Gå til innhold

denne gangen er det ikke svigermora mi..

Anbefalte innlegg

Skulle dere passe hunden også, altså?

At dere bruker masse penger hver gang gutten er hos dere er da deres ansvar? Det er dere som legger opp til forventninger om happenings. Å ha en ekstra i husholdning over 4 dager utgjør nødvendigvis ikke de store summene - om dere holder dere til det dere ellers ville gjort.

Fortsetter under...

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

53

• PieLill

18

• Mrs D

11

• frosken

10

Mest aktive i denne tråden

Pga egen komfort, hadde jeg aldri sagt ja til å passe andres barn/ungdom hjemme hos dem, jeg VIL gjøre det hjemme. Jeg forstår (muligens) at bikkja er et problem, ,men siden du synes du kan ha den hjemme hos deg, synes jeg eierne er sære som ikke kan la deg gjøre det.

Når jeg så hadde passet barna hjemme hos meg, er det naturlig for meg å spandere maten (hjemme)... Hvis det hadde vært slik at vi som "passere" hadde bestemt at vi skulle ut på noe spes, hadde det også vært naturlig for meg å spandere dette.

Siden jeg ikke kunne ha tenkt meg å være hos andre slik, må jeg nesten sette meg inn i situasjonen hvis noen skulle ha passet mitt barn hjemme hos oss - og jeg hadde kommet til å handlet inn det som trengtes for perioden vi skulle være borte - både til barnet og den/de som passer. Det vil da si fullt kjøleskap og godis, kanskje leid noen filmer og annet som barna ønsket...

''Pga egen komfort, hadde jeg aldri sagt ja til å passe andres barn/ungdom hjemme hos dem, jeg VIL gjøre det hjemme.''

Denne er jeg VELDIG enig i!

Jeg blir alltid slått av hvor godt du skriver laguna, lettlest og forståelig, du burde skrive bøker eller tjene noen ekstra kroner på noveller eller noe annet:-)

Hadde kjøleskapet vært vellfylt så mener jeg at 250 kroner hadde vært nok, men når det ikke er det så er det ikke mer enn å holde liv i gutten denne helgen.

Ellers hadde jeg ikke lagt opp til så voldsom aktivitet, det kan bli for mye også.

''Jeg blir alltid slått av hvor godt du skriver laguna, lettlest og forståelig, du burde skrive bøker eller tjene noen ekstra kroner på noveller eller noe annet:-)''

Er da et veldig enkelt og fjortisaktig språk, med masse uttrykk alminnelig voksne mennesker ikke bruker.

62.50 er ikke særlig til sum pr dag på tomt kjøleskap, når DE ville at vi skulle aktivisere ham i tillegg, med nevnte ting, OG at det skulle være lommepengene hans. Uansett hvordan man vrir og bikker på det. :)

''når DE ville at vi skulle aktivisere ham i tillegg, med nevnte ting,''

Forventer de? Har de sagt at de forventer dere skal ta han med på kino og kafe, så har vel dere ikke klart nok sagt fra om at det er noe dere ikke har økonomi til?

Takk! :) Så hyggelig at du synes det! :)

Enig i at 250 hadde vært plenty, om det var lommepengene. Men det er liksom ikke nok til alt DE foreslo at vi kunne finne på, og at de skulle være lommepenger OG fylle opp kjøleskap..;)

Og som sagt, jeg spanderer gjerne, men det forutsetter jo at jeg har ting å spandere med, og det sa vi klart fra om at vi ikke hadde akkurat denne helga.

Nå har jeg ordna på (jobba i går kveld og fikk litt penger da + at jeg har lånt litt) og resten av helga blir sikkert koselig.

Og, nei da, vi skal ikke dynge aktiviteter nedover huet på gutten, men det er jo hyggelig å finne på NOE, særlig når han vil sjøl.

Dessuten så¨er jeg såpass gammeldags og kjip at jeg får 100% kløe av alternativet : sur guttunge som spiller x-box fra morra til kveld, med full lyd. Når jeg er barnevakt er det x-box MAX 3 -4 timer daglig.

*streng*

:)

Du ordna. Og det var det de regnet med at du ville, så derfor lukket de elegant ørene og sparte seg selv to tusen kroner, når du sa dere var blakke.

