isel Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 Jeg lurer på gangen i en tvangsinnleggelse. - Er det slik at man trenger underskrift/samtykke fra nærmeste slektninger til den som tvangsinnlegges? - Eller kan vedkommenes fastlege tvangsinnlegge personen dersom noen gir opplysninger om personens oppførsel, uavhengig av at hans nærmeste er enig i tvangsinnleggelse? - Er fylkeslegen alltid koblet inn ved tvangsinnleggelse? 0 Siter
serenity777 Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 da jeg var tvangsinnlagt for mange år siden, var det slik att sosialkontor, lege og nær familie, kunne legge inn på tvang. Da jeg var innlagt var min far såkalt tutor på oppfordring fra legen. Man har da litt større spillerom, hvis man vil ut, pappa gikk med på å skrive meg ut da legen mente jeg burde være en stund til. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 Ordningen med familietutor har opphørt. Nå er det nok at en lege mener det er overveiende sannsynlig at pasienten har en alvorlig sinnslidelse/psykose. Fylkeslegen er kun inne i bildet om pasienten klager på tvangsmedisinering. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.