Gå til innhold

denne gangen er det ikke svigermora mi..

Anbefalte innlegg

Gjest tikktakktoe

Jammen så fint for deg. Oppbyggelig å høre.

Liker alltid de svarene der. Godt jeg ikke er blakk, har ufordragelige unger, umulige ektemenn etc..Konstruktive svar når man lurer på noe konkret. Og veldig dolaktige.

Kan man ikke lage en tråd der alle som er så fordømt velykka alltid bare skriver til hverandre om hvor mange penger de har og generelt alle problemene de da IKKE har? :D

Det gjelder vel ikke kun når det er snakk om penger, eller....?

Fortsetter under...

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

53

• PieLill

18

• Mrs D

11

• frosken

10

Mest aktive i denne tråden

hei

Bor dere langt fra hverandre? Hvis ikke er de tjo bare å hente det snopet og maten du har hjemme.

Ellers er jeg helt enig med de fleste andre. jeg hadde ikke påtatt meg å passe noen andre steder enn i mitt eget hjem. Og forventer de at dere skal passe ham hos dem, bør de sørge for mat.

At de ikke gir penger til aktiviteter dere har foreslått, som kino osv forstår jeg.

Har selv opplevd å få andre familiemedlemmers unger i ferier, en av dem var hos oss i 3 uker. Vi fikk 300 kr til mat.. hehe.. ja det rakk jo langt.

''At de ikke gir penger til aktiviteter dere har foreslått, som kino osv forstår jeg.''

Slik jeg forstå trådstarter var det foreldrene som selv hadde anmodet om disse aktivitetene.

mvh

Gjest åååå blir irritert

Du må si det til henne! Du kan faktisk ringe henne med en gang. Si det rett ut, helt ærlig, ikke legg noe imellom annet enn at du fremfører det på en saklig og respektfull måte. Så bør hun overføre penger til deg, og dessuten skamme seg litt.

Gjest åååå blir irritert

Jeg forstår frustrasjonen. Inntrykket mitt er at det hele bunner i misforståelse og halvkvedede viser.

Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp. Jeg forstår veldig godt at det ble vanskelig for dere, når det manglet basisvarer for å lage mat.

250,- er jo nok penger til å kjøpe melk, egg og brød, og så kunne dere latt være å dra ut på ting som kostet penger. (Forklart gutten hvorfor også da, naturligvis).

Når svigerinnen kommer hjem, kan du (eller helst mannen din), på en pen måte, fortelle at det ble litt trøbbel av at dere ikke kunne være hjemme hos dere, og at det var nødvendig å handle inn mat. Si at dere hadde det veldig koselig, men at neste gang vil dere ha gutten, og gjerne bikkja, hjemme hos dere.

Men det er jo så sinnsykt dårlig gjort ovenfor gutten! Hva skal han føle, vel vitende om at foreldrene har reist vekk for å kose seg og bruke penger, mens han bare får smuler?

Slik var oppveksten min, og det var IKKE hyggelig.

Annonse

250 kr for 4 dager; utgjør 62.50 kr pr dag. Ganger vi det opp med antall dager i mnd, så vil det si ca 2000 kr i matpeng for en mnd. Dersom man er fire i familien, så vil det være matbudsjett på 8000 kr.

Om jeg på kort varsel endret spillereglene slik at tenårsvakten måtte komme hjem til meg i stedet for å være hjemme hos seg selv, ville jeg skammet meg langt ned i sokkelestene om de i tillegg kom til nesten tomt kjøleskap og kun 250,- kroner.

Ikke minst om jeg selv hadde anmodet om at de skulle ta ungdommen med på kino og kafe, og tenårsvakten hadde erklært at de ikke kunne legge ut akkurat denne helgen.

Når noen stiller opp for deg, gir man selvsagt rundhåndet tilbake og påfører dem definitivt ikke ekstra økonomiske utgifter.

mvh

Jeg forstår frustrasjonen. Inntrykket mitt er at det hele bunner i misforståelse og halvkvedede viser.

Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp. Jeg forstår veldig godt at det ble vanskelig for dere, når det manglet basisvarer for å lage mat.

250,- er jo nok penger til å kjøpe melk, egg og brød, og så kunne dere latt være å dra ut på ting som kostet penger. (Forklart gutten hvorfor også da, naturligvis).

Når svigerinnen kommer hjem, kan du (eller helst mannen din), på en pen måte, fortelle at det ble litt trøbbel av at dere ikke kunne være hjemme hos dere, og at det var nødvendig å handle inn mat. Si at dere hadde det veldig koselig, men at neste gang vil dere ha gutten, og gjerne bikkja, hjemme hos dere.

''Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp.''

Når tenårsvakten plutselig må komme hjem til gutten i stedet for å ta ham med hjem til seg, er det mer enn litt ubetenksomt å ikke fylle opp kjøleskapet før man drar eller legge igjen minst en tusenlapp til handling av mat i tillegg til lommepengene som er guttens egne.

mvh

Du må si det til henne! Du kan faktisk ringe henne med en gang. Si det rett ut, helt ærlig, ikke legg noe imellom annet enn at du fremfører det på en saklig og respektfull måte. Så bør hun overføre penger til deg, og dessuten skamme seg litt.

''Du må si det til henne! Du kan faktisk ringe henne med en gang. Si det rett ut, helt ærlig, ikke legg noe imellom annet enn at du fremfører det på en saklig og respektfull måte. Så bør hun overføre penger til deg, og dessuten skamme seg litt.''

Det må da være greit å ha nok impulskontroll til å klare å vente til en passende anledning med å ta det opp. Det er jo ikke svigerinne-krig laguna er interessert i, såvidt jeg har forstått.

Gjest åååå blir irritert

''Du må si det til henne! Du kan faktisk ringe henne med en gang. Si det rett ut, helt ærlig, ikke legg noe imellom annet enn at du fremfører det på en saklig og respektfull måte. Så bør hun overføre penger til deg, og dessuten skamme seg litt.''

Det må da være greit å ha nok impulskontroll til å klare å vente til en passende anledning med å ta det opp. Det er jo ikke svigerinne-krig laguna er interessert i, såvidt jeg har forstått.

Krig, nei?

Hva er galt med: "Hei! Koser dere dere på tur? Så fint! Du, jeg bare lurte, jeg fant bare 250 kr her og det er jo ikke nok. Hva skal jeg gjøre med det?"

Gjest åååå blir irritert

Krig, nei?

Hva er galt med: "Hei! Koser dere dere på tur? Så fint! Du, jeg bare lurte, jeg fant bare 250 kr her og det er jo ikke nok. Hva skal jeg gjøre med det?"

Strategien being:

Være akkurat så hjelpeløs som de har gjort henne, og plassere ansvaret for å finne ut av det akkurat der det hører hjemme, samt legge frem dette på en ikke-anklagende måte.

Annonse

Krig, nei?

Om dette problemet gjentar seg gang på gang, kunne dette _kanskje_ være noe å vurdere.

Å kjøre hevn og gledesdreperi fra første stund, vil sannsynligvis lukke både hjerter og ører for det budskapet man vil ha fram. Man blir selv sittende igjen som store, stygge, smålige ulven.

Om det virkelig er slik at disse foreldrene ikke ser problemet med dette, er det kanskje ikke så mye håp. Mitt førstevalg hadde vært å for fremtiden sørget for at de ikke kan sette meg i en slik situasjon igjen.

mvh

Ikke sant! Slike svar kommer alltid; "forstår ikke problemet, for slik har aldri jeg det".

''Ikke sant! Slike svar kommer alltid; "forstår ikke problemet, for slik har aldri jeg det".''

Et alternativ om man ikke forstår problemet pga manglende erfaring kan være å ikke engasjere seg i tråden.