Dere er "skyldfolk" og har ikke barn. Følgelig "skulle det bare mangle", og har du innsigelser så dytter de guttungens ve og vel forran seg, og så er du ei råtten kjip tante.

Sånn er det. Neste gang stiller du kravene, ellers blir det ikke noe.

Jeg har aldri barnevakt. På søtten år kan jeg telle på to hender, snaut. Den som kommer hit frivillig for å sitte barnevakt hos meg, får biff til middag, is til dessert og søtten filmer på dvd. Samt fri tilgang til alt jeg eier og bil. ;0)

Jeg forstår frustrasjonen. Inntrykket mitt er at det hele bunner i misforståelse og halvkvedede viser.

Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp. Jeg forstår veldig godt at det ble vanskelig for dere, når det manglet basisvarer for å lage mat.

250,- er jo nok penger til å kjøpe melk, egg og brød, og så kunne dere latt være å dra ut på ting som kostet penger. (Forklart gutten hvorfor også da, naturligvis).

Når svigerinnen kommer hjem, kan du (eller helst mannen din), på en pen måte, fortelle at det ble litt trøbbel av at dere ikke kunne være hjemme hos dere, og at det var nødvendig å handle inn mat. Si at dere hadde det veldig koselig, men at neste gang vil dere ha gutten, og gjerne bikkja, hjemme hos dere.

Annonse

Mrs. Wallace

Du er ikke urimelig. Dere hadde jo til og med sagt tydelig fra på forhånd.

De gangene noen kommer hit for å passe ungene mine, fyller jeg alltid opp kjøleskap og kjøkkenskap med ting barnevakten(e) trenger og ting de kunne få lyst på - inkludert snacks og snop.

Når noen er greie og passer ungene mine, skal terskelen være lav, sånn at jeg legger til rette alt rundt det. Og sendes de bort til noen (eller er på tur med venners familier), har de selvfølgelig med seg lommepenger.

Det er jeg også vant til når jeg passer andres unger. Da jeg og mannen var unge og barnløse hadde vi ei tenåringsjente i familien som vi ofte passet hjemme hos tenåringen selv, når foreldrene var borte en helg el.l. Da var kjøleskap fylt opp, avtaler gjort og det lå igjen litt penger i tillegg til eventuelle aktiviteter eller innkjøp som måtte dukke opp.

Unntaket er den aller nærmeste svigerinna mi, for vi har jevnaldrende barn som henger sammen støtt og stadig og passes om hverandre, så der er det liksom utjevnet hele tiden. :)

Mrs. Wallace

Mener du at det ikke er rimelig at foreldrene også betaler maten for laguna og mannen hennes når de blir bedt om å bo der? Jeg synes det er en selvfølge av man bekoster mat til barnevakter.

''Jeg synes det er en selvfølge av man bekoster mat til barnevakter.''

Jeg er enig.

Mrs. Wallace

Broren min? :D Neida, jeg skjønte hva du mente. Jeg skulle ønske han gjorde det (mannen min) men han er ganske konfliktsky, så jeg er ikke sikker på om han gjør det.

Og jeg overlater det ikke til ingen, og jeg er ikke ute etter å vinne noen popularitetskonkurranse, så jeg er ikke redd for å si hva jeg mener, selv til noen fra svigerfamilie. Vi bor jo midt opp i dem, og jeg må jo få ha meninger om dem, når det går direkte på ting som har med meg å gjøre. Men jeg sier det selvsagt på en hyggelig måte, om det blir meg som må ta det opp.

Du kan godt få være svigerinna mi, laguna. :)

250,- til bare mat eller 250,- til bare lommepenger ville gått, men selvsagt ikke til begge deler.

For meg er det en selvfølge å ikke påføre folk ekstra utgifter om jeg ber dem gjøre noe for meg.

Aller mest synes jeg det er kiipt og smålig gjort mot sønnen, ikke minst om de skal av gårde å kose seg. Ved en slik anleding synes jeg foreldre kan spandere litt ekstra i stedet for å ta fram den skarpeste sparekniven.

