Gå til innhold

denne gangen er det ikke svigermora mi..

Anbefalte innlegg

..men svigerinna mi..;p

Vel, jeg er ikke dritsur eller noe, men irriterer meg litt.

Fordi : vi skulle være "barnevakt" for tenåringen deres i helgen (tors-man) mens de er på en feriesvipp.

Dette sa vi selvsagt ja til, koselig gutt og alt det der, og det virka lettbeint lagt opp, vi kunne ha han litt hjemme hos seg selv, og litt hos oss, sånn at vi fikk skjøtta det vi skulle hjemme også. (Jeg jobbet bla i går kveld)

Og, vi presiserte at denne gangen MÅTTE han ha lommepenger (for både jeg og mann venter penger på mandag og har smått over helga) forrige gang vi hadde han ble han sendt til oss uten ei krone i lomma, og det ble ganske dyrt, for da hadde vi han i over ei uke, og det er jo meningen vi skal kose oss litt også når vi først passer på gutten..

Og det var lagt opp til at vi skulle gjøre ting som alle vet ikke koster all verdens, men som det allikevel blir spenn av..Gå på kino, rusle i byen og gå på kafe, reise på badetur etc..Alt veldig koselig, og alt ting han hadde lyst til.

MEN : når vi kommer frem..Ligger det 250 kroner der som både skulle være lommepenger for gutten hele helga, OG vi skulle kjøpe mat for det..Ikke bare var det ikkno brus eller kosemat der, men det mangla også helt sentrale ting der som melk, egg, smør, brød..Og middag! Dvs det var kjøttdeig og slikt der, men ikke noe tilbehør.

OG..når det kom til stykke kunne vi IKKE ta med gutten hjem hit allikevel (hvor det er mat og snop) fordi vi ikke kunne dra fra, eller kjøre bil med familiens hund (??? Jeg har hatt hund hele barndommen. Den kunne da både reises fra noen timer, og fraktes kunne den og)

Såh, nå har & er jeg, etter mye strul, hjemme, og jeg har ordnet meg penger sånn at vi kan gjøre noen av de tingene som ble planlagt, og jeg har fiksa mat.

Men, man legger da igjen litt mere enn en drøy 200ings om man vil ha barnevakt m. innhold ei hel lang helg? I det minste fyller man vel kjøleskapet?

Særlig når vi hadde sagt i fra at vi ikke var krøsuser denne helga.

Det er ikke meg i mot å spandere på gutten når jeg har penger, men synes det bør respekteres når jeg sier at vi har lite nå.

Og, det irriterer meg litt at de ikke utstyrer ungen med penger i det hele tatt. Jeg har brukt svære summer hver gang vi har hatt ham. (Men noe lettere når vi er hjemme hos oss, for da kan vi improvisere litt, og jeg vet hvor gratis/billig tingene er etc)

Jeg skulle ønske det var sånn : barn/ungdom som skal passes kommer med lommepenger som står i stil til de aktiviteter som er planlagt. Er man hos den barnepassede er det mat i kjøleskap.Er det hos oss holder selvsagt vi maten. Barnepasser spanderer litt is, brus og sjokolade eller noe annet, men står ikke for basalutgiftene.

Hvordan gjør dere sånt? Kan jeg ta dette opp med svigerinne?

Jeg er jævlig irritert for å få den her økonomien dytta på MEG nå, når jeg sa i fra at jeg var skrapa, og er frista til å si nei til hele barnepassen neste gang, selvom det er en koselig gutt.

Si for all del i fra om dere synes det er jeg som er urimelig også, for jeg er såpass irritert på hele greia at jeg ikke er sikker på om jeg ser hele opplegget klart :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380237-denne-gangen-er-det-ikke-svigermora-mi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

53

• PieLill

18

• Mrs D

11

• frosken

10

Mest aktive i denne tråden

Onsdag1365380628

Jeg ville sagt fra. I klartekst. Enkelt og greit. For slikt gjør man ikke. Og om det er ofte dere passer han kunne det være greit å snakke om at ok, vi kan passe han, men da vil vi at gutten skal være hjemme hos oss. Hvis det er best for dere. Å levne barnevakt og tomt kjøleskap å ikke noe å handle for er ikke greit.