Har heller ikke sans for slike erklæringer om "Ser det ikke, dermed finns det ikke."

mvh

Gjest åååå blir irritert

Om dette problemet gjentar seg gang på gang, kunne dette _kanskje_ være noe å vurdere.

Å kjøre hevn og gledesdreperi fra første stund, vil sannsynligvis lukke både hjerter og ører for det budskapet man vil ha fram. Man blir selv sittende igjen som store, stygge, smålige ulven.

Om det virkelig er slik at disse foreldrene ikke ser problemet med dette, er det kanskje ikke så mye håp. Mitt førstevalg hadde vært å for fremtiden sørget for at de ikke kan sette meg i en slik situasjon igjen.

mvh

Jeg hadde forstått det sånn at det hadde vært problemer med denne svigerfamilien før, men da har jeg vel misforstått.

Du ordna. Og det var det de regnet med at du ville, så derfor lukket de elegant ørene og sparte seg selv to tusen kroner, når du sa dere var blakke.

Dere er "skyldfolk" og har ikke barn. Følgelig "skulle det bare mangle", og har du innsigelser så dytter de guttungens ve og vel forran seg, og så er du ei råtten kjip tante.

Sånn er det. Neste gang stiller du kravene, ellers blir det ikke noe.

Jeg har aldri barnevakt. På søtten år kan jeg telle på to hender, snaut. Den som kommer hit frivillig for å sitte barnevakt hos meg, får biff til middag, is til dessert og søtten filmer på dvd. Samt fri tilgang til alt jeg eier og bil. ;0)

Å bruke 2000 kroner ekstra fordi man skal passe en tenåring tre-fire dager er da sløsing og helt unødvendig fråtsing i penger. Selv for de med god råd vil jeg tro. Det er nesten to uker matbudsjett for oss, da er vi en voksen og to barn.

Jeg hadde forstått det sånn at det hadde vært problemer med denne svigerfamilien før, men da har jeg vel misforstått.

Det jeg kjenner til har det vært en hel del baluba omkring svigermoren. Det kan neppe svigerinne og svoger lastes for.

Hva som er av historie med svigerinna med fam., kjenner jeg ikke til. Men etter som de flere ganger tidligere har tilbrakt tid med denne nevøen, virker det ikke å være helt katastrofe.

Jeg ville mislikt sterkt å bli satt i trådstarters situasjon, men neppe nok til å lage krig av det.

mvh

Gjest åååå blir irritert

Det jeg kjenner til har det vært en hel del baluba omkring svigermoren. Det kan neppe svigerinne og svoger lastes for.

Hva som er av historie med svigerinna med fam., kjenner jeg ikke til. Men etter som de flere ganger tidligere har tilbrakt tid med denne nevøen, virker det ikke å være helt katastrofe.

Jeg ville mislikt sterkt å bli satt i trådstarters situasjon, men neppe nok til å lage krig av det.

mvh

Om svigerinna tross alt er riktig justert, blir det ikke krig av å ringe henne om man bare gjør det på riktig måte. Laguna hadde tross alt sagt ifra om at hun ikke hadde penger. Om ikke annet kunne hun ha sagt det sånn at hun vet ikke sin arme råd, og at enten må hun ta med hunden hjem til seg eller hjelpe henne med å komme opp med en bedre løsning, for dette ble for mye styr.

Gjest tikktakktoe

Om du har nok penger til at du med fornuft aldri blir blakk før neste utbetaling, er du heldigere enn mange andre.

mvh

Jeg får ikke fast sum utbetalt hver måned. Det er en utfordring og den stor. Jeg har av og til pådratt meg kreditt når jeg endelig får penger. Jeg vil derfor ikke nødvendigvis si at jeg er økonomisk heldig, men jeg har økonomisk fornuft.

F.eks. har jeg kun fått 12 0000 kr. siden begynnelsen av april, men regner med å ha fått 80 000 kr før 1. juli. Dette krever økonomisk fornuft. Jeg deler vanligvis ikke slikt med andre, og ville aldri latt noen merke dette. Det er meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...