Vet ikke om jeg hadde valgt å konfrontere dem med dette om jeg på forhånd hadde sagt så klart ifra. Spesielt ikke om det var svigerfamilie og min mann ikke ville ta støyten.

Kan hende hadde jeg bare ved en senere anledning sagt at det var helt umulig å komme hjem til dem for å passe sønnen. Enten måtte tenåring og evt. bikkje komme hjem til dere eller så fikk de finne noen andre. Så hadde jeg kanskje angitt eksakt sum han trengte å ha med seg i lommepenger.

Det kiipe med dette er at det så lett blir den som sier ifra som fremstår som gniten selv om det egentlig er den andre parten som mangler folkeskikk og generøsitet.

mvh

Gjest minnah

Synes ikke du høres urimelig ut i det hele tatt. Men min erfaring med "slike folk" er at du ikke kommer godt ut av det med konfrontasjon, fordi de ikke forstår. Det er veldig tydelig at de ikke ser sammenhenger her, og dermed nok ikke vil se deres tilbakemelding i et rasjonelt lys.

Er jeg redd. Men jeg synes ikke den inngifta skal ta slikt med svigerfamilien, det er det mannen din som bør gjøre.

Gjest minnah

Jammen så fint for deg. Oppbyggelig å høre.

Liker alltid de svarene der. Godt jeg ikke er blakk, har ufordragelige unger, umulige ektemenn etc..Konstruktive svar når man lurer på noe konkret. Og veldig dolaktige.

Kan man ikke lage en tråd der alle som er så fordømt velykka alltid bare skriver til hverandre om hvor mange penger de har og generelt alle problemene de da IKKE har? :D

Ikke sant! Slike svar kommer alltid; "forstår ikke problemet, for slik har aldri jeg det".

Det er alltid morsomt å lese innleggene dine og de er lett forståelige. Utover det så forstår jeg ikke helt problemet. Ser ut for meg som en rekke misforståelser her og der. For min egen del hadde jeg aldri vært så blakk at jeg ikke hadde penger til mat for meg selv i hvert fall. Derfor kunne jeg lett ha glemt og hatt vansker med å forstå at andre har det ikke slikt.

Jeg har problemer med her og nå å forstå at voksne mennesker ikke ordner seg slik at de har penger til mat og koseting som kino, is og brus.

Foreldrene har i realiteten veltet sine egne økonomiske utgifter over på noen som er så greie at de stiller opp for deres tenåring.

De har dessuten kommet med siste liten endringer av avtalen. Alt måtte skje i tenåringens hjem i stedet for at han kunne være med hjem til tanten og onkelen deler av tiden.

Dette går ungdomsvakten med på, og til takk kommer de til tomt kjøleskap og penger som knapt nok dekker aktivitetene foreldrene selv har foreslått for gutten.

Selv om jeg hadde god råd og rikelig med kontanter, ville jeg opplevd dette som utnyttende og ufint. Hadde jeg til alt overmål eksplisitt sagt at akkurat denne helgen kan jeg ikke spandere, ville jeg ikke blitt mindre frustrert.

Hadde jeg på kort varsel endret andres planer slik at de måtte være hjemme hos oss for å passe barna våre, ville jeg minst lagt igjen en tusenlapp bare til mat for fire dager om jeg ikke hadde fyllt kjøleskapet på forhånd. Samt en lapp med en beklagelse.

mvh

Annonse

Synes ikke du høres urimelig ut i det hele tatt. Men min erfaring med "slike folk" er at du ikke kommer godt ut av det med konfrontasjon, fordi de ikke forstår. Det er veldig tydelig at de ikke ser sammenhenger her, og dermed nok ikke vil se deres tilbakemelding i et rasjonelt lys.

Er jeg redd. Men jeg synes ikke den inngifta skal ta slikt med svigerfamilien, det er det mannen din som bør gjøre.

Enig. Mennesker kan tidvis være imune mot fornuft.

mvh

Nopes, bare litt kjøttdeig, ikke no tilbehør.

Det hadde vært lettere å være her, men siden plutselig (!!! )var helt uaktuelt at vi kunne forflytte oss med gutungen grunnet bikkja, kunne de da sørga for at det var mat der, når vi SA at vi ikke kunne legge ut alt mulig grunnet pengelenshet frem til mandag.