Gjest sangsol

Kanskje du i din iver med å være snill og god tenåringspasser legger opp til for mye aktiviteter?

Vil tenåringsgutten med faktisk dra på kino, basseng eller kafe med tante/onkel? Spør, for for mine tenåringer ville dette vært uaktuelt (i alle fall på deres initiativ).

Hvis tenåringen faktisk ønsker dra på slike aktiviteter, så holder det kanskje med EN aktivitet?

Eller dersom økonomien er skral, så kan dere kanskje utelate aktiviteter? Kanskje heller kose dere med kort- eller brettspill mens dere spiser kjøpe-pizza (betalt med noen av de 250 kr?)

Når jeg har naboer til å "passe" mine tenåringer, så forventer jeg:

- at tenåringen styrer som h*n pleier (hjemme) og med venner.

- at naboen er tilgjengelig dersom tenåringen ringer (pga kutt i finger, redd pga skrekkfilm, trenger snakke eller liknende)

- at naboen har våkne øyne og følger av og til sjekker at det ikke er full fest- eller masse, masse, ekstra ungdommer hjemme hos tenåringen

Jeg forventer at tenåringen selv ordner seg mat, og har jeg levnet 250 kr, så er det fordi jeg mener h*n ikke skal bruke mer i løpet av de 2-3 dagene.

Jeg tenker disse foreldre-frie pausene er trening for voksenlivet, med at tenåringen får være alene under trygge rammer. De trygge rammene er jo nettopp at andre voksne vet tenåringen er alene, og er tilgjengelig osv.

Dersom kjøleskapet hadde vært velfylt - og dere ikke var blakke- så ville jeg ment at 250,- i lommepenger for gutten ville vært tilstrekkelig. (Vet at broren min forsøker ganske intenst å få ungdommen til å skjønne at penger ikke vokser på trær...). Men siden du hadde sagt i fra om at dere var blakke, så synes jeg dette var kjipt!

Jeg er også vant til at hunder kan tas med til andre steder, såfremt de ikke er syke eller svært gamle og slitne.

Kanskje du i din iver med å være snill og god tenåringspasser legger opp til for mye aktiviteter?

Vil tenåringsgutten med faktisk dra på kino, basseng eller kafe med tante/onkel? Spør, for for mine tenåringer ville dette vært uaktuelt (i alle fall på deres initiativ).

Hvis tenåringen faktisk ønsker dra på slike aktiviteter, så holder det kanskje med EN aktivitet?

Eller dersom økonomien er skral, så kan dere kanskje utelate aktiviteter? Kanskje heller kose dere med kort- eller brettspill mens dere spiser kjøpe-pizza (betalt med noen av de 250 kr?)

- at naboen er tilgjengelig dersom tenåringen ringer (pga kutt i finger, redd pga skrekkfilm, trenger snakke eller liknende)

- at naboen har våkne øyne og følger av og til sjekker at det ikke er full fest- eller masse, masse, ekstra ungdommer hjemme hos tenåringen

Jeg forventer at tenåringen selv ordner seg mat, og har jeg levnet 250 kr, så er det fordi jeg mener h*n ikke skal bruke mer i løpet av de 2-3 dagene.

Jeg tenker disse foreldre-frie pausene er trening for voksenlivet, med at tenåringen får være alene under trygge rammer. De trygge rammene er jo nettopp at andre voksne vet tenåringen er alene, og er tilgjengelig osv.

''Når jeg har naboer til å "passe" mine tenåringer,''

Jeg synes ikke det blir sammenlignbart at naboer ser til en tenåring og det at onkel og tante blir bedt om å oppholde seg sammen med ham i fire dager (de bor jo ikke like ved).

Det er gutten, og foreldrene til gutten som har kommet med forslag til hva vi skal. Og jeg synes det var koselige forslag.

Og 250 kroner får jeg ikke med min beste vilje, selvom vi kutter ut både kino, kafebesøk og badetur til å strekke til å rekke rundt både lommepenger og oppfylling av kjøleskap..;) Og jeg er GOD på å være blakk altså..;D

du skisserer gode forslag, men det er en annen type barnevakt de ønsker seg. Gutten er litt umoden, og ønsker seg selskap, aktiviterer og at vi skal være sammen med ham.

