Gå til innhold

Hvordan få voksne barn til å flytte hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Mine barn skal bo hjemme bestandig de! :-) Det sier de selv ihvertfall. Især den yngste.

Men så er det bare 9 og 5 da...

;-)

''Mine barn skal bo hjemme bestandig de! :-) Det sier de selv ihvertfall. Især den yngste.

Men så er det bare 9 og 5 da...''

Niåringen min sa inntil for noen år siden at når han ble stor skulle han gifte seg med mamma :D.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• laban

4

• Mandolaika

4

• Helmi

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

''Jeg regner imidlertid med at han ønsker å flytte for seg selv, sikkert fordi jeg selv lengtet etter å flytte for meg selv ettter videregående;-) ''

Ja, jeg skjønner ikke de unge jeg leser om som blir boende hjemme - fra jeg var 15-16 bare lengtet jeg etter den dagen jeg kunne ha mitt eget sted, og tenker derfor at det er normalen. Er det ikke normalt å ønske å løsrive seg etterhvert som man blir voksen, da?

''Min er 17 i dag, og vi har formidlet tydelig at enkelte ting bestemmer vi så lenge han bor under vårt tak, og han må delta med sitt inn i fellesskapet.''

Ja, slik hadde jeg det helt til jeg flyttet hjemmefra i en alder av 19. Fikk klar beskjed om at det at jeg var myndig betydde ikke noe på hjemmefronten så lenge jeg bodde hjemme - og det aksepterte jeg. Hjelpe til måtte jeg også - hadde blant annet ansvaret for rengjøring av ene etasjen i huset.

Mine/våre er ennå så små at det ikke er tema, og jeg vet ikke hvordan de vil se på dette. De vil nok få bo hjemme mens de studerer, om de ønsker. Jeg tipper imidlertid at de vil ønske å flytte for seg selv. Minstemann har erklært at han vil ha hybelen i kjelleren når han skal flytte hjemmefra (er leid ut til student i dag). Jeg antar imidlertid at den dagen han virkelig flytter ønsker han å komme ørlite lengre bort fra mor og far :-).

''Er det ikke normalt å ønske å løsrive seg etterhvert som man blir voksen, da?'' Jo det tenker jeg også, så sånn sett håper jeg at han ønsker å flytte ;-) ''Fikk klar beskjed om at det at jeg var myndig betydde ikke noe på hjemmefronten så lenge jeg bodde hjemme - og det aksepterte jeg'' Det samme hørte jeg, og det samme hører han :) Som deg aksepterte jeg dette, og selv om jr gjerne vil diskutere ting godtar han også at det blir som vi sier på enkelte områder. ''Minstemann har erklært at han vil ha hybelen i kjelleren når han skal flytte hjemmefra'' Min ville bli "søppelmann" når han var liten. Far skulle stå bak og hente boss, han selv skulle kjøre bilen mens jeg skulle sitte i framsete og steke vafler :D

Gjest Elextra

''Er det ikke normalt å ønske å løsrive seg etterhvert som man blir voksen, da?'' Jo det tenker jeg også, så sånn sett håper jeg at han ønsker å flytte ;-) ''Fikk klar beskjed om at det at jeg var myndig betydde ikke noe på hjemmefronten så lenge jeg bodde hjemme - og det aksepterte jeg'' Det samme hørte jeg, og det samme hører han :) Som deg aksepterte jeg dette, og selv om jr gjerne vil diskutere ting godtar han også at det blir som vi sier på enkelte områder. ''Minstemann har erklært at han vil ha hybelen i kjelleren når han skal flytte hjemmefra'' Min ville bli "søppelmann" når han var liten. Far skulle stå bak og hente boss, han selv skulle kjøre bilen mens jeg skulle sitte i framsete og steke vafler :D

''Min ville bli "søppelmann" når han var liten. Far skulle stå bak og hente boss, han selv skulle kjøre bilen mens jeg skulle sitte i framsete og steke vafler :D''

LOL

Gjest Ciprus

Ingen andre enn dere foreldre kan skyldes for dette. At du presser henne når hun ikke kan greie å skaffe seg en plass selv er svært vondt for henne å høre. Siden hun ikke alene kan greie å skaffe seg en plass å bo må dere hjelpe henne fremfor å avvise henne.

