Gå til innhold

Hvor mye i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Så ta barnetrygden også med i regnskapet. Jeg aner ikke hvor store utgifter du har til barna, men du og de skal også ha det bra. Kommer du frem til at halvparten av utgiften minus barnetrygd er mindre enn 12-13.000, så senk beløpet.

Jeg er ikke ute etter å tyne barnefaren, syns bare det skal være rettferdig. Derfor bør du ikke forhaste deg.

Jeg kan uansett be om endring av dette om jeg ser at beløpet blir for lavt... men jeg kan ikke skjønne at barna koster meg mer enn 12 000 kroner pr mnd... (6000 på hver + barnetrygda i tillegg).

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

8

• frosken

7

• Dorthe

7

• mariaflyfly

3

Jo, det går sikkert fint:) Det blir jo på en måte jeg som styrer dette.. kan jo "true" med å gå til NAV, selv om jeg ikke akkurat er av den typen som "truer" med slikt ;)

''Jo, det går sikkert fint:) Det blir jo på en måte jeg som styrer dette.. kan jo "true" med å gå til NAV, selv om jeg ikke akkurat er av den typen som "truer" med slikt ;)''

Du kan når som helst be nav om å beregne bidraget, så du taper ingenting (annet enn maksimalt bidrag) på å prøve med en minnelig ordning en periode. Når du selv tenker at 6000,- pr mnd er ok, så ser jeg ingen grunn til ikke å prøve det :-)

Ja, men jeg orker ikke krangle om det..... ville bare forsikre meg om at jeg ikke er storforlangende ;)

Han vil være med å betale for tannregulering, evt briller og konfirmasjonsutgiftene.

Det er jo noe du har krav på at han skal være med å betale på. Så han er ikke snill om han sier han skal dele disse utgiftene.

Og som jeg skrev i et annet svar til deg. På sikt så er det best å ha for eksempel NAV i ryggen når det gjelder disse tingene.

Jeg var snill i 10 år.

Det er ikke det at jeg ikke ønsker å betale det som barnet har krav på, men jeg blir mektig irritert på faren som har betalt altfor lite i 10 år, og så plutselig går til NAV og krever. Men det er jo jeg som har vært dumsnill, så jeg kan ikke skylde på noen....

Gjest togli

Hva med en mellomting på 8-9 tusen?

Som andre også nevner, så er det nok en grunn til at NAV foreslår det beløpet de gjør. De regner nok med han vil kunne betale dette med god margin. Hvis ikke kan de jo risikere at DE må hjelpe til og det er som kjent Nav ikke så begeistret for ;)

Han tjener mindre enn meg når man ser på grunnbeløp, men han kan jobbe masse overtid om han vil det (jeg har ikke mulighet for overtidsbetaling) - Hadde aldri greid å betale så mye som NAV-satsen selv, så jeg synes helt ærlig den virker urimelig høy....

Gjest togli

Er dette tall dere har fått av NAV personlig, eller fra kalkulatoren på nett?

Jeg betaler ca 4500,- for et barn. Da betaler jeg 52% av underholdningbidraget for barnet.

Ellers så gjorde jeg omtrent som deg ei gang i tiden. Da det var han som skulle betale bidrag. Tenkte jeg skulle være grei og sånn sett trengte jeg ikke så mye mer.

Forholdet mellom meg og faren fungerte bra, men utrolig nok, gikk sammarbeidet fra å fungere godt, til dårlig etter hvert og plutselig når det var jeg som skulle betale bidrag, fikk pipa en annen lyd.

Altså.... det er viktig å være grei og prøve å ha et flott forhold, men ting kan forandre seg. Og da kan det være greit at man har noe i ryggen som tar vare på deg. For eksempel NAV.

Er vel på nett han har regna det ut... NAV var ikke interessert i å regne det ut før vi hadde forsøkt å bli enige... Jeg har sagt at jeg må stole på at han ikke drar inn NAV dersom det en gang skulle bli omvendt, og han skriver gjerne under på det sier han... Uansett vet jeg at barna aldri ville tilgitt ham om han gjorde noe sånt.... og han er egentlig forholdsvis raus mht penger selv om han virker bitter på meg ellers... så jeg tror neppe han vil gjøre meg så vondt;)

Gjest togli

Det er jo noe du har krav på at han skal være med å betale på. Så han er ikke snill om han sier han skal dele disse utgiftene.

Og som jeg skrev i et annet svar til deg. På sikt så er det best å ha for eksempel NAV i ryggen når det gjelder disse tingene.

Jeg var snill i 10 år.

Det er ikke det at jeg ikke ønsker å betale det som barnet har krav på, men jeg blir mektig irritert på faren som har betalt altfor lite i 10 år, og så plutselig går til NAV og krever. Men det er jo jeg som har vært dumsnill, så jeg kan ikke skylde på noen....

