Gå til innhold

Hvordan få voksne barn til å flytte hjemmefra?

Anbefalte innlegg

''Mine barn skal bo hjemme bestandig de! :-) Det sier de selv ihvertfall. Især den yngste.

Men så er det bare 9 og 5 da...''

Niåringen min sa inntil for noen år siden at når han ble stor skulle han gifte seg med mamma :D.

''Niåringen min sa inntil for noen år siden at når han ble stor skulle han gifte seg med mamma :D.''

Hehe, det sa sønnen min også da han var liten, han var fast bestemt :-D

Nå er han 20 år, har studert 15 mil unna det siste året, har kjæreste og skal studere utenlands fra høsten ;-)

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• laban

4

• Mandolaika

4

• Helmi

2

Mest aktive i denne tråden

''eller er den summen hun får fra nav så lav at det ikke dekker mer enn tlf og trikkekort?''

Kursstønad utgjør kr 313 pr virkedag for personer over 19 år, reiseutgifter kan man søke i tillegg. Stønaden er skattefri og skal dekke livsopphold, normalt sett mellom 6.200 og 7.000 kr pr mnd, avhengig av oppmøte. (Man får ikke penger for dager med udokumentert fravær).

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Andre+satser/Individst%C3%B8nad.1073750763.cms

Boutgifter kommer i tillegg og må dokumenteres. Mange foreldre skriver husleiekontrakt den datoen barnet fyller 18 år, dette dekker NAV om ikke barnet har egen inntekt eller studier.

Så man blir ikke rik av å gå på AMO-kurs på kursstønad, men forhåpentlig bidrar det til arbeid på sikt.

''Boutgifter kommer i tillegg og må dokumenteres. Mange foreldre skriver husleiekontrakt den datoen barnet fyller 18 år, dette dekker NAV om ikke barnet har egen inntekt eller studier.''

Jeg ville ha foretrukket at ungdommen ikke venner seg til å få dekket sine utgifter av nav, så jeg ville heller ha latt vedkommende batale noe for kosten og forøvrig latt vedkommende bo gratis. Det er ingen grunn til at ungdommen skal disponere 6-7000 pr måned og samtidig få dekket alle kostnader til bolig og mat av foreldrene.

Det som selvfølgelig er vanskelig er å alltid klare å skille mellom ungdom som fungerer dårlig av grunner de ikke så lett for gjort noe med (som f.eks. langvarige psykiske lidelser) og de som trenger å få en klar opplevelse at uten selv å yte, så oppnår man lite.

Jeg tror jeg ville gjort mye for å unngå at en ungdom tidlig venner seg til å "nave" (et forferdelig uttrykk, forøvrig!).

Gjest togli

''Boutgifter kommer i tillegg og må dokumenteres. Mange foreldre skriver husleiekontrakt den datoen barnet fyller 18 år, dette dekker NAV om ikke barnet har egen inntekt eller studier.''

Jeg ville ha foretrukket at ungdommen ikke venner seg til å få dekket sine utgifter av nav, så jeg ville heller ha latt vedkommende batale noe for kosten og forøvrig latt vedkommende bo gratis. Det er ingen grunn til at ungdommen skal disponere 6-7000 pr måned og samtidig få dekket alle kostnader til bolig og mat av foreldrene.

Det som selvfølgelig er vanskelig er å alltid klare å skille mellom ungdom som fungerer dårlig av grunner de ikke så lett for gjort noe med (som f.eks. langvarige psykiske lidelser) og de som trenger å få en klar opplevelse at uten selv å yte, så oppnår man lite.

Jeg tror jeg ville gjort mye for å unngå at en ungdom tidlig venner seg til å "nave" (et forferdelig uttrykk, forøvrig!).

Jeg er enig! Synes det er forferdelig at man skal lære at det er en selvfølge at andre skal forsørge for en.... Selv fikk jeg attføring under utdanningen, og likte det ikke... Grunnen til attføring den gangen var at jeg, som døv, skulle kunne ha råd til å ta meg såpass bra utdanning at jeg nesten kunne greie å konkurrere med hørende på arbeidsmarkedet - så jeg godtok det da jeg var pissredd for å ta opp masse studielån ( 6 år ) og kanskje ikke få jobb der jeg kunne betale tilbake lånet mitt. Det var allikevel så klart hvorfor jeg fikk utbetalinger fra NAV, og jeg var veldig klar på at dette var _fordi_ jeg i større grad skulle kunne stille på lik fot med andre den dagen jeg var ferdig med utdanningen

Ja, jeg fortalte om vår situasjon for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig i at barna skal ut. Dermed gir jeg selvsagt heller ikke råd anående hvordan få fortgang i prosessen, så lenge jeg mener at den prosessen er gal.