Før eller senere må voksne barn flytte ut.

Broren min bodde hjemme til han var over 30, og det var jaggu ikke bra for noen...

Jeg er dog ikke sikker på at 20 år er riktig alder å flytte ut på. Det kommer an på utdannelse etc.

At et voksent, hjemmeboende barn skal hjelpe til, er en selvfølge, synes jeg.

Annonse

Gjest Ikke enig

Men her svarer du jo kun hvordan deres situasjon er, det var jo ikke det trådstarter lurte på. Trådstarter ba om råd rundt hvordan de kunne få fortgang i prosessen med å få datteren deres til å flytte.

Ja, jeg fortalte om vår situasjon for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig i at barna skal ut. Dermed gir jeg selvsagt heller ikke råd anående hvordan få fortgang i prosessen, så lenge jeg mener at den prosessen er gal.

Gjest Ikke enig

''Men i motsetning til din datter, er min flink til å hjelpe til i huset. Hun har hatt faste oppgaver i mange år, og i tillegg hjelper hun til med forefallende.''

Kan du utdype litt for oss som liter litt med dette?

Er det arbidsoppgavne du vil ha utdypet?

Faste:

Rydde inn og ut av vaskmaskinen, dekke bordet, rydde på plass matvarer når vi har handlet, bære ut søppel, hente post, sette i gang og henge opp klesvask og brette klær.

Forefallende: klippe og rydde bort greiner. Hjelpe til når ting skal kastes på søppeldynga. Barnevakt for yngre søsken. Hjelpe til med sjøsetting og opphenting av båt. Ut og inn med utemøbler. Hjelpe til å male huset.

Gjest Ikke enig

''Men i motsetning til din datter, er min flink til å hjelpe til i huset. Hun har hatt faste oppgaver i mange år, og i tillegg hjelper hun til med forefallende.''

Kan du utdype litt for oss som liter litt med dette?

Innlegget under gikk for fort. Jeg fikk ikke tatt med snømåking, rydding, stell av hage. Dessuten tunge løft som jeg ikke klarer.

De faste oppgavene gjør hun uten å bli bedt om det. De forefallende gjør hun med en gang vi spør, uten sure miner.

Vi har et godt forhold, det er aldri krangling eller kjefting.

Gjest Mammatilflere

Ja, jeg fortalte om vår situasjon for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig i at barna skal ut. Dermed gir jeg selvsagt heller ikke råd anående hvordan få fortgang i prosessen, så lenge jeg mener at den prosessen er gal.

Jeg er heller ikke enig. Jeg blir en smule opprørt av slike innlegg.

Hva som er enda mer overraskende for meg er hvor mange det er her inne som støtter en slik tankegang.

Jeg får det ikke til å stemme med virkeligheten. Jeg kjenner ganske mange med barn i den alderen, og jeg har aldri hørt noen si at de ønsker barna ut av huset i en alder av 20 år.

Det er helt greit at barna flytter ut, men det må være når de er klare for det, ikke når foreldrene er det. Og det er vår oppgave å legge til rette for at de kan og vil klare seg selv. Synes dette blir helt feil, jenta har jo ikke jobb en gang.

Og 20 er ikke så mye. Noen er voksne når de er 15, andre har lang vei å gå før de er det.

Gjest Ikke enig

Hva som er enda mer overraskende for meg er hvor mange det er her inne som støtter en slik tankegang.

Jeg får det ikke til å stemme med virkeligheten. Jeg kjenner ganske mange med barn i den alderen, og jeg har aldri hørt noen si at de ønsker barna ut av huset i en alder av 20 år.

Det er helt greit at barna flytter ut, men det må være når de er klare for det, ikke når foreldrene er det. Og det er vår oppgave å legge til rette for at de kan og vil klare seg selv. Synes dette blir helt feil, jenta har jo ikke jobb en gang.

