Gå til innhold

"Det burde ikke vært lovlig å streike"


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SMIRnøff

Jeg stiller meg uforstående til dette utspillet. Jeg trodde FpU, som FrP, hadde en politikk som ville redusere antall offentlig ansatte til bare 10% (opprettholdelse av lov og orden, i henhold til liberalistisk politikk).

Da virker det veldig rart å gå ut med at det ikke burde være lovlig for offentlig ansatte å streike - i og med at de mener de fleste av dem ikke burde være offentlig ansatte.

(Men i utgangspunktet er jeg på _en måte_ litt enig med utspillet. Det virker litt meningsløst å streike når alle vet utfallet av streiken. I gamle dager var det en viktig del av det med å arbeide frem bedre lønnskår for de lavtlønnede. I dag tror jeg ikke de virkemidlene trengs. Det burde være mulig å komme frem til det samme resultatene med forhandlinger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer mye om hvilke holdninger som ofte lurer under overflaten i Frp/Fpu, og det kan være nyttig å sammenligne med hvilke andre land har fjernet streikeretten,

Det er, som du sier, en fundamental demokratisk rettighet.

En annen ting er nettopp idéen at offentlig sektor ofte skal være dårligere betalt ("fordi det er betalt av skatteyterne") enn privat sektor (hvem betaler den? ;-) )

Det er klart at offentlig sektor vil ha et stort rekrutteringsproblem hvis de kun skal betale langt mindre enn privat sektor. Og så kan FpU klage over at "offentlige skoler" og "offentlige sykehus" gjør det dårligere enn private.

Dette er Thatchers politikk fra 1980-tallet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...