''Ja, jeg fortalte om vår situasjon for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig i at barna skal ut. Dermed gir jeg selvsagt heller ikke råd anående hvordan få fortgang i prosessen, så lenge jeg mener at den prosessen er gal.''

Så du tar ikke hensyn til fakta i saken til TS når du svarer på et innlegg, men svarer ut i fra din egen situasjon og hvordan ting er der? Det blir i mine øyne ganske feil, men samme for meg.

Det virker jo vanskelig for henne å finne et eget sted å bo så lenge hun kun får dagpenger fra NAV.

Men, det fritar henne ikke for å ta mer ansvar.

Jeg tror jeg hadde initiert en samtale med jenta, der vi i fellesskap kunne kommet frem til noen kjøreregler som alle kan leve med.

Hun bør betale en viss del av pengene hun får i husleie. Hun bør også i rimelig grad delta i husholdet. Dvs. hun bør i alle fall rydde og vaske eget rom, vaske egne klær og holde huset generelt i levelig stand.

Om ikke dette gjøres, bør det få konsekvenser for henne. Akkurat hva de konsekvensene bør være, må dere finne ut av. Det må være noe som gir henne motivasjon til faktisk å gjøre det hun skal.

Gjest Kayia

''Jeg ville ha foretrukket at ungdommen ikke venner seg til å få dekket sine utgifter av nav (...) Det er ingen grunn til at ungdommen skal disponere 6-7000 pr måned og samtidig få dekket alle kostnader til bolig og mat av foreldrene''

Annonse

Gjest Kayia

''Jeg ville ha foretrukket at ungdommen ikke venner seg til å få dekket sine utgifter av nav (...) Det er ingen grunn til at ungdommen skal disponere 6-7000 pr måned og samtidig få dekket alle kostnader til bolig og mat av foreldrene'' Hu hei her går det unna - enig skulle det stå :)

''Og fortelle om at hun fikk seg en jobb fikk hun mulighet til å spare til ting hun trenger når hun flytter for seg selv.''

Må si det er trist om en tyveåring ikke forstår dette av seg selv.

''Må si det er trist om en tyveåring ikke forstår dette av seg selv.''

Ja, det er det. Akkurat som det stort sett alltid er trist at ungdom ikke fullfører vgs osv. Men det er ingen som har garantier for at ens egen ungdom utvikler seg slik en håper og forventer, og enten man har "gjort alt riktig i oppveksten" eller man vet at en del ting kunne ha vært gjort annerledes, så er eneste løsningen å se fremover og være løsningsorientert.

Jeg er enig! Synes det er forferdelig at man skal lære at det er en selvfølge at andre skal forsørge for en.... Selv fikk jeg attføring under utdanningen, og likte det ikke... Grunnen til attføring den gangen var at jeg, som døv, skulle kunne ha råd til å ta meg såpass bra utdanning at jeg nesten kunne greie å konkurrere med hørende på arbeidsmarkedet - så jeg godtok det da jeg var pissredd for å ta opp masse studielån ( 6 år ) og kanskje ikke få jobb der jeg kunne betale tilbake lånet mitt. Det var allikevel så klart hvorfor jeg fikk utbetalinger fra NAV, og jeg var veldig klar på at dette var _fordi_ jeg i større grad skulle kunne stille på lik fot med andre den dagen jeg var ferdig med utdanningen

Dersom man har en vesentlig redusert evne ( i motsetning til vilje) til å jobbe ved siden av studier (noe som gjelder de fleste med funksjonsnedsettelser av et visst omfang), så synes jeg det er rimelig med støtte fra nav under studiene. Og som døv er det så avgjort fornuftig av samfunnsøkonomiske hensyn at du har fått dekket studiet gjennom nav.

Ideelt sett så skulle jeg ønsket mere fleksible løsninger også for de som får støtte til studier fra nav. Unge med funksjonsnedsettelser synes jeg primært burde ha fått økte stipender fra Lånekassen (fordi muligheten til å ha inntekt ved siden av studiet er redusert og en del har også større bokostnader enn "vanlig" ungdom), og flere av de som ønsker omskolering gjennom nav burde sannsynligvis delvis finansiere studier selv.

Gjest Voksne barn bør ikke bo hjemme

Jeg er heller ikke enig. Jeg blir en smule opprørt av slike innlegg.

