Gå til innhold

Slutta å røyke - men er det muuulig?!? (vekt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutta å røyke for 3 uker siden. Det går bare greit, jeg har ikke lyst til å begynne igjen, for å si det sånn...

Problemet er vekta, og jeg fatter ikke at det er mulig: Disse tre ukene har ført med seg en vektøkning på i gjennomsnitt 200 gram pr. dag..! Greit nok at jeg er overvektig fra før og at jeg har lett for å legge på meg, men en slik vektøkning over tid vil si 18 kilo på et kvartal..!

Det jeg VET har endret seg siden jeg slutta og som kanskje kan påvirke vekta, er:

- siden røykepausene på jobb er en saga blott, så går jeg 500 meter mindre pr. dag.

- jeg spiser som regel sjokolade daglig. Det gjorde jeg før jeg slutta også, men jeg kan tenke meg at det går med 100-150 gram mer i uka nå.

Det er det jeg kommer på i farta, men kan ikke skjønne at hele forklaringa skal finnes her. Tar høyde for at forbrenninga visstnok blir ca. 10% lavere ved røykeslutt, men likevel?? 200 gram kroppsfett, det skulle tilsi at jeg har et kalorioverskudd på 1400 hver eneste dag?

Tips, råd, hjelp, trøst, innspill mottas med takk.

Gjest Exrøyker
Skrevet

Gratulerer med røykestopp. Det finnes ingen verdens ting i en sigarett som kroppen din har bruk for, så du har gjort det rette.

Når det gjelder inntak av kalorier, så er det en kamp i seg selv.

Får du for mange kalorier inn, sammenlignet med detsom taes us, så fører dette til vektøkning.

En tingsom er viktig her, og det er sukkerbehovet ditt.

De er vanskelig å kvitte seg med det, men det er nok nøkkelen til vektøkningen din.

Sukkerbehov er umåtelihg sterkt, og forsøk er gjort på rotter i så måte.

De kunne forsyne seg av 2 beger. E med kokain, og et med sukker.

Hver gang de ble sluppet inn i buret, så gikk de bestandig først til sukkeret.....

Skrevet

500 m gange utgjør så og si ingen verdens ting så vektoppgangen skyldes ikke det. Du kan jo begynne å gå 250 m fra huset og tilbake igjen hver kveld og se om det endrer seg. ;o)

100-150 sjokolade om dagen er ikke lurt. 100 g melkejsokolade gir ca. 550 kcal, så om du spiser 150 g så har du over 750 kcal, altså over halvparten av kalorioverskuddet ditt.

Gjest Har_røyka.
Skrevet

Gratulerer med røykekutt. Uansett så har du gjort et riktig valg for deg selv ved å stumpe røyken.

Jeg sluttet å røyke for noen år siden, og jeg også gikk raskt opp i vekt etterpå.

Dette vil stabilisere seg etterhvert. Jeg mener å ha lest at et røykekutt i gjennomsnitt gir 6 kg ekstra.

Jeg var dessverre en av dem så la på seg langt mer. Men så erstattet jeg røyken med snop. Jeg hadde lyst på noe hele tiden, og slet med å begrense sukkerinntaket.

Skrevet

Gratulerer med røykestopp. Det finnes ingen verdens ting i en sigarett som kroppen din har bruk for, så du har gjort det rette.

Når det gjelder inntak av kalorier, så er det en kamp i seg selv.

Får du for mange kalorier inn, sammenlignet med detsom taes us, så fører dette til vektøkning.

En tingsom er viktig her, og det er sukkerbehovet ditt.

De er vanskelig å kvitte seg med det, men det er nok nøkkelen til vektøkningen din.

Sukkerbehov er umåtelihg sterkt, og forsøk er gjort på rotter i så måte.

De kunne forsyne seg av 2 beger. E med kokain, og et med sukker.

Hver gang de ble sluppet inn i buret, så gikk de bestandig først til sukkeret.....

Jaja, tross alt bedre med sukker enn kokain... ;-)

Det kan kanskje være noe i det med sukkerbehov - tror jeg skal prøve å ta kromtabletter.

Skrevet

500 m gange utgjør så og si ingen verdens ting så vektoppgangen skyldes ikke det. Du kan jo begynne å gå 250 m fra huset og tilbake igjen hver kveld og se om det endrer seg. ;o)

100-150 sjokolade om dagen er ikke lurt. 100 g melkejsokolade gir ca. 550 kcal, så om du spiser 150 g så har du over 750 kcal, altså over halvparten av kalorioverskuddet ditt.

Nå var det 100-150 gram i UKA, så jeg syns fremdeles det er merkelig at sjokoladen (alene, ihvertfall) skal være synderen. Hadde nok ikke blitt overraska over å sige utover hvis jeg hadde trøkka i meg ei 3/4 storplate daglig ;-)

Jeg får ta å skrive ned alt jeg putter i meg de neste dagene, så finner jeg ut om jeg lurer meg selv eller om årsaken ligger annetsteds.

Skrevet

Gratulerer med røykekutt. Uansett så har du gjort et riktig valg for deg selv ved å stumpe røyken.

Jeg sluttet å røyke for noen år siden, og jeg også gikk raskt opp i vekt etterpå.

Dette vil stabilisere seg etterhvert. Jeg mener å ha lest at et røykekutt i gjennomsnitt gir 6 kg ekstra.

Jeg var dessverre en av dem så la på seg langt mer. Men så erstattet jeg røyken med snop. Jeg hadde lyst på noe hele tiden, og slet med å begrense sukkerinntaket.

Takk for det. Ja, jeg prøver å holde på troen om at dette er det riktige - men må innrømme at jeg vakler litt når vekta nærmer seg et tresifra tall allerede mens jeg er i startgropa.

Skrevet

Det er vanlig at kroppen får et lite "sjokk" ved røykestopp, slik at vekten øker selv om man ikke kompenserer med (veldig) mange flere kalorier. Men det varer ikke evig, så du trenger ikke tenke på hvor mange kilo dette vil bli etter lang tid.

Jeg har aldri verken begynt eller sluttet å røyke selv, men jeg har hørt om svært mange liknende erfaringer allikevel.

Skrevet

Nå var det 100-150 gram i UKA, så jeg syns fremdeles det er merkelig at sjokoladen (alene, ihvertfall) skal være synderen. Hadde nok ikke blitt overraska over å sige utover hvis jeg hadde trøkka i meg ei 3/4 storplate daglig ;-)

Jeg får ta å skrive ned alt jeg putter i meg de neste dagene, så finner jeg ut om jeg lurer meg selv eller om årsaken ligger annetsteds.

Sorry - leste litt kjapt der ja... *rødmer*

Skrevet

Det er vanlig at kroppen får et lite "sjokk" ved røykestopp, slik at vekten øker selv om man ikke kompenserer med (veldig) mange flere kalorier. Men det varer ikke evig, så du trenger ikke tenke på hvor mange kilo dette vil bli etter lang tid.

Jeg har aldri verken begynt eller sluttet å røyke selv, men jeg har hørt om svært mange liknende erfaringer allikevel.

Håper virkelig du har rett - ikke så langt igjen til tresifra her... :-(

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg la også på meg fem kilo ca. da jeg sluttet å røyke for mange år siden. Men i motsetning til deg mente jeg det hadde sin naturlige forklaring, i og med at jeg spiste desto mer snop i denne perioden. Måtte jo ha masse chips til ølen når jeg ikke kunne røyke! ;)

Etter en tid forsvant disse kiloene igjen uten noen ekstra innsats.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...