Og 20 er ikke så mye. Noen er voksne når de er 15, andre har lang vei å gå før de er det.

Godt å høre at vi er flere som tenker sånn :-)

Gjest Cinnamongirl

Hun får ikke husleie fra NAV. De sier at hjemmeboende ungdom ikke har krav på det. Nettet har vi sagt fra om, men hun blir like irritert hver gang det slås av på dagtid. De gangene hun blir sint er også de dagene hun "skulker" kurset. Lillesøster på 12 år har vi en avtale på at nettet ikke er tilgjengelig på dagtid, noe som hun er enig i. Da blir hun heller ikke presset fra vennene som kommer hjem til henne etter skoletid.

Er enig i at hun skal behandles som en ung voksen, men det ser ikke ut til nytter. Jeg tror "voksne barn" noen ganger forblir barn så lenge de bor hjemme dessverre.

Opprett flere kontoer da med passord og la bare den minste ha restriksjoner på internett..

''Det er helt greit at barna flytter ut, men det må være når de er klare for det, ikke når foreldrene er det.''

Ikke helt enig, bare delvis. Noen synes jo det er så behagelig å bo hjemme at de ikke kommer seg ut i det hele tatt omtrent, kanskje de flytter ned i sokkelen når de runder 30, men fremdeles avleverer klesvasken og spiser middag hos mor.

Annonse

Jeg ser av dette innlegget og av andre som har handlet om det samme temaet at jeg er kjerringa mot strømmen her.

For meg er det utenkelig å be barna mine om å flytte. De kan bo hjemme så lenge de ønsker det. Og de er velkomne hjem om de ønsker å flytte hjem igjen. Dette sier jeg når de flytter, så de vet at døra alltid er åpne for dem.

Når det er sagt, så stiller jeg selvfølgelig krav til dem når de bor hjemme. Men jeg har ikke tatt betalt for at de bodde hjemme. Jeg ønsket istede at de sparte pengene til de skulle stifte eget hjem.

Synes frosken sin ide om å legge til side pengene og gi dem tilbake når de flyttet, var en god ide. Spesielt for dem som ikke er fult så flinke til å spare egne penger.

Det har ikke vært noe problem her i huset. Barna er voksne selvstendige mennesker som har flyttet ut og det har gått kjempefint. Har minsten hjemme ennå, som forøvrig er ferdig med videregående. Hun ønsker å studere videre, og det er selvfølgelig lurt av henne å bo hjemme så lenge som mulig.

Jeg er ikke enig i at jeg syr puter under armene på barna mine.

Jeg har aldri tenkt tanken på å gi henne eller de andre barna noen frist for når de måtte flytte. Dette er hjemmet deres. Og jeg plages ikke av at barna har valgt å bli hjemme for lenge.

''De kan bo hjemme så lenge de ønsker det.''

Det synes jeg ikke nødvendigvis er noen god ide. Jeg har hatt et par venninner som har blitt boende hjemme til de var ca 30, begge hadde en form for patologisk symbiose med sine foreldre og har klart seg dårlig i forhold til etablering av egen familie.

Jeg tror heller ikke det er noe mål at ungdom aldri skal krangle med sine foreldre, tvert i mot. Det å tørre å stå for sine egne oppfatninger (selv om de kan være usedvanlig urimelige...) og tåle at foreldre blir sinna, tror jeg er en nødvendig del av den frigjøringsprosessen de skal gjennom.

Men jeg er enig i at en 20-åring uten jobb, kanskje trenger å få livet sitt litt mer på riktig kjøl før hun flytter ut. Så i dette konkrete tilfellet ville jeg ha startet med å sette større krav til henne mens hun bor hjemme og heller hatt samtaler med henne om både det å bo hjemme og det å flytte hjemmefra.

Det er vel ikke så gunstig at hun flytter før hun er i gang med noe som gir oversiktlig økonomi, altså enten studielån eller inntekt som gjør det mulig å betale husleie. Jeg synes ikke det er noen god løsning at hun skal flytte et sted dere må betale for henne.

