Gå til innhold

Fjerne eggledere


brus1365380511

Anbefalte innlegg

brus1365380511

Har prøvd å bli gravid i snart to år (i august). I mars var jeg hos gynekolog. Har tatt blodprøver og fikk påvist at jeg har eggløsning av meg selv. Allikevel satt hun meg på pergotime. I brevet stod det at dette var første steg, å prøve disse pillene i 3 sykluser. Det var for å forbedre eggløsningen. Går det an å ha en svak eggløsning? Blodprøven viste at jeg har eggløsning av meg selv uansett. Er det noen vits med pergotime da? Første syklus med pergotime ga ikke graviditet, kun en blodprøve som viste at jeg hadde hatt eggløsning. Jeg tenker mer i retning av tette eggledere, og ønsker en laparoskopi snarest, men må gå på pergo i 2 mnd til. Dersom man har tette eggledere er det bare IVF som kan fungere? Dersom man fjerner egglederne, kan man kun bli gravid ved IVF?, fordi noen befruktning i egglederne ikke kan skje, og egget ikke blir fraktet ned til livmoren? Man har fremdeles eggløsning etter fjerning av eggledere? Hvordan kommer egget seg ut ved fjerning av eggledere? Man vil fremdeles ha mensturasjon etter fjerning av eggledere? Dersom egglederne mine er tette, hvordan kommer egentlig det ubefruktede egget seg ut?, når ikke sæden kommer seg opp? går egget en annen vei? Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg lurer. Forstår det slik at dersom egglederne er væskefylte, så lønner det seg å fjerne dem før IVF, da tette eggledere ødelegger miljøet og gjør det vanskeligere for egget å feste seg?

Dette var mange spørsmål. men håper noen vil svare. Det er slitsomt å gå rundt å gruble og vente på graviditet som aldri oppstår. (Svømmerne til mannen er alt OK med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om egglederne fjernes så modnes allikevel egget ved eggløsning som normalt og det går bare til grunne i bukhulen uten å nå frem til livmoren. Det er jo det samme ved sterilisering der man kutter over og brenner endene på egglederen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalhia

Jeg ble sendt på en røngtenundersøkelse av egglederne før de tok stilling til laproskopi. Da sprøyter de inn kontrastvæske og ser om det er tett, det er ikke et kirurgisk inngrep. Hvis du mistenker tette eggledere er det det man gjør først tror jeg, hvis ikke du har klare symptomer på endometriose. Laproskopi er ikke noe å trakte etter hvis man må gjøre det uten grunn, det er en operasjon. Det kan ta lang tid å bli gravid. Rart at du får pergotime foresten, det fikk ikke jeg fordi de var redd for flerlingesvangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brus1365380511

Om egglederne fjernes så modnes allikevel egget ved eggløsning som normalt og det går bare til grunne i bukhulen uten å nå frem til livmoren. Det er jo det samme ved sterilisering der man kutter over og brenner endene på egglederen. :o)

Hva med mensutrasjon, opphører den, eller vil den fortsette å komme da, ved sterilisering/fjerning av eggledere? Litt grønn på dette området. Har ingen symptomer på endometriose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mensutrasjon, opphører den, eller vil den fortsette å komme da, ved sterilisering/fjerning av eggledere? Litt grønn på dette området. Har ingen symptomer på endometriose.

Nei, så lenge eggstokkene er intakte så har man mensen som vanlig, uavhengig av eggledernes tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brus1365380511

Nei, så lenge eggstokkene er intakte så har man mensen som vanlig, uavhengig av eggledernes tilstand.

Tusen takk for svar. Har regelmessig syklus, og har ingen tro på at pergotime skal helpe da. Vil gjerne sjekke opp om egglederne mine er tette. Noen som har erfaring med ventetid for dette på østlandet? og pris på å få det gjort privat? Laproskoip og røntgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalhia

Tusen takk for svar. Har regelmessig syklus, og har ingen tro på at pergotime skal helpe da. Vil gjerne sjekke opp om egglederne mine er tette. Noen som har erfaring med ventetid for dette på østlandet? og pris på å få det gjort privat? Laproskoip og røntgen?

På disse sidene under "spør legen- Svar fra legen" er det mye nyttig info.

Infertilitet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...