Gå til innhold

Spørsmål til lege


Gjest Venn

Anbefalte innlegg

Hei

Min beste venninne betrodde seg til meg i går, fortalte meg at hun har en spiseforstyrrelse. Hun drikker en kopp buljong, ellers kaster hun opp det hun inntar i løpet av en dag. Sier hun har kontrollen, men det er jeg sikker på at hun ikke har...! Hun nekter å veie seg for meg, men sier at hun har BMI på 16,5. Vi jobber sammen, og i tillegg, så trener hun nesten hver dag. Ikke vet jeg hvordan hun klarer det, med så lite kalorier i seg. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe. Liker ikke gå bak ryggen hennes, men føler jeg måtte det nå. Det er vel ikke bra det hun gjør? Buljong, det er vel en del fett i det, så det er vel bedre at hun drikker det enn te. Jeg er redd hun kommer til å falle sammen snart...er redd for henne. Hun bor alene, i en annen by enn foreldrene sine. Og hun er TYNN! Håper noen svarer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sommar_jenta

Når du har ein BMI på 16,5 urubu er du ganske tynn.

Vertfall dersom du har ein tung beinbygnad. Eg synest vertfalll at det er kjempe lite!

På vekt kalkulatoren her på DOL står det at du skal kontakte lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hun har BMI 16,5, hun er ikke så tynn ...

Hvis ikke du syns BMI på 16,5 ikke er lite, så trenger ihvertfall du hjelp!!! Det er det samme som at jeg skulle veid 42 kilo det, jeg er 160 cm. og veier 55 kilo. Syns jeg ser helt ok ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Thor-Øistein Endsjø

Kjære venn.

Fint å se at venner som deg har skikkelig omsorg for den som har kommet inn i en bakevje.

Fortsett å snakke med henne om det og prøv å forklar henne at uten skikkelige måltider vil krefter og ork forsvinne. Hva så

med alt det som er hyggelig her i livet og som det er krefter til.

Oppfordre henne til å ta kontakt med en lege.

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen Thor-Øistein Endsjø. Barnelege med spes. interesse ungdom og idrettsmedisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hun har BMI 16,5, hun er ikke så tynn ...

Du burde tenke etter før du kommer med en slik tragisk påstand, BMI på 16,5 er lavt, og det burde vi vel alle vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...