Gå til innhold

Hvor mye i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Huff :/ Inntil nå har vi delt på julegaver etc - dvs vi har spleisa på gaver slik at de kan få større gaver osv. Jeg har troa på at vi skal kunne samarbeide! Familien hans er kjekke og jeg tror de vil støtte på riktig måte dersom det skulle bli noe... og han er veldig glad i ungene, og de vil aldri la ham pille meg på nesa ;)

''Huff :/ Inntil nå har vi delt på julegaver etc - dvs vi har spleisa på gaver slik at de kan få større gaver osv. Jeg har troa på at vi skal kunne samarbeide! Familien hans er kjekke og jeg tror de vil støtte på riktig måte dersom det skulle bli noe... og han er veldig glad i ungene, og de vil aldri la ham pille meg på nesa ;)''

Synes du skal holde fast ved denne optimismen! Det finnes tross alt en god del anstendige individer som ikke er ute etter å løpe fra sine forpliktelser :-)

Om dette på sikt skulle bli problematisk, så kan du jo når som helst be nav beregne bidraget. Selv om noe skulle gå galt, så ville jeg ha foretrukket å vite at jeg hadde gjort det jeg selv kunne for å være real og konstruktiv. Du taper ikke på noe tidspunkt retten til å be nav beregne bidraget for fremtiden.

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

8

• frosken

7

• Dorthe

7

• mariaflyfly

3

''Jeg synes også det er fryktelig mye, men plutselig bestemmer eldste din at hun skal flytte til faren og så går han til NAV og så får du utrolig mye mindre for de to du har igjen fordi han skal ha 5000,-''

Dette høres ikke ut til å være riktig; togli vil jo i såfall også kunne be om at bidraget hun skal ha beregnes på nytt.

Det er mange innlegg i tråden her preget av bitterhet hos folk som har dårlige erfaringer. Får håpe at Lillemus kommer snart og kan balansere det hele litt ;-)

''Får håpe at Lillemus kommer snart og kan balansere det hele litt ;-)''

Vi har ikke dratt nav inn i det, men ordner opp på egenhånd. :o) Men jeg har en eks som innimellom synes han betaler for lite og øker bidraget helt ut av det blå da. ;o)

''Jeg synes også det er fryktelig mye, men plutselig bestemmer eldste din at hun skal flytte til faren og så går han til NAV og så får du utrolig mye mindre for de to du har igjen fordi han skal ha 5000,-''

Dette høres ikke ut til å være riktig; togli vil jo i såfall også kunne be om at bidraget hun skal ha beregnes på nytt.

Det er mange innlegg i tråden her preget av bitterhet hos folk som har dårlige erfaringer. Får håpe at Lillemus kommer snart og kan balansere det hele litt ;-)

Men hun snyter jo og får dermed både i pose og sekk.

Men vi er mange som har gått i baret for å ha stolt på fedre. Og NAV er ikke gode de heller. Jeg fikk ikke dekket halvparten av konfirmasjonen for eldstemann, men fikk dekket halvparten av konfirmasjonen til dattera mi. Begge deler søkt gjennom bidragsfogden. Og ikke dekket halvparten av tannreguleringen til minstemann. Og ikke noe forandring i inntekt.

Gjest togli

Jeg synes også det er fryktelig mye, men plutselig bestemmer eldste din at hun skal flytte til faren og så går han til NAV og så får du utrolig mye mindre for de to du har igjen fordi han skal ha 5000 kr fra deg i mnd og da sitter du igjen med 1000 kr for de to andre. Jeg har aldri skjønt det med bidrag etterat det ble forandret. Jeg synes det var mye bedre når faren betalte 10% av inntekta i mnd og 15% for to og 20% for tre og han kunne trekke det av skatten og mora betalte inntektsskatt av det.

Hvis jeg går inn på bidragskalkulatoren så sier den at jeg skal ha over 2000 i mnd, men du ser hva NAV bestemmer hva jeg skal ha.