Og da synes jeg de kunne lagt igjen litt mere (og sagt i fra om den nevrotiske bikkja..;))

Men jeg skal kanskje ikke lage all verdens ut av det - nå har jeg jo også fått ordna penger til noe av det han ville. Og mat.

Annonse

Gjest sangsol

''Når jeg har naboer til å "passe" mine tenåringer,''

Jeg synes ikke det blir sammenlignbart at naboer ser til en tenåring og det at onkel og tante blir bedt om å oppholde seg sammen med ham i fire dager (de bor jo ikke like ved).

Venneparet vi deler dette med, bor 10 minutter i gangavstand fra oss.

Når vi ser til deres tenåringer, så gjør vi oss en kveldstur forbi og vi velger alltid veien forbi huset deres om vi skal på butikk osv.

Kjenner på det som ansvar, og vi unngår feks alkohol den helga for å kunne kjøre om natta om nødvendig.

Jeg ville sagt fra. I klartekst. Enkelt og greit. For slikt gjør man ikke. Og om det er ofte dere passer han kunne det være greit å snakke om at ok, vi kan passe han, men da vil vi at gutten skal være hjemme hos oss. Hvis det er best for dere. Å levne barnevakt og tomt kjøleskap å ikke noe å handle for er ikke greit.

Takk. Det synes ikke jeg heller, men så var jeg redd for at jeg overdrev og, for jeg ble kokirritert innvendig...;)

Men nå har jeg ordna penger & mat, så da blir sikkert resten av helgen fin, så skal jeg ta det opp med svigerinne på en hyggelig måte når vi sees. Men i klartekst.

Gjest sangsol

Takk. Det synes ikke jeg heller, men så var jeg redd for at jeg overdrev og, for jeg ble kokirritert innvendig...;)

Men nå har jeg ordna penger & mat, så da blir sikkert resten av helgen fin, så skal jeg ta det opp med svigerinne på en hyggelig måte når vi sees. Men i klartekst.

Kanskje ide om å la din mann snakke med sin søster om dette?

Jeg ville foretrukket at broren min, fremfor hans kone, snakker med meg om ting jeg kan oppleve som kritikk ;-)

Når vi ser til deres tenåringer, så gjør vi oss en kveldstur forbi og vi velger alltid veien forbi huset deres om vi skal på butikk osv.

Kjenner på det som ansvar, og vi unngår feks alkohol den helga for å kunne kjøre om natta om nødvendig.

Ja, men disse vil jo ha barnevakt med alt det innebærer. Middagslaging, aktiviteter, og at vi bor der. Vi ville nok heller hatt han hos oss, siden det er tett oppfølgings barnevakt, men siden vi da må være der, kunne de ha ordna det skikligere, synes jeg.

Jeg har også ofte ansvar for tenåringer, som jeg kan la styre seg selv med bare litt tilsyn. Men om jeg hadde bodd en time eller to unna, så ville det vært omtrent umulig.

Vi vet jo heller ikke hvor gammel gutten er; det varierer jo hvor gamle de må være (eller på hvilke tidspunkt i ungdomstiden) de er i stand til å ta såpass mye ansvar selv ;-)

Men de ungdommene jeg kjenner elsker også slike foreldreløse helger!

Dersom kjøleskapet hadde vært velfylt - og dere ikke var blakke- så ville jeg ment at 250,- i lommepenger for gutten ville vært tilstrekkelig. (Vet at broren min forsøker ganske intenst å få ungdommen til å skjønne at penger ikke vokser på trær...). Men siden du hadde sagt i fra om at dere var blakke, så synes jeg dette var kjipt!

Jeg er også vant til at hunder kan tas med til andre steder, såfremt de ikke er syke eller svært gamle og slitne.

250 kroner hadde vært rikelig - om det var lommepengene hans. Men kjipt at vi må fylle kjøleskapet. Vi vil jo ikke ta lommepengene hans til det, og han må jo få i seg middagsmat og brød! Dessuten mener jeg at en brus og litt kosemat på lørdag er på sin plass, og kanskje, som sagt en kino eller en tur på kafe, når vi først passer ham, og han hadde lyst til slikt.