Vi ville ha : lommepenger til han OG at det var mat i kylen. Eventuelt mere penger så vi kunne fylle på i kylen.

Eller, at vi kunne være her, hvor det ER mat & snop.

Men nå har jeg jo fiksa det da, både litt spenn og det er mat, så da blir det sikkert bra.

Men jeg synes det var kjip og dårlig planlegging, når vi sa i fra. Og vi spanderer ellers gladelig.

Jeg ville ha sagt (nøkternt og rolig), straks de sa at gutten ikke kunne være hos dere men måtte være hjemme pga bikkja, at dessverre da kunne dere ikke passe ham, fordi dere hadde forstått det slik at det skulle være hjemme hos dere.

Aldri om jeg ville tatt på meg barnepass/ungdomspass i noen annens hus hvis ikke dette var avtalt på forhånd.

Gjest Cinnamongirl

Jammen så fint for deg. Oppbyggelig å høre.

Liker alltid de svarene der. Godt jeg ikke er blakk, har ufordragelige unger, umulige ektemenn etc..Konstruktive svar når man lurer på noe konkret. Og veldig dolaktige.

Kan man ikke lage en tråd der alle som er så fordømt velykka alltid bare skriver til hverandre om hvor mange penger de har og generelt alle problemene de da IKKE har? :D

Du spør jo - eller ville du bare ha svar fra de som er enige med deg?

Gjest Annve

Det hadde vært lettere å være her, men siden plutselig (!!! )var helt uaktuelt at vi kunne forflytte oss med gutungen grunnet bikkja, kunne de da sørga for at det var mat der, når vi SA at vi ikke kunne legge ut alt mulig grunnet pengelenshet frem til mandag.

Vi ville ha : lommepenger til han OG at det var mat i kylen. Eventuelt mere penger så vi kunne fylle på i kylen.

Men nå har jeg jo fiksa det da, både litt spenn og det er mat, så da blir det sikkert bra.

Men jeg synes det var kjip og dårlig planlegging, når vi sa i fra. Og vi spanderer ellers gladelig.

hei

Bor dere langt fra hverandre? Hvis ikke er de tjo bare å hente det snopet og maten du har hjemme.

Ellers er jeg helt enig med de fleste andre. jeg hadde ikke påtatt meg å passe noen andre steder enn i mitt eget hjem. Og forventer de at dere skal passe ham hos dem, bør de sørge for mat.

At de ikke gir penger til aktiviteter dere har foreslått, som kino osv forstår jeg.

Har selv opplevd å få andre familiemedlemmers unger i ferier, en av dem var hos oss i 3 uker. Vi fikk 300 kr til mat.. hehe.. ja det rakk jo langt.

Når minstemann har bodd hos søstra si noen dager så har hun jo mulighet til å gå i fryser'n min og hente mat da. Og hadde hun sagt hun var blakk så hadde jeg antagelig spurt hvor mye hun trengte og gitt henne det. Hvis jeg hadde penger da.

Gjest tikktakktoe

Foreldrene har i realiteten veltet sine egne økonomiske utgifter over på noen som er så greie at de stiller opp for deres tenåring.

De har dessuten kommet med siste liten endringer av avtalen. Alt måtte skje i tenåringens hjem i stedet for at han kunne være med hjem til tanten og onkelen deler av tiden.

Dette går ungdomsvakten med på, og til takk kommer de til tomt kjøleskap og penger som knapt nok dekker aktivitetene foreldrene selv har foreslått for gutten.

Selv om jeg hadde god råd og rikelig med kontanter, ville jeg opplevd dette som utnyttende og ufint. Hadde jeg til alt overmål eksplisitt sagt at akkurat denne helgen kan jeg ikke spandere, ville jeg ikke blitt mindre frustrert.

Hadde jeg på kort varsel endret andres planer slik at de måtte være hjemme hos oss for å passe barna våre, ville jeg minst lagt igjen en tusenlapp bare til mat for fire dager om jeg ikke hadde fyllt kjøleskapet på forhånd. Samt en lapp med en beklagelse.

mvh

Du har sikkert rett i alt dette. Det er bare så langt utenfor min verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...