Gå til innhold

Hvor er det bra å bo i Oslo?

Anbefalte innlegg

Men i følge borettslagsloven så kan de ikke nekte hund/innekatt uten at de har bevis for at de er betydelig til ulempe. Utendørskatter kan være litt verre da, ettersom man ikke har kontroll på dem. De kan jo være til ulempe ved at de skiter ned sandkasser osv.

I det borettslaget jeg snakker om, så mener folk at det allerede er til stor sjenanse med det store antallet hunder og katter. Det er på dette grunnlag de forsøker å nekte flere hunder og katter inntil situasjonen er mer "under kontroll". Jeg tror ikke de har anledning til å nekte katter som kun er inne, men hvorvidt den enkelte hun først må ha forstyrret naboene for at de skal kunne nekte hundehold, vet jeg ikke.

Fortsetter under...

Men de har ikke lov til å nekte.

Fra borettslagsloven:

§ 5-11. Bruken av bustaden og eigedommen

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Så de kan ikke kreve en søknad, men det lønner seg jo å informere da. For å unngå et helvete med styret. Borettslaget hadde tapt en sak ganske fort i retten.

''Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

''

Er du sikker på at du tolker loven korrekt? Det står jo at man kan holde dyr om "gode grunner" taler for det, og ut i fra vanlig lovtolkning vil det som regel bety at det må noe mer enn "har lyst på hund" til.

candyqueen_83

''Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

''

Er du sikker på at du tolker loven korrekt? Det står jo at man kan holde dyr om "gode grunner" taler for det, og ut i fra vanlig lovtolkning vil det som regel bety at det må noe mer enn "har lyst på hund" til.

I følge jurister på nett (jeg har kun søkt det opp tidligere) så er sosiale grunner en god nok grunn. Så lenge hunden da ikke står og gneldrer, eller eier lar bikkja drite rundt, og ingen har allergi så er ulempene mindre enn de gode grunnene.

Ikke Groruddalen i hvertfall.

Groruddalen begynner i Kværnerbyen og går opp til Ellingsrud og det er to sider av dalen så Lindeberg og Tveita er også Groruddalen.

Den største ulempen ved å bo der er at det alltid er et kaldt drag som går oppover, jeg har bodd der og bodde helt på kanten og holdt på å fryse ihjel både sommer og vinter.

Men det er mange helt ok steder der. Jeg liker rekkehusene både på Linderud og på Ammerud.

Annonse

I følge jurister på nett (jeg har kun søkt det opp tidligere) så er sosiale grunner en god nok grunn. Så lenge hunden da ikke står og gneldrer, eller eier lar bikkja drite rundt, og ingen har allergi så er ulempene mindre enn de gode grunnene.

''I følge jurister på nett (jeg har kun søkt det opp tidligere) så er sosiale grunner en god nok grunn''

Det kan nok stemme, men ikke hva som helst kan sies å utgjøre "sosial grunner". Å ha lyst på hund har jeg ingen tro på at er tilstrekkelig, men derimot det å ha behov for å ha hund for å bryte en ellers passiv og isolert tilværelse vil sannsynligvis være tilstrekkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...