Gå til innhold

Hvor er det bra å bo i Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor skal jeg bo?

Jeg bor i Oslo nå også, men ønsker å flytte. Bor et sted der det er litt for mye asfalt til at hunden min trives med det. Nå ønsker jeg meg en park eller fine turforhold for meg selv og hunden min. Det må være et hyggelig sted med hyggelige mennesker. Det må også være greit å komme seg med kollektivtransport ned til sentrum.

Noen som har forslag? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380262-hvor-er-det-bra-%C3%A5-bo-i-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hvor skal jeg bo?

Spørs hvor god råd du har? I områdene rundt Østensjøvannet er det jo veldig fint (strekningen Godlia-Bøler).

Det er også mye grønt i området Hovseter feks (Oslo Vest). Eller rundt Sognsvann.

Kommer jo an på hva du liker.

Jeg har sånn helt gjennomsnittlig inntekt. Trenger ikke mer enn en liten leilighet hvis det blir for dyrt med mer. Så er åpen for alle forslag! :)

Jeg har sånn helt gjennomsnittlig inntekt. Trenger ikke mer enn en liten leilighet hvis det blir for dyrt med mer. Så er åpen for alle forslag! :)

Da vil jeg råde deg til å ta en titt på leiligheten til salgs på finn.no, så ser du nok hva omtrent du har råd til. Husk at i enkelte blokkleiligheter må man søke sameiet/borettslaget om lov til å ha hund.

Tonsenhagen, ved inngangen til Lillomarka

Blokkbebyggelsen i bydel Nordre Aker (f.eks. Myrer på Kjelsås eller like ved Akerselva på Korsvoll-siden)

Tilsvarende områder ved inngangen til Østmarka, f.eks. Bøler

Søk etter leiligheter på disse kanter, så ser du prisnivået.

Gjest hvor skal jeg bo?

Da vil jeg råde deg til å ta en titt på leiligheten til salgs på finn.no, så ser du nok hva omtrent du har råd til. Husk at i enkelte blokkleiligheter må man søke sameiet/borettslaget om lov til å ha hund.

Jo, men jeg tenkte at jeg skulle forhøre meg litt rundt hvilke steder som kan passe å bo, i og med at Oslo er så stort. Greit å ha noe å søke etter :)

Annonse

Bella Dotte

Her ble det litt for vagt for meg! Hvor man vil trives har så mye med smak og behag å gjøre at det er helt umulig å gi noen tips. Selv kunne jeg ikke tenkt meg å bo utenfor kjernen, om jeg først skal bo i Oslo. Prisnivå ser du på Finn, vel, du må nok regne med å legge på en god del, men du har et utgangspunkt der. I kartene i annonsene der er det nå avmerket kollektivholdeplasser, så det er mye enklere enn før.

candyqueen_83

Man må ikke søke om å ha hund, men man bør sende et skriv hvor man informerer om at man har/skal få hund.

Oppsal. Rett ved marka, hyggelig nærmiljø, 15 min med T-banen til sentrum.

Trasop /Godlia er også kjempefint. Og Bøler, særlig området rundt Nøklevann skole.

Enig! Og Hellerud kan vel også inkluderes på samme listen :-)

Mange steder trenger du bare å gå noen hundre meter før du er inne i øst-marka.

Var forresten i forrige uka på Linderud i et borettslag som også ligger kloss inntil marka, så det er mange muligheter for gode turområder og kort avstand til sentrum med kollektiv transport.

Annonse

Man må ikke søke om å ha hund, men man bør sende et skriv hvor man informerer om at man har/skal få hund.

''Man må ikke søke om å ha hund, men man bør sende et skriv hvor man informerer om at man har/skal få hund.''

Det avhenger av husordensreglene (uten at jeg kjenner til om det nødvendigvis er anledning til å forby anskaffelse av hund). Et borettslag jeg kjenner til, har nylig satt full stopp for beboeres anskaffelser av både hunder og katter, da de mener området er blitt "overbedyret" nylig. Det er vel allikevel oftest katter det settes restriksjoner i forhold til, siden de går løst ute.

candyqueen_83

Det er flere borettslag som ikke tillater dyrehold.

Men de har ikke lov til å nekte.

Fra borettslagsloven:

§ 5-11. Bruken av bustaden og eigedommen

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Så de kan ikke kreve en søknad, men det lønner seg jo å informere da. For å unngå et helvete med styret. Borettslaget hadde tapt en sak ganske fort i retten.

candyqueen_83

''Man må ikke søke om å ha hund, men man bør sende et skriv hvor man informerer om at man har/skal få hund.''

Det avhenger av husordensreglene (uten at jeg kjenner til om det nødvendigvis er anledning til å forby anskaffelse av hund). Et borettslag jeg kjenner til, har nylig satt full stopp for beboeres anskaffelser av både hunder og katter, da de mener området er blitt "overbedyret" nylig. Det er vel allikevel oftest katter det settes restriksjoner i forhold til, siden de går løst ute.

Men i følge borettslagsloven så kan de ikke nekte hund/innekatt uten at de har bevis for at de er betydelig til ulempe. Utendørskatter kan være litt verre da, ettersom man ikke har kontroll på dem. De kan jo være til ulempe ved at de skiter ned sandkasser osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...