Jeg hadde vært rasende om jeg var i ditt sted! Skjønner godt at du reagerer!

Annonse

Er vel på nett han har regna det ut... NAV var ikke interessert i å regne det ut før vi hadde forsøkt å bli enige... Jeg har sagt at jeg må stole på at han ikke drar inn NAV dersom det en gang skulle bli omvendt, og han skriver gjerne under på det sier han... Uansett vet jeg at barna aldri ville tilgitt ham om han gjorde noe sånt.... og han er egentlig forholdsvis raus mht penger selv om han virker bitter på meg ellers... så jeg tror neppe han vil gjøre meg så vondt;)

Ok.

Tidligere regnet fikk man hvertfall bare regnet ut bidragsbeløpet for et barn. Og dine bokostnader med tanke på lån/husleie, endrer seg jo ikke om du har en eller tre unger boende hos deg. Derfor er det noen i meg som sier at det ikke burde være like høyt bidrag på alle tre ungene....

Men igjen..... Jeg ville ikke vært for snill. Snakker jo av erfaring. Og skulle jeg hatt en eller annen form for papirer på det du sier nå, ville jeg fått dette satt opp av en advokat. Jeg ville også gjerne hørt litt med en advokat eller NAV igjen om nøyaktig beløp.

Han flytter 50 mil på grunn av ny kjæreste? Med en tredjepart eventuelt inne i bildet, så er det mye som kan forandre seg. Og skal du kjempe mot både en nye kjæreste med meninger og en eks som kan være litt bitter, står du fort der med et helt annet utgangspunkt enn det du hadde forventet.

Vi er nok noen her inne som har vært gjennom slike ting tidligere, derfor vi prøver å "advare" deg... :-)

Jeg hadde vært rasende om jeg var i ditt sted! Skjønner godt at du reagerer!

En grunn til at jeg nå teller mnd til hun fyller 18 i oktober. Fortsetter nok å betale henne etter den tid også, men da går det rett i hennes lomme. :-)

Når han i tillegg har løyet for henne og fått henne mot meg, blir jeg ekstra oppgitt. Betaler eldstejenta også (20 år), og hun hadde i følge NAV krav på penger fra oss begge enperiode, men da spilte han også på hvor lite penger han har, slik at hun ikke gikk gjennom NAV for å få det hun hadde krav på....

Gjest togli

Ok.

Tidligere regnet fikk man hvertfall bare regnet ut bidragsbeløpet for et barn. Og dine bokostnader med tanke på lån/husleie, endrer seg jo ikke om du har en eller tre unger boende hos deg. Derfor er det noen i meg som sier at det ikke burde være like høyt bidrag på alle tre ungene....

Men igjen..... Jeg ville ikke vært for snill. Snakker jo av erfaring. Og skulle jeg hatt en eller annen form for papirer på det du sier nå, ville jeg fått dette satt opp av en advokat. Jeg ville også gjerne hørt litt med en advokat eller NAV igjen om nøyaktig beløp.

Han flytter 50 mil på grunn av ny kjæreste? Med en tredjepart eventuelt inne i bildet, så er det mye som kan forandre seg. Og skal du kjempe mot både en nye kjæreste med meninger og en eks som kan være litt bitter, står du fort der med et helt annet utgangspunkt enn det du hadde forventet.

Vi er nok noen her inne som har vært gjennom slike ting tidligere, derfor vi prøver å "advare" deg... :-)

Kjæresten hans er kjempegrei :) Og jeg tror faktisk hun er ganske fornuftig også;) Men jeg skjønner hva du mener... ikke så lett dette her... Han flytter pga henne, men også tilbake til sitt hjemsted.

Gjest togli

En grunn til at jeg nå teller mnd til hun fyller 18 i oktober. Fortsetter nok å betale henne etter den tid også, men da går det rett i hennes lomme. :-)

Når han i tillegg har løyet for henne og fått henne mot meg, blir jeg ekstra oppgitt. Betaler eldstejenta også (20 år), og hun hadde i følge NAV krav på penger fra oss begge enperiode, men da spilte han også på hvor lite penger han har, slik at hun ikke gikk gjennom NAV for å få det hun hadde krav på....

Huff :/

Han tjener mindre enn meg når man ser på grunnbeløp, men han kan jobbe masse overtid om han vil det (jeg har ikke mulighet for overtidsbetaling) - Hadde aldri greid å betale så mye som NAV-satsen selv, så jeg synes helt ærlig den virker urimelig høy....

Jeg betalte 1200 kr i bidrag for minstemann for 15 år siden og nå betaler han 410 kr til meg og vi var i samme økonomiske situasjon som nå og jeg hadde to andre unger å forsørge. Jeg synes du skal ta imot det NAV bestemmer. Ikke glem at dersom han får et par barn til så blir bidraget ditt satt ned ganske mye da han plutselig har fem barn å forsørge.

