterkant av rotfylling temmelig ofte - og sympotmene mine minner om dette. Men jeg vet jo ikke dette helt sikkrt altså.

Jeg hadde flere runder med vondt. Jeg fikk bihuleproblemer, og da krabbet betennelsen ned fra bihulene og inn i tennene via kanaler som er tynnere enn hårstrå. (Sa tannlegen) Jeg fikk diverse antibiotika.

Ta en kur hvis du har og se det an litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Kan det være en lomme der som det samler seg matrester i?

For noen måneder siden hadde jeg sånne smerter. Høres ut som noe av det samme. Tannlegen kunne ikke se noe, så jeg begynte med tanntråd 2-3 ganger pr dag, og skylte to ganger pr dag med Klorhexidin tannskyll som hjelper mot irritasjon/betennelse. Etter noen dager forsvant smertene og jeg har ikke hatt det siden. Ikke sikkert det samme hjelper for deg, men går jo an å prøve :o)

Det var lurt å skylle intensivt med klorhexidin tannskyll :-) Det skal jeg gjøre. Bruker tanntråd flere ganger i uka, spesielt rundt denne tanna. Men tannskyll har jeg ikkke tenkt på.

Jeg hadde akkurat en pennicillinkur for en urinveisinfeksjon, så det hadde jo vært greit å slippe den Apocillinkuren nå da, hvis det kan forsvinne med klorhexidin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg kan jo ikke vite om du har betennelse, men smertene du beskriver er helt normale. Jeg har rotfylt nok tenner til å vite, at det kan være slik du beskriver. jeg rotfylte en tann, jeg ikke hadde smerter i de første ukene, så begynte den å murre og gjøre vondt. Det er normalt at en rotfylt tann er vondt i perioder. Tannlegen min sier at enkelte har opplevd dette i opptil et år etterpå. Men det er selvfølgelig mest vanlig de første mnd.

Det er nok at du tygger litt hardt på den, eller på annen måte irriterer tannen. Hvis tannen ikke er veldig vond, og det ikke kommer puss, kul i tannkjøttet, eller du er hoven, ville jeg ha ventet med medisinene. Det gjør jo ikke noe å ta kuren, men det vil ikke gjøre noen forskjell på ubehaget du har i tannen.

Hm. Jeg rotfylte ei tann for ca 20 år siden, og den var ikke vond i ettertid. Men det kan godt være du har rett. Jeg drøyer litt med medisinene, og prøver med tannskyll først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Vil bare si at det kan være smerter i en rotfylt tann uten at det er betennelse. Jeg har flere rotfyllinger, og en av dem er vond i perioder. Spesielt om jeg har tygd mye og seigt med den. Den blir også litt løs. Når jeg er forsiktig med tanna en stund blir den bra igjen.

Kan selvfølgelig være betennelse du har, men jeg ville sett ann litt om det ikke er store smerter. Tannverk er sinnsykt vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...