Hva som er enda mer overraskende for meg er hvor mange det er her inne som støtter en slik tankegang.

Jeg får det ikke til å stemme med virkeligheten. Jeg kjenner ganske mange med barn i den alderen, og jeg har aldri hørt noen si at de ønsker barna ut av huset i en alder av 20 år.

Det er helt greit at barna flytter ut, men det må være når de er klare for det, ikke når foreldrene er det. Og det er vår oppgave å legge til rette for at de kan og vil klare seg selv. Synes dette blir helt feil, jenta har jo ikke jobb en gang.

Og 20 er ikke så mye. Noen er voksne når de er 15, andre har lang vei å gå før de er det.

For å si det slik, vil jenta flytte ut selv. Men hun er til dels lat, og orker ikke anstrenge seg for mye hvis du skjønner. Jeg kaster henne selvfølgelig ikke ut på gata. Ønsker at hun skal få jobb og også gjøre noe selv. Det er her problemet ligger. Hun liker og suse og duse, være med venner, feste og ha det gøy og tar ikke særlig høytidlig det vi foreldre forlanger av henne. Så kommer hun hjem når det passer for å vaske klær og spise. Til og med lillesøster på 12 år synes storesøster er "bortskjemt" og har dårlige verdier. Hun har to eldre søsken som flytta uten problem, skaffet seg eget husvære, jobb, studie og alt som skulle være for å komme videre. Mens min 20 årige datter føler jeg utnytter oss så godt hun kan dessverre, og fortsetter som om alt er en selvfølge. Hun er også den av barna mine som har blåst i de fleste regler og gjort det som passet henne uansett hvordan vi har forholdt oss til henne. Akkurat nå vil hun ikke studere, sier hun vil vente til senere og hun gjør minimalt for å skaffe seg jobb. Tror hun synes hun har det helt greit med den livsstilen hun har i dag. Hun er veldig sosial og er på farten med kun det som hun synes er greit.

Det er vel ikke slik at foreldre bestandig har skyld for barns unfallenhet.

Gjest togli

Dersom man har en vesentlig redusert evne ( i motsetning til vilje) til å jobbe ved siden av studier (noe som gjelder de fleste med funksjonsnedsettelser av et visst omfang), så synes jeg det er rimelig med støtte fra nav under studiene. Og som døv er det så avgjort fornuftig av samfunnsøkonomiske hensyn at du har fått dekket studiet gjennom nav.

Ideelt sett så skulle jeg ønsket mere fleksible løsninger også for de som får støtte til studier fra nav. Unge med funksjonsnedsettelser synes jeg primært burde ha fått økte stipender fra Lånekassen (fordi muligheten til å ha inntekt ved siden av studiet er redusert og en del har også større bokostnader enn "vanlig" ungdom), og flere av de som ønsker omskolering gjennom nav burde sannsynligvis delvis finansiere studier selv.

Jeg er helt enig med deg i det du sier... Pr. idag får ikke f.eks. døve attføring under studier - og mange våger seg ikke på lange studier da de er redde for at de skal stå uten jobb når studiene er over... Men når det er sagt så er det heldigvis mange døve unge idag som er modige nok til å studere - det er posentvis langt flere døve enn hørende som tar høyskole- og universitetsutdanning i Norge idag enn for et par tiår siden. Det er bare å håpe på at de alle ender opp med å få seg gode jobber når de nå må ta opp like mye studielån som andre - og helst mer - fordi det ikke finnes så mange "ekstrajobber" som passer for den gruppen mennesker.

''Det er ingen grunn til at ungdommen skal disponere 6-7000 pr måned og samtidig få dekket alle kostnader til bolig og mat av foreldrene. ''

Enig de får bidra litt økonomisk hjemme da.

Annonse

For å si det slik, vil jenta flytte ut selv. Men hun er til dels lat, og orker ikke anstrenge seg for mye hvis du skjønner. Jeg kaster henne selvfølgelig ikke ut på gata. Ønsker at hun skal få jobb og også gjøre noe selv. Det er her problemet ligger. Hun liker og suse og duse, være med venner, feste og ha det gøy og tar ikke særlig høytidlig det vi foreldre forlanger av henne. Så kommer hun hjem når det passer for å vaske klær og spise. Til og med lillesøster på 12 år synes storesøster er "bortskjemt" og har dårlige verdier. Hun har to eldre søsken som flytta uten problem, skaffet seg eget husvære, jobb, studie og alt som skulle være for å komme videre. Mens min 20 årige datter føler jeg utnytter oss så godt hun kan dessverre, og fortsetter som om alt er en selvfølge. Hun er også den av barna mine som har blåst i de fleste regler og gjort det som passet henne uansett hvordan vi har forholdt oss til henne. Akkurat nå vil hun ikke studere, sier hun vil vente til senere og hun gjør minimalt for å skaffe seg jobb. Tror hun synes hun har det helt greit med den livsstilen hun har i dag. Hun er veldig sosial og er på farten med kun det som hun synes er greit.

