Gå til innhold

Telefoner utenfor arbeidstid?

Anbefalte innlegg

Gjest Urimelig?

Jeg ble i dag oppringt av en dame som skulle ha telefonnummeret til ett aller annet sykehjem.

Jeg spurte hvor hun hadde fått mitt telefonnummer fra, og hun svarte at hun hadde fått det fra en kollega av meg.

Jeg jobber ikke på mandager, og forventer at mine kolleger klarer å ta hånd om det som skal gjøres når jeg ikke er der.

Jeg kjenner at jeg er irritert, men det går sikkert snart over.

Jeg har tenkt å si til de andre på jobben at jeg ikke vi ha "jobbtelefoner" i fritiden. Jeg er jo ikke akkurat statsminister. Jeg ønsker ikke at mitt private mobilnummer deles ut til andre.

Er ikke det greit nok?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380317-telefoner-utenfor-arbeidstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Urimelig?

Jeg ville ikke tatt det pent om noen kollegaer gav ut mitt private mobilnummer, og ville sagt tydelig ifra om det. Jobb er jobb og fritid er fritid. Tror ingen ville tatt det ille opp.

Takk for raskt svar!

Jeg er ved å formulere en slags setning som skal inneholde det du skriver.

Privat telefonnummer skal ALDRI gis til kunder.

Er det derimot en jobbtelefon kan man ikke nekte dette. Det du da kan gjøre er å ikke svare på ukjente anrop. Er det viktig legger de igjen beskjed på svareren, og du kan svare når det passer deg.

Det kan likevel være greit å informere de på jobben din om at du har fri på mandager, og at ting dessverre må vente til tirsdag.

Gjest Kayia

Dette varerer selvfølgelig fra jobb til jobb og du sier ingenting om hvilken jobb du har. Er du foreksempel lærer bør du kunne svare ordentlig på henvendelser også på en fridag jf fagforeningens framstilling av arbeidsvilkår i siste streik. I min jobb er telefoner, sms og mail utenfor arbeidstid like vanlig som uvanlig, og skulle jeg blitt irritert for det ville jeg være mye sur :)

Annonse

Gjest Modern77

Hvor jobber du? Jeg jobber på sykehus, hvis man ikke vet nr til et sted og ikke gidder/klarer å lete fram nr - så setter vi bare over til informasjonen,

og de som jobber i hjemmetjenesten setter over til servicetorget i kommunen...

Det er da måte på å gi nr ditt hjem! Hallo.

Dette må du ta opp med din leder og be om at dette blir tatt opp med de ansatte.

Slikt gjør man bare ikke.

I noen få jobber er det nødvendig med en slik tilgjengelighet, men det er unntaket - ikke regelen.

Synes ikke slikt er akseptabelt.

Ikke minst fra et sikkerhetsmessig synspunkt. Man har ingen kontroll på hvem som kan finne på å kontakte en på de mest utenkelige tidspunkt.

Med privat tlf.nummer er det ikke vanskelig å spore opp folk i deres private hjem.

Dine kolleger burde selvsagt selv kontaktet deg i stedet for å oppgi ditt private tlf.nummer til noen de kanskje vet lite om hvem er.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...