Gå til innhold

Er dere blakk før lønning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk aldri vært blakk. Lønningen min er lavere enn gjennomsnittet, men har alltid klart meg bra. Har spart mye på å ikke bo for dyrt, kjører billig bil, og reiser sjelden på ferie. Men jeg er glad og fornøyd for det :-)

Skrevet

Lønn & lønn, jeg har nav-penger og en knøttliten bi-jobb..Men ja, jeg er så blakk at det støver mellom pengene.

Mann jobber, men han blir også blakk siste uka/helga før ny lønn.

Vi er relativt fattige, men har det fint. Vi koser oss mye, og prøver å gjøre livet så trivelig vi kan når vi har litt, også fyller vi fryser og sånn, så vi ikke skal sulte når det kniper.Og prøver å suge på labben med godt humør når det er tomt.

:)

Gjest prust
Skrevet

Jeg er som regel så og si blakk like før neste lønning ja. Mannen min er ikke. Det betyr at vi aldri kommer oppi noen kriser - men at vi kan betale uforutsette utgifter (inntil en viss sum da).

Det blir ifte slik at jeg kjøper det jeg trenger i begynnelsen av måneden (eller rett etter lønning da) - og så kjøper jeg helt minimalt med ting de to siste ukene.

Gjest prust
Skrevet

''Det handler om prioritering og god økonomisk sans''

Man kommer langt med prioritering og god økonomisk sans, men det er slett ikke sånn at alle som er blakke av og til mangler nettopp de egenskapene. Det er dyrt å være fattig, og noen ganger går folk på en smell mht uforutsette utgifter og regelrett uflaks, som gjør at det kan være vanskelig å komme i balanse igjen.

F.eks hvis man ryker på et samlivsbrudd, uforutsett sykdom eller at flere store, viktige ting går i stykker samtidig (vaskemaskin, kjøleskap, rørsystemer i huset etc). Og når man først havner på etterskudd, kan det ta ganske lang tid å rette det opp.

Det er helt greit å klappe seg selv på skulderen for god håndtering, men det kan samtidig være greit å ikke gjøre det til en allmenn regel.

Ja, jeg har merket at den dyre ferien jeg hadde i påsken virkelig satte spor etter seg økonomisk. Jeg sparte jo ekstra hver måned i et halvt år før turen - og da hadde jeg jo ikke noe ekstra å legge meg opp - og det har jeg merket nå i vår/sommer.

Håper at jeg kommer ajour nå når feirepengene kommer. Vi har en diger regning til bompengeselskapet som skal betales med feriepenger - vi har hatt hvitt kryss i bomautomaten i lange tider nå.....!

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, jeg har merket at den dyre ferien jeg hadde i påsken virkelig satte spor etter seg økonomisk. Jeg sparte jo ekstra hver måned i et halvt år før turen - og da hadde jeg jo ikke noe ekstra å legge meg opp - og det har jeg merket nå i vår/sommer.

Håper at jeg kommer ajour nå når feirepengene kommer. Vi har en diger regning til bompengeselskapet som skal betales med feriepenger - vi har hatt hvitt kryss i bomautomaten i lange tider nå.....!

Det hender vi kommer litt i utakt også, med sånne store ting. Vi hadde også en vår for noen år siden da samtlige hvitevarer gikk dukken samtidig med at bilen måtte repareres for en betraktelig sum penger. Da så vi fram til feriepengene med stor glede for å komme ajour igjen. :)

Gjest prust
Skrevet

Det hender vi kommer litt i utakt også, med sånne store ting. Vi hadde også en vår for noen år siden da samtlige hvitevarer gikk dukken samtidig med at bilen måtte repareres for en betraktelig sum penger. Da så vi fram til feriepengene med stor glede for å komme ajour igjen. :)

Uff, i dag dreit jeg virkelig på draget. Visste jo at kontoen var temmelig skrapa nå før lønning den 12., men av en eller annen grunn trodde jeg at det var den 12. i dag. Så etter jobb skulle jeg fylle diesel, og etter 20 liter stoppet bare pumpa opp... og jeg skjønte ingenting, den var liksom helt død.

Jaja...

Jeg kjørte videre til butikken, og handlet inn ganske mye, slo det inn i kassa - det ble vel 650 kr tenker jeg. Og trakk kortet. "ikke dekning" stod det. Hæ???? Og jeg tenkte så det knaket - og så gikk det opp for meg at det slett ikke var den 12 i dag. Jeg trakk det andre kortet (som også får inn penger den 12), men det gav samme beskjed: "Ikke dekning"....

Dritflaut!!!! Jeg rødmet som en tenåring, og fomlet med varene - mens hun i kassa sa at jeg kunne sette varene bak kassa, gå hjem og ordne opp i pengene, og så komme tilbake. Det var jo veldig snilt, men jeg var helt forfjamset og tenkte på at dette ikke gikk, jeg skulle jo lage middag nå og MÅTTE ha med meg varene hjem...

Men så gjorde jeg som hun sa. Satte dem bak kassa, kjørte hjem, gikk inn på nettbanken, fikk overført penger fra min kjæres konto, så tilbake til butikken, og så hjem.

Dritflaut. Kjenner det brenner i kinnene når jeg tenker på de fæle minuttene i butikken. Jeg har opplevd før at jeg har hatt ett tomt kort, men har da hatt penger på det andre.

Huff.

Og det var bare én av tingene som gikk galt i dag... :-(

Mrs. Wallace
Skrevet

Uff, i dag dreit jeg virkelig på draget. Visste jo at kontoen var temmelig skrapa nå før lønning den 12., men av en eller annen grunn trodde jeg at det var den 12. i dag. Så etter jobb skulle jeg fylle diesel, og etter 20 liter stoppet bare pumpa opp... og jeg skjønte ingenting, den var liksom helt død.