''Det er vel ikke slik at foreldre bestandig har skyld for barns unfallenhet.''

Jeg tenker ikke at foreldrene nødvendigvis har skyld i at unge mennesker surrer seg bort. Men når de først er på vidvanke, så gjelder det å finne noen strategier som kan bidra til forandring. En måte å gjøre det mindre attraktivt å være lat på, er å sørge for at de har lite penger tilgjengelig så derfor ville jeg forlangt at hun bidro økonomisk hjemme. Jeg ville ikke ha "kastet" henne ut, for det vil sannsynligvis medføre at hun får mer penger fra nav og kan surre ganske lenge uten at det får negative konsekvenser for henne.

Kan de eldre søskenene forsøke å påvirke henne? Kanskje de vil ha større gjennomslagskraft enn dere foreldre har.

''Ja, jeg fortalte om vår situasjon for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig i at barna skal ut. Dermed gir jeg selvsagt heller ikke råd anående hvordan få fortgang i prosessen, så lenge jeg mener at den prosessen er gal.''

Så du tar ikke hensyn til fakta i saken til TS når du svarer på et innlegg, men svarer ut i fra din egen situasjon og hvordan ting er der? Det blir i mine øyne ganske feil, men samme for meg.

Det er noen her som liker å legge inn svar av typen "dette problemet har ikke vi hatt hos oss, for vi har nemlig gjort ditt og datt riktig". Evt. andre varianter av budskapet "dette problemet burde dere ikke ha".

Slike svar har vel begrenset verdi, men de er jo enkle og sikkert litt deilige å komme med.

Det er noen her som liker å legge inn svar av typen "dette problemet har ikke vi hatt hos oss, for vi har nemlig gjort ditt og datt riktig". Evt. andre varianter av budskapet "dette problemet burde dere ikke ha".

Slike svar har vel begrenset verdi, men de er jo enkle og sikkert litt deilige å komme med.

''Slike svar har vel begrenset verdi, men de er jo enkle og sikkert litt deilige å komme med.''

Enkelte tråder på dol gir uttrykk for en moralisme som nesten mangler sidestykke, synes jeg. Akkurat denne tråden har vel ikke så mange slike innslag, men moralismen på dol er et forunderlig fenomen, da jeg ikke ser for meg at folk sier tilsvarende ting i RL i diskusjoner med andre som presenterer et problem.

Jeg krysser fingrene for alle ungdommer jeg kjenner og puster lettet ut når de ser ut til å klare overgangen til voksenlivet på en ok måte. Det er på ingen måte en selvfølge at det skal gå bra med dem alle, dessverre. Det er jo også en hårfin balanse mellom det å sette krav til ungdom og følge opp at de oppfyller kravene, og det å utvikle seg til en variant av curlingforeldre.

Litt på siden vil jeg si at ungdomsskolen bidrar godt til voksenopplæringen i mange familier. (Jeg er den siste måneden blitt god på bl.a elektrisitet, dativ- og akkusativpreposisjoner, helter og antihelter, aborginere, beregning av næringsstoffer - samt fått mye regnetrening...) Mener å huske at du også har fått en god gjennomgang av skolens pensum opp gjennom årene...*s*

Gjest Mammatilflere

Jeg er helt enig med deg i det meste av det du sier. Hun trenger å bidra mer hjemme, og hun trenger å ta ansvar. Det jeg ikke er enig i er dette med at hun bør flytte.

jeg synes ikke 20 år er mye, det ser ut til at hun trenger lengre tid på seg før hun er moden for det.

Hvem som har skyld eller ikke skyld synes jeg spiller liten rolle. Poenget er at hun er bare 20 år, ting er som de er. Hun har ikke jobb, og har liten evne til å klare seg selv slik situasjonen nå er.

Ved å gi henne frist til å flytte, tror jeg bare vil stresse henne og forverre situasjonen for henne.

Jeg er som sagt enig i mye av det du skriver, jeg synes bare du bør flytte fokus litt. Bruk energien på å forbedre situasjonen hjemme. Hadde innlegget handlet om hvordan få voksne barn til å ta mer ansvar, hadde jeg gitt deg mye mer kreditt.

