Gå til innhold

Hvor mye i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Mine tre barns pappa flytter 50 mil unna oss, og vi satser på at barna reiser til ham ca en helg pr mnd eller hver sjette helg. Våre inntekter er omtrent like... Iflg NAV må han ut med ca 12-13 000 kr pr mnd i barnebidrag, men dette er jo helt "på jordet"....

Jeg har foreslått 6000 pr mnd og vi deler i tillegg på reiseutgiftene til barna. Virker dette rimelig? Barna er 15, 12 og 8 år gamle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380341-hvor-mye-i-barnebidrag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

8

• frosken

7

• Dorthe

7

• mariaflyfly

3

Gjest togli

Da synes jeg du er innmari grei, og så grei hadde ikke jeg vært.

Det er vel du som får alt av utgifter, siden du har daglig omsorg?

Ja, men jeg orker ikke krangle om det..... ville bare forsikre meg om at jeg ikke er storforlangende ;)

Han vil være med å betale for tannregulering, evt briller og konfirmasjonsutgiftene.

mariaflyfly

Ja, men jeg orker ikke krangle om det..... ville bare forsikre meg om at jeg ikke er storforlangende ;)

Han vil være med å betale for tannregulering, evt briller og konfirmasjonsutgiftene.

Det er ikke snakk om å være storforlangende, barna skal ha det de har rett på.

Dersom jeg hadde gått med på 6.000,- i mnd hadde jeg forventa at han dekka reiseutgifter.

Annonse

Gjest togli

Det er vel en erfaring bak forslaget til NAV. Før du takker nei til 6-7000 ekstra, så vent et par mnd og se hva jentene vikelig koster deg. Det er naturlig at barnas far betaler halvparten av dette beløpet.

Jo, ser den... men jeg får jo barnetrygda på nesten 4000 kroner, samt skatteklasse 2... så jeg tenker at det er naturlig å ligge på rundt 6000 kroner i farsbidrag? Og faren skal jo også leve.. ha råd til å bo et sted osv....

Gjest togli

Det er ikke snakk om å være storforlangende, barna skal ha det de har rett på.

Dersom jeg hadde gått med på 6.000,- i mnd hadde jeg forventa at han dekka reiseutgifter.

Da kommer han nok til å si at han ikke har råd til å la barna reise til ham..... Jeg vil bare for alt i verden unngå konflikter for barnas skyld... og han mente 4000 pr mnd var nok (jada, enig i at det var latterlig lite :P)

Gjest togli

Det koster å ha barn,og visst du har omsorgen for barna i det daglige,ville jeg glatt tatt i mot de pengene han skal betale.

Jeg ville ikke ha gått ned til 6000 kr.

Mne hvordan i all verden skal han kunne greie å leve om han må ut med 13 000 pr mnd i barnebidrag i tillegg til å betale huslån som sikkert vil komme på 8000 pr mnd?? Det går jo ikke med en vanlig inntekt.......

Uansett er jeg glad jeg får bekrefta at jeg ikke er storforlangende og opptatt av luksus og status :P

mariaflyfly

Da kommer han nok til å si at han ikke har råd til å la barna reise til ham..... Jeg vil bare for alt i verden unngå konflikter for barnas skyld... og han mente 4000 pr mnd var nok (jada, enig i at det var latterlig lite :P)

Jeg mener som Hulderen at det er en grunn til at beregningene til NAV er såpass høye. Jeg mener det er en helt sinnsyk ide å gå med på et så lavt bidrag og i tillegg måtte dele reiseutgifter.

Hadde glatt latt NAV ta seg av det.

Annonse

Gjest Hulderen

Jo, ser den... men jeg får jo barnetrygda på nesten 4000 kroner, samt skatteklasse 2... så jeg tenker at det er naturlig å ligge på rundt 6000 kroner i farsbidrag? Og faren skal jo også leve.. ha råd til å bo et sted osv....

Så ta barnetrygden også med i regnskapet. Jeg aner ikke hvor store utgifter du har til barna, men du og de skal også ha det bra. Kommer du frem til at halvparten av utgiften minus barnetrygd er mindre enn 12-13.000, så senk beløpet.

Jeg er ikke ute etter å tyne barnefaren, syns bare det skal være rettferdig. Derfor bør du ikke forhaste deg.

Hva med en mellomting på 8-9 tusen?

Som andre også nevner, så er det nok en grunn til at NAV foreslår det beløpet de gjør. De regner nok med han vil kunne betale dette med god margin. Hvis ikke kan de jo risikere at DE må hjelpe til og det er som kjent Nav ikke så begeistret for ;)

Er dette tall dere har fått av NAV personlig, eller fra kalkulatoren på nett?

Jeg betaler ca 4500,- for et barn. Da betaler jeg 52% av underholdningbidraget for barnet.

Ellers så gjorde jeg omtrent som deg ei gang i tiden. Da det var han som skulle betale bidrag. Tenkte jeg skulle være grei og sånn sett trengte jeg ikke så mye mer.

Forholdet mellom meg og faren fungerte bra, men utrolig nok, gikk sammarbeidet fra å fungere godt, til dårlig etter hvert og plutselig når det var jeg som skulle betale bidrag, fikk pipa en annen lyd.

Altså.... det er viktig å være grei og prøve å ha et flott forhold, men ting kan forandre seg. Og da kan det være greit at man har noe i ryggen som tar vare på deg. For eksempel NAV.

Gjest togli

Jeg mener som Hulderen at det er en grunn til at beregningene til NAV er såpass høye. Jeg mener det er en helt sinnsyk ide å gå med på et så lavt bidrag og i tillegg måtte dele reiseutgifter.

Hadde glatt latt NAV ta seg av det.

Da blir det krig, og det gavner ingen...... og jeg tenker at det kunne vært motsatt... han som hadde barna og jeg måtte betale NAV-sats... Da hadde jeg ikke hatt råd til å beholde huset mitt;)

Gjest togli

Jeg synes det er rimelig at han betaler halvparten av det det faktisk koster å oppfostre tre barn/unge.

Med barnetrygd og 2x13000 er vi oppe i 30000 tusen i måneden, og det koster ikke tre barn om de så får biff hver dag;-)

Det er nettopp slik jeg tenker også...... at NAV-satsen høres urimelig høy ut..

Gjest togli

Kan dere ikke inngå en intensjonsavtale for f.eks. ett år og så avtale revurdering neste sommer?

Jo, det går sikkert fint:) Det blir jo på en måte jeg som styrer dette.. kan jo "true" med å gå til NAV, selv om jeg ikke akkurat er av den typen som "truer" med slikt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...