Ja, men jeg orker ikke krangle om det..... ville bare forsikre meg om at jeg ikke er storforlangende ;)

Han vil være med å betale for tannregulering, evt briller og konfirmasjonsutgiftene.

Min slipper det også så man er ikke garantert at faren er med å betaler. Og det er det NAV som har bestemt.

Da blir det krig, og det gavner ingen...... og jeg tenker at det kunne vært motsatt... han som hadde barna og jeg måtte betale NAV-sats... Da hadde jeg ikke hatt råd til å beholde huset mitt;)

Det verste er at jo snillere du er, jo mer storforlangende er det endel fedre som blir.

Annonse

Gjest togli

Jeg betalte 1200 kr i bidrag for minstemann for 15 år siden og nå betaler han 410 kr til meg og vi var i samme økonomiske situasjon som nå og jeg hadde to andre unger å forsørge. Jeg synes du skal ta imot det NAV bestemmer. Ikke glem at dersom han får et par barn til så blir bidraget ditt satt ned ganske mye da han plutselig har fem barn å forsørge.

Han får ikke flere barn, så den er grei ;)

Hvem greier å betale 13 000 kr pr mnd i barnebidrag? Det er jo helt rått...

Du er grei. :0) Mine får 5600 og de har ikke sett faren på tre år nå. Han dekker ikke en femøring mer en bidraget og kjøper ikke engang bursdag/julepresang til dem. NAV som har beregnet, jeg har heller en klapperslange i senga enn å gjøre avtaler med ham!

Han får ikke flere barn, så den er grei ;)

Hvem greier å betale 13 000 kr pr mnd i barnebidrag? Det er jo helt rått...

Jeg synes også det er fryktelig mye, men plutselig bestemmer eldste din at hun skal flytte til faren og så går han til NAV og så får du utrolig mye mindre for de to du har igjen fordi han skal ha 5000 kr fra deg i mnd og da sitter du igjen med 1000 kr for de to andre. Jeg har aldri skjønt det med bidrag etterat det ble forandret. Jeg synes det var mye bedre når faren betalte 10% av inntekta i mnd og 15% for to og 20% for tre og han kunne trekke det av skatten og mora betalte inntektsskatt av det.

Hvis jeg går inn på bidragskalkulatoren så sier den at jeg skal ha over 2000 i mnd, men du ser hva NAV bestemmer hva jeg skal ha.

Gjest togli

Du er grei. :0) Mine får 5600 og de har ikke sett faren på tre år nå. Han dekker ikke en femøring mer en bidraget og kjøper ikke engang bursdag/julepresang til dem. NAV som har beregnet, jeg har heller en klapperslange i senga enn å gjøre avtaler med ham!

Huff :/ Inntil nå har vi delt på julegaver etc - dvs vi har spleisa på gaver slik at de kan få større gaver osv. Jeg har troa på at vi skal kunne samarbeide! Familien hans er kjekke og jeg tror de vil støtte på riktig måte dersom det skulle bli noe... og han er veldig glad i ungene, og de vil aldri la ham pille meg på nesa ;)

Ja du kjenner ham vel best og er han en god venn, i tillegg til eks og barnefar til ungene dine, så tjener du nok alt på å forsøke å være rettferdig på dette området.

Huff :/ Inntil nå har vi delt på julegaver etc - dvs vi har spleisa på gaver slik at de kan få større gaver osv. Jeg har troa på at vi skal kunne samarbeide! Familien hans er kjekke og jeg tror de vil støtte på riktig måte dersom det skulle bli noe... og han er veldig glad i ungene, og de vil aldri la ham pille meg på nesa ;)

Jeg håper og ønsker at du har rett i fremtiden også. ;0)

Jeg synes også det er fryktelig mye, men plutselig bestemmer eldste din at hun skal flytte til faren og så går han til NAV og så får du utrolig mye mindre for de to du har igjen fordi han skal ha 5000 kr fra deg i mnd og da sitter du igjen med 1000 kr for de to andre. Jeg har aldri skjønt det med bidrag etterat det ble forandret. Jeg synes det var mye bedre når faren betalte 10% av inntekta i mnd og 15% for to og 20% for tre og han kunne trekke det av skatten og mora betalte inntektsskatt av det.

Hvis jeg går inn på bidragskalkulatoren så sier den at jeg skal ha over 2000 i mnd, men du ser hva NAV bestemmer hva jeg skal ha.

''Jeg synes også det er fryktelig mye, men plutselig bestemmer eldste din at hun skal flytte til faren og så går han til NAV og så får du utrolig mye mindre for de to du har igjen fordi han skal ha 5000,-''

Dette høres ikke ut til å være riktig; togli vil jo i såfall også kunne be om at bidraget hun skal ha beregnes på nytt.

Det er mange innlegg i tråden her preget av bitterhet hos folk som har dårlige erfaringer. Får håpe at Lillemus kommer snart og kan balansere det hele litt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...