Gå til innhold

Å være en tyv

Anbefalte innlegg

Gjest Kriminologi

Det kryr av umoral der ute og vi vet jo at veldig mange folk nasker/stjeler rundt oss. Har flere ganger observert folk som nasker rett forann øynene mine i butikker, både unge og godt voksne, for å ikke snakke om gamle. Helt tilsynelatende vanlige folk.

Det er imidlertid helt klart at det er et veldig tabubelagt tema. Tror (håper ihvertfall) at de fleste egentlig skammer seg for tyveriene. Det er vel flere årsaker til at folk gjør dette. Bla fordi de har dårlig råd eller at de rett og slett er kleptomane, hvor de kjenner en spenning ved å stjele uten at det er noe de trenger.

Har aldri pratet med en tyv personlig og er litt nysgjerrig på hva motivet deres er og hvordan de tenker.

Stjeler du? Eller vet du om noen som stjeler? Hvorfor gjør du/de dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380273-%C3%A5-v%C3%A6re-en-tyv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kjente en tyv en gang

Jeg ble frastjålet lommeboken av en klasse"venninne".

Hun var attpåtil tillitsvalgt. Samme dagen hadde de hatt innsamling i klassen til klassetur, hun samlet inn pengene. Jeg hadde tatt ut litt ekstra fordi jeg skulle shoppe klær etter skolen... Hun hadde sett at jeg hadde en del penger i lommeboka da hun samlet sammen pengene.... Lommeboka la jeg dypt i ranselen min (noe hun nok så)...

så hadde vi friminutt....

Det var ikke før jeg kom hjem at jeg oppdaget at lommeboka var borte vekk...

Dagen etter var hun plutselig så innsmigrende. Vanligvis ignorerte hun meg, jeg var ikke kul nok, men nå var hun plutselig så grei.

Og da jeg fortalte om den forsvunne lommeboken fortalte hun om da hun og venninnen var i Oslo og ble frastjålet lommeboken, så fikk hun igjen masse fra reiseforsikringen.

Vel - jeg hadde ikke reiseforsikring på den tiden, og jeg hadde vel 4 tusen eller så i lommeboka :(

Senere ble flere lommebøker frastjålet i klassen, og etterhvert kom det fram hvem som stod bak - henne.....

Vi hadde jo ikke bevis på de andre, men den siste lommeboken ble funnet en søppelkasse,

og eieren fant på en hvit løgn om at politiet hadde funnet fingeravtrykk.

Det var bare å legge kortene på bordet. Hun hadde nemlig fått et tips ute på byen om at

tyven - hun i klassen, tidligere hadde stjålet fra både foreldre og venner.

Etter mye om og men innrømte hun til slutt at hun hadde tatt denne lommeboken og lovte å betalte tilbake alt... men de andre lommebøkene ville hun ikke tilstå... (men alle visste jo at det var henne). veldig kjipt :(

men men.... jeg snakker ikke med henne den dag i dag.

Kunne jo anmeldt henne, men når man mangler bevis så står man jo like langt.

Det verste var at hun hadde rike foreldre pluss hun jobbet i butikk etter skoletid,

så hun stjal jo ikke fordi hun var fattig... rett og slett spenningssøkende kleptoman spør du meg, med null samvittighet. Hun trodde vel det var så enkelt at folk kunne gå til forsikringenog få tilbake pengene, så da gjorde det ikke noe om hun tok. :(

Gjest SMIRnøff

Jeg ble frastjålet lommeboken av en klasse"venninne".

Hun var attpåtil tillitsvalgt. Samme dagen hadde de hatt innsamling i klassen til klassetur, hun samlet inn pengene. Jeg hadde tatt ut litt ekstra fordi jeg skulle shoppe klær etter skolen... Hun hadde sett at jeg hadde en del penger i lommeboka da hun samlet sammen pengene.... Lommeboka la jeg dypt i ranselen min (noe hun nok så)...

så hadde vi friminutt....

Det var ikke før jeg kom hjem at jeg oppdaget at lommeboka var borte vekk...

Dagen etter var hun plutselig så innsmigrende. Vanligvis ignorerte hun meg, jeg var ikke kul nok, men nå var hun plutselig så grei.

Og da jeg fortalte om den forsvunne lommeboken fortalte hun om da hun og venninnen var i Oslo og ble frastjålet lommeboken, så fikk hun igjen masse fra reiseforsikringen.