Jeg spanderer dessuten ofte og med glede, men når jeg sier jeg er blakk må jo det respekteres, og i det minste kunne vi fått beskjed om at vi måtte ordne masse mat og penger, ikke beskjed om at det var i orden når det ikke er det :)

Annonse

Gjest sangsol

Ja, men han gjør det nok ikke..;P Og noen bør.

Han gjør det nok ikke, sier du. Det opplever jeg som nølende? Så det kan hende han gjør det?

Om han ikke tar det opp når de voksne kommer hjem så kan han ta det opp ved annen anledning?

Ved å ville snakke til rette både svigermor, og nå svigerinne og hva blir det neste.... så kan du legge deg ut med hele din svigerfamilie.

Ja, jeg setter det på spissen. Men tenk deg om. Dette bør du overlate til din bror.

Jeg har også ofte ansvar for tenåringer, som jeg kan la styre seg selv med bare litt tilsyn. Men om jeg hadde bodd en time eller to unna, så ville det vært omtrent umulig.

Vi vet jo heller ikke hvor gammel gutten er; det varierer jo hvor gamle de må være (eller på hvilke tidspunkt i ungdomstiden) de er i stand til å ta såpass mye ansvar selv ;-)

Men de ungdommene jeg kjenner elsker også slike foreldreløse helger!

14. Men litt umoden og mørkredd.

Ikke noe sånn festetype, men han trenger at noen er sammen med ham, og vi bor en ca 40 minutter unna, så å bare sjekke inn med jevne mellomrom er litt vrient...;)

Gjest sangsol

250 kroner hadde vært rikelig - om det var lommepengene hans. Men kjipt at vi må fylle kjøleskapet. Vi vil jo ikke ta lommepengene hans til det, og han må jo få i seg middagsmat og brød! Dessuten mener jeg at en brus og litt kosemat på lørdag er på sin plass, og kanskje, som sagt en kino eller en tur på kafe, når vi først passer ham, og han hadde lyst til slikt.

Jeg spanderer dessuten ofte og med glede, men når jeg sier jeg er blakk må jo det respekteres, og i det minste kunne vi fått beskjed om at vi måtte ordne masse mat og penger, ikke beskjed om at det var i orden når det ikke er det :)

Skjønner du vil være snill og god tante. Det synes sikkert tenåringen også. :-) H*n vil helt sikkert skjønne det, dersom du selv sier at pga økonomi gjør dere litt rimerligere ting denne gang. Foreldrene har neppe planlagt/forventet at dere skal gjøre dyre ting, når de bare har lagt igjen 250 kr.

Han gjør det nok ikke, sier du. Det opplever jeg som nølende? Så det kan hende han gjør det?

Om han ikke tar det opp når de voksne kommer hjem så kan han ta det opp ved annen anledning?

Ved å ville snakke til rette både svigermor, og nå svigerinne og hva blir det neste.... så kan du legge deg ut med hele din svigerfamilie.

Ja, jeg setter det på spissen. Men tenk deg om. Dette bør du overlate til din bror.

Broren min? :D Neida, jeg skjønte hva du mente. Jeg skulle ønske han gjorde det (mannen min) men han er ganske konfliktsky, så jeg er ikke sikker på om han gjør det.

Og jeg overlater det ikke til ingen, og jeg er ikke ute etter å vinne noen popularitetskonkurranse, så jeg er ikke redd for å si hva jeg mener, selv til noen fra svigerfamilie. Vi bor jo midt opp i dem, og jeg må jo få ha meninger om dem, når det går direkte på ting som har med meg å gjøre. Men jeg sier det selvsagt på en hyggelig måte, om det blir meg som må ta det opp.

Jeg blir alltid slått av hvor godt du skriver laguna, lettlest og forståelig, du burde skrive bøker eller tjene noen ekstra kroner på noveller eller noe annet:-)

Hadde kjøleskapet vært vellfylt så mener jeg at 250 kroner hadde vært nok, men når det ikke er det så er det ikke mer enn å holde liv i gutten denne helgen.

Ellers hadde jeg ikke lagt opp til så voldsom aktivitet, det kan bli for mye også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...