Gå til innhold

Hvordan få voksne barn til å flytte hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Du kan slutte å vaske klærne hennes. Overse at rommet hennes er en svinesti. Sørg for at kjøleskapet ikke er frisone med mindre hun bidrar med penger. Det er et KRAV ikke et ønske.

KREV at hun kommer seg opp og går på kurset. Ei bøtte isvann i trynet på morran burde gjøre susen om hun ikke gidder å stå opp.

IKKE gå i diskusjon med henne om disse tingene, det er nemlig ikke noe å diskutere. La henne skrike og hyle. Det tar kun kort tid før hun er så fresende sint at hun har hybel og alt i orden.

Om fem år er dere tilgitt, da har hun skjønt det selv. :0)

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• laban

4

• Mandolaika

4

• Helmi

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tenåringsmor/hotellvert

Det virker jo vanskelig for henne å finne et eget sted å bo så lenge hun kun får dagpenger fra NAV.

Men, det fritar henne ikke for å ta mer ansvar.

Jeg tror jeg hadde initiert en samtale med jenta, der vi i fellesskap kunne kommet frem til noen kjøreregler som alle kan leve med.

Hun bør betale en viss del av pengene hun får i husleie. Hun bør også i rimelig grad delta i husholdet. Dvs. hun bør i alle fall rydde og vaske eget rom, vaske egne klær og holde huset generelt i levelig stand.

Om ikke dette gjøres, bør det få konsekvenser for henne. Akkurat hva de konsekvensene bør være, må dere finne ut av. Det må være noe som gir henne motivasjon til faktisk å gjøre det hun skal.

''Hun bør betale en viss del av pengene hun får i husleie. Hun bør også i rimelig grad delta i husholdet. Dvs. hun bør i alle fall rydde og vaske eget rom, vaske egne klær og holde huset generelt i levelig stand. ''

Vaske egne klær er litt uøkonomisk. Hun kan jo få i oppgave å vaske klæren i huset.

''Hun bør betale en viss del av pengene hun får i husleie. Hun bør også i rimelig grad delta i husholdet. Dvs. hun bør i alle fall rydde og vaske eget rom, vaske egne klær og holde huset generelt i levelig stand. ''

Vaske egne klær er litt uøkonomisk. Hun kan jo få i oppgave å vaske klæren i huset.

Absolutt en mulighet :)

Gjest Nickløsheletida

Hvis dere bor i en by, ville jeg heller ha sendt ungdommen min til et vikarbyrå enn til Nav. Det er lett å få jobb gjennom et vikarbyrå og jeg synes Nav skal være absolutt siste utvei og jeg ville ha vært skeptsik til at ungdommene min skulle startet sin "karriere" hos Nav.

Mrs. Wallace

Neida, denne tråden er ikke av de verste.

Et godt eksempel jeg husker i farten, var en som gjerne ville få en ganske stor jente til å gjøre lekser, men som ikke fikk noe som helst hjelp til oppfølgingen fra skolen (ukeplaner el.l.) og lurte på om det var vanlig. Da kom det mange svar av typen "dette burde hun klare selv nå". Javel, det hadde sikkert ikke moren tenkt på selv...

Jeg begynner på ungdomsskolen igjen om noen få måneder, men jeg forsøker å fortrenge det ;-)

Huff ja, den tråden var et utmerket eksempel på den moralismen du nevner.

Mrs. Wallace

''Slike svar har vel begrenset verdi, men de er jo enkle og sikkert litt deilige å komme med.''

Enkelte tråder på dol gir uttrykk for en moralisme som nesten mangler sidestykke, synes jeg. Akkurat denne tråden har vel ikke så mange slike innslag, men moralismen på dol er et forunderlig fenomen, da jeg ikke ser for meg at folk sier tilsvarende ting i RL i diskusjoner med andre som presenterer et problem.

Jeg krysser fingrene for alle ungdommer jeg kjenner og puster lettet ut når de ser ut til å klare overgangen til voksenlivet på en ok måte. Det er på ingen måte en selvfølge at det skal gå bra med dem alle, dessverre. Det er jo også en hårfin balanse mellom det å sette krav til ungdom og følge opp at de oppfyller kravene, og det å utvikle seg til en variant av curlingforeldre.

Litt på siden vil jeg si at ungdomsskolen bidrar godt til voksenopplæringen i mange familier. (Jeg er den siste måneden blitt god på bl.a elektrisitet, dativ- og akkusativpreposisjoner, helter og antihelter, aborginere, beregning av næringsstoffer - samt fått mye regnetrening...) Mener å huske at du også har fått en god gjennomgang av skolens pensum opp gjennom årene...*s*

''men moralismen på dol er et forunderlig fenomen, da jeg ikke ser for meg at folk sier tilsvarende ting i RL i diskusjoner med andre som presenterer et problem. ''

Jeg kjenner nøyaktig ett eksemplar av arten i RL, og hun er det naturlig nok ikke særlig stas å snakke med. ;)

Annonse

Gjest ikke enig

''Ja, jeg fortalte om vår situasjon for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig i at barna skal ut. Dermed gir jeg selvsagt heller ikke råd anående hvordan få fortgang i prosessen, så lenge jeg mener at den prosessen er gal.''

Så du tar ikke hensyn til fakta i saken til TS når du svarer på et innlegg, men svarer ut i fra din egen situasjon og hvordan ting er der? Det blir i mine øyne ganske feil, men samme for meg.

Når ble det galt å begrunne hvorfor man er uenig med noen? Tror du ikke det kan være sunt for trådstarter å få presentert andre løsninger, i stedet for bare å jatte med?

Når ble det galt å begrunne hvorfor man er uenig med noen? Tror du ikke det kan være sunt for trådstarter å få presentert andre løsninger, i stedet for bare å jatte med?

''Når ble det galt å begrunne hvorfor man er uenig med noen? Tror du ikke det kan være sunt for trådstarter å få presentert andre løsninger, i stedet for bare å jatte med?''

Det er aldri galt å begrunne hvorfor man er uenig, men du er jo selv i en totalt annerledes situasjon enn TS. Da blir det jo litt feil å bruke dine argumenter uti fra den situasjonen du selv er i. :-)

Synes jeg da bare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...