Men hun bør enten betale en rimelig del av kurspengene hun får, til dere - eller ha noen faste oppgaver i stedet. Og da tenker jeg på noe som monner, ikke å rydde opp i sitt eget rot.

Hun har ingen grunn til å føle seg forurettet over servicenivået på dagtid hvis hun skulker kurset. Jeg synes ikke dere skal ha noen helt spesielle ordninger pga. henne, det er omvendt - hvis hun ikke kan leve med husets faste regler, må hun finne en annen løsning selv, f.eks. flytte.

For ett år siden hadde jeg også en på 12 og en på 20. Her har den eldste etter eget valg flyttet gradvis ut - først på studenthybel som hun ikke brukte på fulltid, så i jentekollektiv og nå i leid leilighet. Det krever at hun både har studielån og jobber ved siden av, men hun får verdifull trening i å disponere egen tid og inntekt på den måten.

Gjest Tenåringsmor/hotellvert

Det er vel ikke så gunstig at hun flytter før hun er i gang med noe som gir oversiktlig økonomi, altså enten studielån eller inntekt som gjør det mulig å betale husleie. Jeg synes ikke det er noen god løsning at hun skal flytte et sted dere må betale for henne.

Men hun bør enten betale en rimelig del av kurspengene hun får, til dere - eller ha noen faste oppgaver i stedet. Og da tenker jeg på noe som monner, ikke å rydde opp i sitt eget rot.

Hun har ingen grunn til å føle seg forurettet over servicenivået på dagtid hvis hun skulker kurset. Jeg synes ikke dere skal ha noen helt spesielle ordninger pga. henne, det er omvendt - hvis hun ikke kan leve med husets faste regler, må hun finne en annen løsning selv, f.eks. flytte.

For ett år siden hadde jeg også en på 12 og en på 20. Her har den eldste etter eget valg flyttet gradvis ut - først på studenthybel som hun ikke brukte på fulltid, så i jentekollektiv og nå i leid leilighet. Det krever at hun både har studielån og jobber ved siden av, men hun får verdifull trening i å disponere egen tid og inntekt på den måten.

På en annen måte tror jeg noen barn bruker hjemmet som hvilepute til å ikke komme seg ut i jobb. Jeg synes det er begrenset hvor lenge barn skal hjemme når de er voksen for at de ikke har noe å gå til. Jo lengre de går uten jobb, jo mer kresen blir de. Kanskje kunne det då å bo for seg selv med begrensete penger motivere til å tjene mer penger. Men jeg er ikke sikker på hvor hvilken alder grensa går.

Men jeg hadde ikke akseptert at en 20 åring ikke hjelper til.

Gjest Tenåringsmor/hotellvert

''De kan bo hjemme så lenge de ønsker det.''

Det synes jeg ikke nødvendigvis er noen god ide. Jeg har hatt et par venninner som har blitt boende hjemme til de var ca 30, begge hadde en form for patologisk symbiose med sine foreldre og har klart seg dårlig i forhold til etablering av egen familie.

Jeg tror heller ikke det er noe mål at ungdom aldri skal krangle med sine foreldre, tvert i mot. Det å tørre å stå for sine egne oppfatninger (selv om de kan være usedvanlig urimelige...) og tåle at foreldre blir sinna, tror jeg er en nødvendig del av den frigjøringsprosessen de skal gjennom.

Men jeg er enig i at en 20-åring uten jobb, kanskje trenger å få livet sitt litt mer på riktig kjøl før hun flytter ut. Så i dette konkrete tilfellet ville jeg ha startet med å sette større krav til henne mens hun bor hjemme og heller hatt samtaler med henne om både det å bo hjemme og det å flytte hjemmefra.

''Men jeg er enig i at en 20-åring uten jobb, kanskje trenger å få livet sitt litt mer på riktig kjøl før hun flytter ut. Så i dette konkrete tilfellet ville jeg ha startet med å sette større krav til henne mens hun bor hjemme og heller hatt samtaler med henne om både det å bo hjemme og det å flytte hjemmefra.''

