Gå til innhold

Forskjell på fersk og frossen fisk

Anbefalte innlegg

Gjest Kokkei

Skal innrømme at jeg som regel ikke kjenner forskjell på dette når jeg får servert fisk. Og når jeg feks har laget fiskesupper, så synes jeg ikke smaken eller konsistensen blir noe særlig annerledes.

Folk påstår likevel at fersk fisk er så fantastisk mye bedre. Hvordan merkes egentlig forkjellen? Og er det noen fiskesortre som ikke egner seg som frossen i det hele tatt?

De fiskesortene jeg pleier å tilberede, er torsk, sei, laks og steinbit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380136-forskjell-p%C3%A5-fersk-og-frossen-fisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Veldig mye av vill- og havfisk fryses på båtene etter at de er fisket, dvs er frosset før det entrer ferskvaredisken faktisk. Vi spiser derfor mindre fesk fisk enn vi tror ;-) Oppdrettsfisk pakkes på anleggene og selges fersk, og Salmar sine produkter er eksempler på dette. Min erfaring er at kvaliteten forringes når fisk en har vært frosset noen måneder, og da merker jeg at kjøttkvaliteten er melete og at smaken er skarpere. Ligger den lenge i frysen blir den tørr omtrent uansett hvordan den tilberedes, og skikkelig gammelfisk får den umiskjennelige transmak- og lukten. På det tidspunktet vil ikke engang katten snuse på den.... ;-)

Gjest Fiskermannen

Det som er av svært avgjørende betyding, er hvor gammel fisken er idet den fryses.

Jeg har jobbet ombord på moderne frabrikktrålere, hvor fisken ble filetert og dypfrosset tul under - 30 før det var gått 3 timer.

Så har jeg jobbet på fiskefartøy hvor fisken ble lag i kasser med is.

Her kunne de ligge i opptil 10 døgn. Så ble den fraktet til en fabrikk på land, for deretter å bli bearbeidet videre.

Enkelte av disse fiskene så ut som en vaskefille etter produksjon.

Og den ble da ofte brukt i fiskegrateng osv.

Er fisken dypfryst med det samme, så kan den holde seg god i månedsvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...