Nøtteskall Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 Hva er forskjellen på organisk paranoid lidelse og paranoid personlighetsforstyrrelse? Jeg tenker at jeg alltid har vært litt paranoid og hatt mye angst i mange år før jeg ble psykotisk. Kanskje dette er en del av min grunnleggende personlighet. Nå tenker jeg at jeg er så langt fra en psykose som det går an, men jeg tenker fremdeles tanker som er i grenseland mot paranoiditet. Får pasienter med disse lidelsene ulik behandling? eller går det på det samme. Jeg har jo ofte skrevet her inne om hvor redd jeg er for å fortelle om mine syke tanker fordi jeg er redd for at jeg blir tvangsmedsiner. Kanskje det hadde vært mindre redd for dette hvis jeg hadde blitt behandlet for en personlighets forstyrrelse enn å ha fokuset på en organisk paranoid lidelse. Kanskje et vanskelig spørsmål å svare på dette her. 0 Siter
serenity777 Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 Organisk paranoid psykose er vel noe som rammer i forbindelse med demens, rusmisbruk o.l. 0 Siter
XbellaX Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 Organisk paranoid psykose er vel noe som rammer i forbindelse med demens, rusmisbruk o.l. ''Organisk paranoid psykose er vel noe som rammer i forbindelse med demens, rusmisbruk o.l.'' Riktig, organisk er ikke-psykologisk. (Svulst, alzheimers, parkinsons, delir, osv) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Først: Det henger dessverre med fra gamle dager at vi kaller noe for organisk i motsetning til f.eks psykologisk. Sannsynligvis har alle psykiske sykdommer noe organisk ved seg ved at det enten er anatomiske eller biokjemiske endringer i hjernen. Men fortsatt bruker vi organisk dersom psykdommen kommer etter en klar somatisk sykdom/skade i hjernen. F.eks behandler jeg nå en eldre person som etter en hjerneblødning har blitt ekstremt sjalu/mistenksom på sin partner, noe som ikke var tilfelle i et meget langt samliv før hjerneblødningen. Dette er paranoid personlighetsforstyrrelse: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=146808 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.