Da kan jo jeg også gå til NAV :P

Gjest togli

Ja du kjenner ham vel best og er han en god venn, i tillegg til eks og barnefar til ungene dine, så tjener du nok alt på å forsøke å være rettferdig på dette området.

Jeg prøver iallefall å være en god venn, men kjenner nok på at han er en smule bitter.... men jeg tror aldri han vil svikte meg (og ungene) så grovt at han "hevner" seg ved å gå til NAV...

Annonse

Gjest togli

''Huff :/ Inntil nå har vi delt på julegaver etc - dvs vi har spleisa på gaver slik at de kan få større gaver osv. Jeg har troa på at vi skal kunne samarbeide! Familien hans er kjekke og jeg tror de vil støtte på riktig måte dersom det skulle bli noe... og han er veldig glad i ungene, og de vil aldri la ham pille meg på nesa ;)''

Synes du skal holde fast ved denne optimismen! Det finnes tross alt en god del anstendige individer som ikke er ute etter å løpe fra sine forpliktelser :-)

Om dette på sikt skulle bli problematisk, så kan du jo når som helst be nav beregne bidraget. Selv om noe skulle gå galt, så ville jeg ha foretrukket å vite at jeg hadde gjort det jeg selv kunne for å være real og konstruktiv. Du taper ikke på noe tidspunkt retten til å be nav beregne bidraget for fremtiden.

Det er sant:)

Takk for dine innspill! Det viktigste jeg kan gjøre for våre felles barn er å svelge en drøss kameler og vite at jeg kan være stolt over å ha oppført meg fair og realt hele veien - da er jeg fornøyd :)

Gjest togli

Men da kan du få en annen saksbehandler som ikke mener det samme som den forrige.

Jo, men de har jo regler å forholde seg til vil jeg tro? Regler som sier hvor mye man skal måtte betale avh av begges inntekt osv.... Det er godt mulig noen vil tenke jeg er naiv, men jeg orker rett og slett ikke å lage bråk om dette... Vet at det vil knekke ungene, og det er det siste jeg ønsker...

Gjest togli

''Får håpe at Lillemus kommer snart og kan balansere det hele litt ;-)''

Vi har ikke dratt nav inn i det, men ordner opp på egenhånd. :o) Men jeg har en eks som innimellom synes han betaler for lite og øker bidraget helt ut av det blå da. ;o)

Dere har ikke samvær en uke hver? Jeg har også opplevd at eksen har stukket til meg en tusenlapp når jeg feks tok med barna på påskeferie og dermed tok dem med tre dager før jeg egentlig skulle ha dem... så jeg håper og tror at han ikke vil svikte meg der...

Gjest Kayia

Han kan ikke ha beregnet hva det totalt "koster" å ha barn i hushold pr mnd, og glemt å dele totalkostnaden på to? Det høres mer rimelig ut at det koster i overkant av 4000 pr barn pr mnd (utenom barnepass) mens 8-9000 pr barn pr mnd høres veldig mye ut? Dersom dette er tilfelle skal vel dere som tjener likt bidra likt, dvs du 4000,- pr mnd og han det samme pr barn, hvilket betyr at dere begge skal dekke halvparten av 3x4000 dvs i overkant av 6000 pr mnd? Mulig jeg er helt på viddene her men 12-13000 pr bidragsyter høres veldig mye ut.

I svarene mine til togli, er det ikke meningen at bitterheten skal styre rådene mine.

Jeg har dårlig erfaring. Og ja, jeg kan nok virke bitter. Og er nok det til tider. Men alt grunner i dumsnillhet fra min side. Jeg kan skylde så mye jeg vil på eksen, men jeg vet at alt er min egen feil.

Og noe av det togli skriver i sine innlegg, kunne vært noen av de samme grunnene jeg hadde til å være snill. Derfor jeg vil råde henne til å følge regelverket og ta imot det hun har krav på. Hvertfall sjekke ut tallene selv.