Kanskje sette en frist på et år eller noe? Og fortelle om at hun fikk seg en jobb fikk hun mulighet til å spare til ting hun trenger når hun flytter for seg selv.

Gjest Elextra

''Men jeg er enig i at en 20-åring uten jobb, kanskje trenger å få livet sitt litt mer på riktig kjøl før hun flytter ut. Så i dette konkrete tilfellet ville jeg ha startet med å sette større krav til henne mens hun bor hjemme og heller hatt samtaler med henne om både det å bo hjemme og det å flytte hjemmefra.''

Kanskje sette en frist på et år eller noe? Og fortelle om at hun fikk seg en jobb fikk hun mulighet til å spare til ting hun trenger når hun flytter for seg selv.

''Og fortelle om at hun fikk seg en jobb fikk hun mulighet til å spare til ting hun trenger når hun flytter for seg selv.''

Må si det er trist om en tyveåring ikke forstår dette av seg selv.

På en annen måte tror jeg noen barn bruker hjemmet som hvilepute til å ikke komme seg ut i jobb. Jeg synes det er begrenset hvor lenge barn skal hjemme når de er voksen for at de ikke har noe å gå til. Jo lengre de går uten jobb, jo mer kresen blir de. Kanskje kunne det då å bo for seg selv med begrensete penger motivere til å tjene mer penger. Men jeg er ikke sikker på hvor hvilken alder grensa går.

Men jeg hadde ikke akseptert at en 20 åring ikke hjelper til.

Men det er jo forferdelig mye dyrere å finansiere en egen bolig for en som gjør (nesten) ingenting, enn å ha ham / henne boende hjemme?

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at man ikke skal la være å gå på skole eller jobbe fordi det er behagelig å bo hjemme og gjøre ingenting. Hjemme hos oss hadde det ikke vært særlig behagelig å bo kombinert med å gjøre ingenting, hvis det ikke hadde vært ytre omstendigheter som gjorde det nødvendig.

Hvis jeg hadde en voksen ungdom uten jobb eller utdannelse å gå til, boende her, skulle vedkommende fått overta mesteparten av oppgavene i / rundt heimen. Jeg hadde i hvert fall ikke betalt en krone for at h*n skulle få fortsette å drive dank i egen bolig.

Det er så avgjort ikke synd på henne for at hun ikke får bruke nettet når hun skulker kurset sitt ;-)

Dersom hun opparbeider seg kompetanse gjennom kurset hos nav så ville jeg nok ha latt henne gjøre det ferdig før jeg "forlangte" at hun flyttet. Men kanskje kan hun klare å betale noe for maten - eller er den summen hun får fra nav så lav at det ikke dekker mer enn tlf og trikkekort?

Snakk med henne om temaet når dere ikke er sure på henne; de fleste samtaler blir bedre når man ikke er opprørt i utgangspunktet. Prøv å få henne til å legge noen planer med tanke på utflytting.

Jeg tror også at man i forhold til sine foreldre ofte forblir mer eller mindre barn svæææært lenge, men mange viser heldigvis mer moden atferd utenfor hjemmet (selv om de fortsatt bor hjemme).

''eller er den summen hun får fra nav så lav at det ikke dekker mer enn tlf og trikkekort?''

Kursstønad utgjør kr 313 pr virkedag for personer over 19 år, reiseutgifter kan man søke i tillegg. Stønaden er skattefri og skal dekke livsopphold, normalt sett mellom 6.200 og 7.000 kr pr mnd, avhengig av oppmøte. (Man får ikke penger for dager med udokumentert fravær).

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Andre+satser/Individst%C3%B8nad.1073750763.cms

Boutgifter kommer i tillegg og må dokumenteres. Mange foreldre skriver husleiekontrakt den datoen barnet fyller 18 år, dette dekker NAV om ikke barnet har egen inntekt eller studier.

Så man blir ikke rik av å gå på AMO-kurs på kursstønad, men forhåpentlig bidrar det til arbeid på sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...