Og for å gjøre det helt klart,. Jeg er ikke av en oppfatning at foreldre alltid har skyld for hvordan barn utvikler seg. Men jeg er av den oppfatning at vi uansett skylder dem å hjelpe dem til de klarer å stå på egne ben.

Gjest Tenåringsmor/hotellvert

''Det er helt greit at barna flytter ut, men det må være når de er klare for det, ikke når foreldrene er det.''

Ikke helt enig, bare delvis. Noen synes jo det er så behagelig å bo hjemme at de ikke kommer seg ut i det hele tatt omtrent, kanskje de flytter ned i sokkelen når de runder 30, men fremdeles avleverer klesvasken og spiser middag hos mor.

''Ikke helt enig, bare delvis. Noen synes jo det er så behagelig å bo hjemme at de ikke kommer seg ut i det hele tatt omtrent, kanskje de flytter ned i sokkelen når de runder 30, men fremdeles avleverer klesvasken og spiser middag hos mor.''

Enig. Alt har en grense. Og når foreldre begynner å ønske barn ut, har det kanskje noe med barnas oppførsel manglenede takknemmelighet også.

''Slike svar har vel begrenset verdi, men de er jo enkle og sikkert litt deilige å komme med.''

Enkelte tråder på dol gir uttrykk for en moralisme som nesten mangler sidestykke, synes jeg. Akkurat denne tråden har vel ikke så mange slike innslag, men moralismen på dol er et forunderlig fenomen, da jeg ikke ser for meg at folk sier tilsvarende ting i RL i diskusjoner med andre som presenterer et problem.

Jeg krysser fingrene for alle ungdommer jeg kjenner og puster lettet ut når de ser ut til å klare overgangen til voksenlivet på en ok måte. Det er på ingen måte en selvfølge at det skal gå bra med dem alle, dessverre. Det er jo også en hårfin balanse mellom det å sette krav til ungdom og følge opp at de oppfyller kravene, og det å utvikle seg til en variant av curlingforeldre.

Litt på siden vil jeg si at ungdomsskolen bidrar godt til voksenopplæringen i mange familier. (Jeg er den siste måneden blitt god på bl.a elektrisitet, dativ- og akkusativpreposisjoner, helter og antihelter, aborginere, beregning av næringsstoffer - samt fått mye regnetrening...) Mener å huske at du også har fått en god gjennomgang av skolens pensum opp gjennom årene...*s*

Neida, denne tråden er ikke av de verste.

Et godt eksempel jeg husker i farten, var en som gjerne ville få en ganske stor jente til å gjøre lekser, men som ikke fikk noe som helst hjelp til oppfølgingen fra skolen (ukeplaner el.l.) og lurte på om det var vanlig. Da kom det mange svar av typen "dette burde hun klare selv nå". Javel, det hadde sikkert ikke moren tenkt på selv...

Jeg begynner på ungdomsskolen igjen om noen få måneder, men jeg forsøker å fortrenge det ;-)

Gjest Tenåringsmor/hotellvert

Men det er jo forferdelig mye dyrere å finansiere en egen bolig for en som gjør (nesten) ingenting, enn å ha ham / henne boende hjemme?

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at man ikke skal la være å gå på skole eller jobbe fordi det er behagelig å bo hjemme og gjøre ingenting. Hjemme hos oss hadde det ikke vært særlig behagelig å bo kombinert med å gjøre ingenting, hvis det ikke hadde vært ytre omstendigheter som gjorde det nødvendig.

Hvis jeg hadde en voksen ungdom uten jobb eller utdannelse å gå til, boende her, skulle vedkommende fått overta mesteparten av oppgavene i / rundt heimen. Jeg hadde i hvert fall ikke betalt en krone for at h*n skulle få fortsette å drive dank i egen bolig.

''Men det er jo forferdelig mye dyrere å finansiere en egen bolig for en som gjør (nesten) ingenting, enn å ha ham / henne boende hjemme? ''

Jeg mente absolutt ikke at foreldrene skulle betale egen bolig. Men at når de flytter for seg selv og ser hvor dyrt ting er, foreksempel mat så kanskje det kan motivere til å jobbe mer. Hjemme har de vaskepulver, vaskemskin, strøm, varm dusj og mye annet de ikke tenker over.

Jeg bare mener at om de begynner å "utnytte" hjemmets goder og ikke orker å bidra selv så lurer jeg på om det kunne være en vekker å gi de en frist på at de må være ute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...