Annonse

Dere har ikke samvær en uke hver? Jeg har også opplevd at eksen har stukket til meg en tusenlapp når jeg feks tok med barna på påskeferie og dermed tok dem med tre dager før jeg egentlig skulle ha dem... så jeg håper og tror at han ikke vil svikte meg der...

''Dere har ikke samvær en uke hver?''

Litt variabelt. :o) Vi skal egentlig betale bidrag til hverandre, men har gjort det slik at siden han skal betale mer til meg (han tjener en god del mer) så betaler han meg overskytende av det vi skulle betalt hverandre (om du skjønner hva jeg mener).

Gjest togli

Han kan ikke ha beregnet hva det totalt "koster" å ha barn i hushold pr mnd, og glemt å dele totalkostnaden på to? Det høres mer rimelig ut at det koster i overkant av 4000 pr barn pr mnd (utenom barnepass) mens 8-9000 pr barn pr mnd høres veldig mye ut? Dersom dette er tilfelle skal vel dere som tjener likt bidra likt, dvs du 4000,- pr mnd og han det samme pr barn, hvilket betyr at dere begge skal dekke halvparten av 3x4000 dvs i overkant av 6000 pr mnd? Mulig jeg er helt på viddene her men 12-13000 pr bidragsyter høres veldig mye ut.

Ja, jeg tenker som deg der.... så jeg tror jeg har landa på et ok beløp når jeg sier 6000 pr mnd.

Gjest togli

''Dere har ikke samvær en uke hver?''

Litt variabelt. :o) Vi skal egentlig betale bidrag til hverandre, men har gjort det slik at siden han skal betale mer til meg (han tjener en god del mer) så betaler han meg overskytende av det vi skulle betalt hverandre (om du skjønner hva jeg mener).

Jepp, skjønner :)

Det er sant:)

Takk for dine innspill! Det viktigste jeg kan gjøre for våre felles barn er å svelge en drøss kameler og vite at jeg kan være stolt over å ha oppført meg fair og realt hele veien - da er jeg fornøyd :)

'' Det viktigste jeg kan gjøre for våre felles barn er å svelge en drøss kameler og vite at jeg kan være stolt over å ha oppført meg fair og realt hele veien - da er jeg fornøyd :)

''

Jeg synes det er en svært bra prioritering :-) Også synes jeg det er viktig å huske på i denne sammenhengen at det er du som sitter med "makten", da det ikke er mulig å frasi seg retten til å be nav fastsette bidrag for fremtiden.

I svarene mine til togli, er det ikke meningen at bitterheten skal styre rådene mine.

Jeg har dårlig erfaring. Og ja, jeg kan nok virke bitter. Og er nok det til tider. Men alt grunner i dumsnillhet fra min side. Jeg kan skylde så mye jeg vil på eksen, men jeg vet at alt er min egen feil.

Og noe av det togli skriver i sine innlegg, kunne vært noen av de samme grunnene jeg hadde til å være snill. Derfor jeg vil råde henne til å følge regelverket og ta imot det hun har krav på. Hvertfall sjekke ut tallene selv.

Jeg mener togli gjør et bedre valg med å kreve et redusert bidrag; hun frasier seg ikke dermed retten til å be nav fastsette bidrag senere om hun opplever at økonomien blir urimelig trang som følge av et lavere bidrag.

Navs bidragsfastsetting er i utgangspunktet helt skjematisk og gir ikke rom for skjønnsmessige vurderinger. Jeg synes togli utøver godt skjønn i sin vurdering av dette.

Det finnes en haug med kjipe ekser rundt omkring, men det finnes så avgjort også mange eksempler på foreldre som får til å samarbeide både praktisk og økonomisk.

Gjest emmanu

Her må det være snakk om inntekter som er langt høyere enn vanlig inntekt.

Min ex, har mellom 20 og 22 tusen i mnd utbetalt, og han har et vanlig yrke.

At han da skulle betale en slik sum pr barn, ville betyr at han havnet dårligere ut enn en trygdet.

Sitter virkelig fedre bortover og betaler over ti tusen i bidrag?

Hva er forresten minstebidraget i dag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...