Gå til innhold

Er dere blakk før lønning?

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628

Inspirert av en annen tråd her, der noen sier at dem aldri er så blakke at de ikke har til mat og andre småting, uansett om det er helga før lønning eller ikke.

Selv er vi nesten alltid blakke en uke før lønning. Regner oss som vanlig folk, med vanlige lønninger. Vi sulter ikke, vi har mat i skapet og bensin på tanken. Men ut over det, pleier siste dagene før lønning å være ganske tom for noe ekstra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380249-er-dere-blakk-f%C3%B8r-l%C3%B8nning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnah

Nei, vi er ikke det. Min egen lønn er ikke så mye å skryte av (jobber kun deltid pga kronisk sykdom) men mannen min er dyktig og har fått forfremmelser + jevnlige bonuser. Vi lever godt. Men er samtidig svært fornuftige av oss, vi sløser aldri. Bruker overskudd til å betale ned gjeld. Sånn sett er vi kanskje litt kjedelige..... ;-)

Jeg har vært blakk nesten hele mitt liv og det er de fleste andre jeg kjenner også. Men jeg har også hatt mat i fryseren og nok sigaretter. Bensin har det nok ofte vært tomt for. Men de siste årene har jeg hatt sparepenger i banken og da kan jeg ta derfra hvis det røyner på.

Annonse

Vi har posjonert ut pengene i sparekontoer, regningskontoer mm. Slik sett er vi aldri blakke.

Men det hender det er solid slunket på brukskontoene før neste lønn. Da regner vi oss for blakke og må varme kronene i hånda før vi bruker dem.

I tidligere perioder har jeg hatt en anstrengt økonomi. Så jeg har ingen problemer med å forstå at voksne mennesker, god utrustet med vett og selvdisiplin, kan bli blakke før lønning.

mvh

Gjest Annve

Mener du da helt blakk, og uten reserver? Vi bruker stort sett opp lønna, men har jo oppsparte penger til uforutsette utgifter.

Jeg ville ikke ha orket å være helt ren. Har levd slik før i tiden og det var nervepirrende. Ble jo full katastrofe hvis en av oss fikk tannverk, eller vaskemaskinen røk.

Annonse

Gjest planlegging er løsningen

Jeg hadde god økonomisk styring før og hadde alltid litt igjen hver mnd og kunne sette av litt til sparing,

men i det siste har jeg mistet litt kontrollen, har sjeldent råd til å sette noe til sparing

og når det nærmer seg neste lønningsdag har jeg så jeg knapt klarer meg og kanskje ikke det engang...

Jeg tror jeg skal bli flinkere til å planlegge,

f.eks. ta ut cash det jeg får lov til å bruke den mnd,

det andre skal jeg "glemme", og ikke ha med penger eller bankkort på jobb så jeg blir

fristet til åhandle i kantinen. Skrive handleliste hver uke og holde seg til den.

Gjest noen tips

Jeg har alltid lite igjen før lønning, men etter at jeg opprettet et par "krise-kontoer" (den ene skal KUN brukes til mat) som jeg så "skjuler", så har jeg alltid igjen på disse.

Jeg foretrekker for øvrig å heller ha noen "skeie-ut" dager når jeg får lønning, og heller leve sparsommelig de siste dagene før lønning - enn å bare ha alt helt jevnt hele tiden. Det gir en god følelse å kunne skei ut litt av og til.

Har aldri vært blakk før lønning, nei. Vi deler utgifter likt, og gubben som tjener dobbelt så mye som meg er alltid blakk to uker før lønn, mens jeg har minimum 1000 kr på konto når neste lønn kommer. Jeg sparer også et fast beløp hver måned. Hva gubben bruker pengene på er for meg en stor gåte, bilen hans kan da ikke være så dyr i drift, og klær kjøper han nesten aldri. Han har heller ingen dyre interesser (Old Boys-fotball koster ikke flere tusen i måneden...).

Tja... Jeg har alltid penger igjen på kontoen når lønna kommer, men det er ikke alltid det er firesifret nei. :o) Men helt blakk er jeg aldri heldigvis.

Om dere er to voksne med greie lønninger og begge er helt blakke en uke før lønning så bør dere ta en grundig gjennomgang av hva pengene går til, med mindre dere har svært høye boutgifter.

Jeg har 16000 kr utbetalt i måneden og er aldri blakk dagene før neste lønning. Det handler om prioritering og god økonomisk sans ;)

Hvor mange barn har du da som skal ha mat og klær og hvor stor husleie har du? Det er ganske viktig i forhold til om du er blakk eller ikke.

Mrs. Wallace

Jeg har 16000 kr utbetalt i måneden og er aldri blakk dagene før neste lønning. Det handler om prioritering og god økonomisk sans ;)

''Det handler om prioritering og god økonomisk sans''

Man kommer langt med prioritering og god økonomisk sans, men det er slett ikke sånn at alle som er blakke av og til mangler nettopp de egenskapene. Det er dyrt å være fattig, og noen ganger går folk på en smell mht uforutsette utgifter og regelrett uflaks, som gjør at det kan være vanskelig å komme i balanse igjen.

F.eks hvis man ryker på et samlivsbrudd, uforutsett sykdom eller at flere store, viktige ting går i stykker samtidig (vaskemaskin, kjøleskap, rørsystemer i huset etc). Og når man først havner på etterskudd, kan det ta ganske lang tid å rette det opp.

Det er helt greit å klappe seg selv på skulderen for god håndtering, men det kan samtidig være greit å ikke gjøre det til en allmenn regel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...