Jaja...

Jeg kjørte videre til butikken, og handlet inn ganske mye, slo det inn i kassa - det ble vel 650 kr tenker jeg. Og trakk kortet. "ikke dekning" stod det. Hæ???? Og jeg tenkte så det knaket - og så gikk det opp for meg at det slett ikke var den 12 i dag. Jeg trakk det andre kortet (som også får inn penger den 12), men det gav samme beskjed: "Ikke dekning"....

Dritflaut!!!! Jeg rødmet som en tenåring, og fomlet med varene - mens hun i kassa sa at jeg kunne sette varene bak kassa, gå hjem og ordne opp i pengene, og så komme tilbake. Det var jo veldig snilt, men jeg var helt forfjamset og tenkte på at dette ikke gikk, jeg skulle jo lage middag nå og MÅTTE ha med meg varene hjem...

Men så gjorde jeg som hun sa. Satte dem bak kassa, kjørte hjem, gikk inn på nettbanken, fikk overført penger fra min kjæres konto, så tilbake til butikken, og så hjem.

Dritflaut. Kjenner det brenner i kinnene når jeg tenker på de fæle minuttene i butikken. Jeg har opplevd før at jeg har hatt ett tomt kort, men har da hatt penger på det andre.

Huff.

Å, sånt er så kjipt!

Det er ikke så lenge siden jeg opplevde det samme - jeg tok feil av datoen, jeg også. Det var altså dagen før lønningsdag, men jeg trodde lønna allerede var på konto, for jeg hadde tulla litt med datoer. Eneste forskjellen var at jeg var i utlandet på jobb og måtte unnskylde meg til dama i kassa og deretter ringe hjem for å få mannen til å overføre noen penger til meg - veldig fort!

Heldigvis har han en annen lønningsdato enn meg, så det gikk, men det var en ubehagelig situasjon.

Gjest prust
Skrevet

Å, sånt er så kjipt!

Det er ikke så lenge siden jeg opplevde det samme - jeg tok feil av datoen, jeg også. Det var altså dagen før lønningsdag, men jeg trodde lønna allerede var på konto, for jeg hadde tulla litt med datoer. Eneste forskjellen var at jeg var i utlandet på jobb og måtte unnskylde meg til dama i kassa og deretter ringe hjem for å få mannen til å overføre noen penger til meg - veldig fort!

Heldigvis har han en annen lønningsdato enn meg, så det gikk, men det var en ubehagelig situasjon.

Uff - det må jo ha vært enda verre å være i utlandet å oppleve noe slikt :-(((( Godt han var tilgjengelig på telefon da, og at det gikk kjapt å overføre. En kan vel risikere at mottakerkonto bruker litt tid på å registrere overføringen?

Skrevet

''Det handler om prioritering og god økonomisk sans''

Man kommer langt med prioritering og god økonomisk sans, men det er slett ikke sånn at alle som er blakke av og til mangler nettopp de egenskapene. Det er dyrt å være fattig, og noen ganger går folk på en smell mht uforutsette utgifter og regelrett uflaks, som gjør at det kan være vanskelig å komme i balanse igjen.

F.eks hvis man ryker på et samlivsbrudd, uforutsett sykdom eller at flere store, viktige ting går i stykker samtidig (vaskemaskin, kjøleskap, rørsystemer i huset etc). Og når man først havner på etterskudd, kan det ta ganske lang tid å rette det opp.

Det er helt greit å klappe seg selv på skulderen for god håndtering, men det kan samtidig være greit å ikke gjøre det til en allmenn regel.

''Det er helt greit å klappe seg selv på skulderen for god håndtering, men det kan samtidig være greit å ikke gjøre det til en allmenn regel.

''

Enig!

Skrevet

Jaja...

Huff.

''Dritflaut. Kjenner det brenner i kinnene når jeg tenker på de fæle minuttene i butikken. Jeg har opplevd før at jeg har hatt ett tomt kort, men har da hatt penger på det andre.

''

Trøst deg med at hun som sitter i kassa sikkert både hadde empati med deg og egenerfaring på det å være blakk :-)

Skrevet

Har ikke høy lønn, men er aldri blakk før lønning, har nesten alltid 1500-2000 kr. igjen på kontoen. Har ikke et spesielt høyt forbruk av noe som helst, røyker ikke, drikker lite, ingen unødvendige abonnementer el.l. Bruker penger fornuftig, sjekker tilbudsannonser, kjøper klær til ungene på tilbud osv. Har masse klær til meg selv og trenger nesten ikke bruke penger på det.

Det er ikke noe problem å få det til å gå rundt, kan gå ut og spise uten å tenke meg veldig godt om, og jeg er veldig glad for at jeg har det slik.

Har hatt perioder tidligere i livet hvor jeg har strevd mer økonomisk. Det er fryktelig slitsomt, så jeg føler med de som har det slik.

Mrs. Wallace
Skrevet

Uff - det må jo ha vært enda verre å være i utlandet å oppleve noe slikt :-(((( Godt han var tilgjengelig på telefon da, og at det gikk kjapt å overføre. En kan vel risikere at mottakerkonto bruker litt tid på å registrere overføringen?

Vi har en delt konto som vi setter av på til regninger etc, og han overførte en liten sum fra den, noe som går som overføring mellom egne konti, og dermed gjøres det øyeblikkelig. Ellers hadde det ikke vært mye vits i, nei - da måtte jeg bare ha ventet på lønnsutbetalingen og vært blakk så lenge. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...