Vel - jeg hadde ikke reiseforsikring på den tiden, og jeg hadde vel 4 tusen eller så i lommeboka :(

Senere ble flere lommebøker frastjålet i klassen, og etterhvert kom det fram hvem som stod bak - henne.....

Vi hadde jo ikke bevis på de andre, men den siste lommeboken ble funnet en søppelkasse,

og eieren fant på en hvit løgn om at politiet hadde funnet fingeravtrykk.

Det var bare å legge kortene på bordet. Hun hadde nemlig fått et tips ute på byen om at

tyven - hun i klassen, tidligere hadde stjålet fra både foreldre og venner.

Etter mye om og men innrømte hun til slutt at hun hadde tatt denne lommeboken og lovte å betalte tilbake alt... men de andre lommebøkene ville hun ikke tilstå... (men alle visste jo at det var henne). veldig kjipt :(

men men.... jeg snakker ikke med henne den dag i dag.

Kunne jo anmeldt henne, men når man mangler bevis så står man jo like langt.

Det verste var at hun hadde rike foreldre pluss hun jobbet i butikk etter skoletid,

så hun stjal jo ikke fordi hun var fattig... rett og slett spenningssøkende kleptoman spør du meg, med null samvittighet. Hun trodde vel det var så enkelt at folk kunne gå til forsikringenog få tilbake pengene, så da gjorde det ikke noe om hun tok. :(

Behøver ikke ha vært kleptoman, vel?

Syns aldri folk får nok penger, jeg. De rikeste er som regel de grådigste...

Gjest kjente en tyv engang

Behøver ikke ha vært kleptoman, vel?

Syns aldri folk får nok penger, jeg. De rikeste er som regel de grådigste...

Grisk, spenningssøkende og samvittighetsløs i alle fall....

og hun trodde jo at dette ikke gikk utover noen,

siden hun bablet så mye om denne forsikringen. Trodde vel at jeg fikk igjen, men jeg var jo ung og dum og hadde ingen reiseforsikring.

Gjest SMIRnøff

Grisk, spenningssøkende og samvittighetsløs i alle fall....

og hun trodde jo at dette ikke gikk utover noen,

siden hun bablet så mye om denne forsikringen. Trodde vel at jeg fikk igjen, men jeg var jo ung og dum og hadde ingen reiseforsikring.

Kleptomani er vel en sykdom der man stjeler uten noen annen grunn, altså ikke griskhet.

Annonse

Gjest kjente en tyv en gang

Kleptomani er vel en sykdom der man stjeler uten noen annen grunn, altså ikke griskhet.

Jau jeg vet ikke,

men jeg mener nå hun er kleptoman siden dette i følge hennes venner tydeligvis hadde pågått i mange år, hun hadde stjålet fra både foreldre og nære venner,

og nå klassevenner....

Fikk nesten lyst til å sladre til de i butikke hun jobbet, ikke godt å vite om hun drev underslag...

Gjest SMIRnøff

Jau jeg vet ikke,

men jeg mener nå hun er kleptoman siden dette i følge hennes venner tydeligvis hadde pågått i mange år, hun hadde stjålet fra både foreldre og nære venner,

og nå klassevenner....

Fikk nesten lyst til å sladre til de i butikke hun jobbet, ikke godt å vite om hun drev underslag...

Kan godt være kleptomani, men sier bare at det er noe annet enn griskhet. :-)

Har inntrykk av at kleptomane ofte stjeler ting de ikke har bruk for. Ikke nødvendigvis store pengesummer.

Menmen.

Jeg hadde en god venninne en gang som jeg oppdaget at stjal mat. Hun var alenemor, og forklarte meg at hun noen ganger hadde veldig dårlig råd, og da tok hun litt i butikken. Hun hadde aldri blitt tatt, og dermed var det vel lett å fortsette.

Jeg syntes det var veldig ubehagelig å høre om, det var første (og eneste) gang jeg høre om slikt i min vennekrets. Jeg var også bekymret for om hun skulle bli tatt (eller kanskje det hadde vært like greit for da hadde det kanskje gjort at hun stoppet med det)....

Jeg nasker ikke, men mange ville sikkert mene jeg var en tyv likevel, siden jeg "tar" penger fra NAV...

''Jeg nasker ikke, men mange ville sikkert mene jeg var en tyv likevel, siden jeg "tar" penger fra NAV...''

Det ville såfall være det samme som å si at alle som er syke i helsenorge, er tyver..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...