Gå til innhold

Hvor mye i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest emmanu

Her må det være snakk om inntekter som er langt høyere enn vanlig inntekt.

Min ex, har mellom 20 og 22 tusen i mnd utbetalt, og han har et vanlig yrke.

At han da skulle betale en slik sum pr barn, ville betyr at han havnet dårligere ut enn en trygdet.

Sitter virkelig fedre bortover og betaler over ti tusen i bidrag?

Hva er forresten minstebidraget i dag?

Nå har jeg vært inne og regnet ut hvor mye min ex ville ha fått i bidrag pr barn, hvis barna våre ikke var voksne.

Summen ble på ca 1500 pr barn.

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

8

• frosken

7

• Dorthe

7

• mariaflyfly

3

Jo, men de har jo regler å forholde seg til vil jeg tro? Regler som sier hvor mye man skal måtte betale avh av begges inntekt osv.... Det er godt mulig noen vil tenke jeg er naiv, men jeg orker rett og slett ikke å lage bråk om dette... Vet at det vil knekke ungene, og det er det siste jeg ønsker...

NAV har ikke regler, de bruker bare skjønn hvis reglene ikke passer for dem.

Gjest emmanu

Da blir det krig, og det gavner ingen...... og jeg tenker at det kunne vært motsatt... han som hadde barna og jeg måtte betale NAV-sats... Da hadde jeg ikke hatt råd til å beholde huset mitt;)

Med forbehold om at mannen har flust med penger, og tjener langt over gjennomsnittet nordmann, så synes jeg du tenker riktig.

Nå regnes disse satsene etter nettoinntekt altså det man har igjen i mnd etter skatt, men 4000 tusen pr barn er mye. Men jeg tror som flere andre her, at satsene går ned etter hvor mange barn man har å betale på.

Men hvis NAV mener at det koster 24 000 kr i mnd å ha 3 barn.(det blir jo det for dere begge skal jo betale på barna) Så ville det jo si at en enslig mor med 3 barn skulle få hjelp fra nav til en inntekt langt over det de i realiteten får.

Men her må det regnes etter inntekt, ikke hva det koster å ha barna.

Jeg hadde tenkt som deg, og prøvd å beholdt et godt forhold til barnefaren. Barna har ikke godt av krig, som du selv sier det blir.

Og hvem vet, kanskje barna bestemmer seg for å bo hos far en stund. Da har man jo lagt grunnlaget for hvor mye man selv må ut med.

Jeg har selv nylig gått ut av et skillsmisseoppgjør som den tapende part. Jeg gikk med på en sum langt mindre enn det jeg hadde krav på.

Vel, skulle jeg ha stått på mitt, måtte en gård som har vært i slekten i generasjoner blitt solgt. Noen ganger tror jeg at andre ting teller mer enn kroner og øre.

Jeg foreslår at dere ber NAV fastsette bidraget, da får dere det riktig. Så kan dere avtale privat bidrag etterpå. Der kan dere foreksempel skrive at det reduserers med 2000 kroner. Og at det skal gjelde andre veien også.

Tror han har regnet feil. Fordi det er noe som er heter bidragsevne også. Man skal vel sitte igjen med så og så mye også.

Gjest emmanu

Det er nettopp slik jeg tenker også...... at NAV-satsen høres urimelig høy ut..

Er du sikker på at han har regnet ut dette riktig? Etter å ha lest hele tråden, ser jeg at det er han som har regnet det ut på nettet.

han kan jo feks, ha tastet inn brutto istedet for netto. Tjener du bedre enn han, betaler han mindre. Og jeg tror også at bidraget minsker pr barn, av grunner som er nevnt andre steder her. Som at husleie og strøm er det nesten det samme enten man har ett eller tre barn.

Jeg synes 10-12 tusen er utrolig mye. Jeg har kun hørt om en som betalte så mye, men da hadde han over en mill utbetalt også.

Annonse

Jeg mener togli gjør et bedre valg med å kreve et redusert bidrag; hun frasier seg ikke dermed retten til å be nav fastsette bidrag senere om hun opplever at økonomien blir urimelig trang som følge av et lavere bidrag.

Navs bidragsfastsetting er i utgangspunktet helt skjematisk og gir ikke rom for skjønnsmessige vurderinger. Jeg synes togli utøver godt skjønn i sin vurdering av dette.

Det finnes en haug med kjipe ekser rundt omkring, men det finnes så avgjort også mange eksempler på foreldre som får til å samarbeide både praktisk og økonomisk.

Problemet for min del, var at da jeg var snill, så har jeg måtte fortsette å være snill ved senere anledninger også.

Og for min del, så fungerte alt kjempebra til å begynne med. Samarbeidet var bra. Økonomien var helt grei. Samtalene oss mellom var veldig bra. Men to samboere senere, en bilulykke, så snudde mye. (på hans side)

Om jeg hadde endret snillheten min da, ville det gått sterkt ut over ungene. Og dermed var det lettest å fortsette.

Derfor mener jeg man bør ha det meste på plass, enten ved å følge for eksempel NAV sine regler, eller lage avtaler ved hjelp av advokater.

Gjest hold på NAV-summen

Jeg tror jeg ville fått noen til å regne det ut skikkelig, de tallene du refererte til høres ikke riktig ut.

og hvis den riktige summen også viser seg å være høyere enn dere begge mener er rimelig i dag (men jeg forventer at den er en god del lavere enn første utregning uansett), så ville jeg allikevel holdt på den summen, og heller satt en del av pengene rett over på en spesiell konto, til noe dere nå ønsker å bruke disse pengene på.

Dere kan lage en egen avtale som oppdateres feks en gang i året, på hva disse pengene skal kunne benyttes til Akkurat nå er vel barnas reising mest aktuelt, men det kan jo være andre ting også. men hvis den dagen kommer, da du og barna er avhengige av hele summen for å klare dere, så kan det enkelt ordnes, uten at det påvirker far og ny samboers økonomi i så stor grad.

Det er så mye enklere å gjøre det slik, mens dere er gode venner nå, enn å øke summen opp til riktig NAV-nivå senere, hvis noe oppstår.

Gjest togli

'' Det viktigste jeg kan gjøre for våre felles barn er å svelge en drøss kameler og vite at jeg kan være stolt over å ha oppført meg fair og realt hele veien - da er jeg fornøyd :)

''

Jeg synes det er en svært bra prioritering :-) Også synes jeg det er viktig å huske på i denne sammenhengen at det er du som sitter med "makten", da det ikke er mulig å frasi seg retten til å be nav fastsette bidrag for fremtiden.

Ja, den tanken har jeg tenkt.... Jeg kjenner meg selv så godt at jeg VET jeg aldri kommer til å opptre urettferdig overfor mine barns far... men kjenner også at jeg er litt usikker andre veien... er så mye som har skjedd som jeg virkelig ALDRI i mine villeste fantasier ville trodd kunne skje (ikke svært alvorlige ting, men likevel..) - da er det greit å vite at jeg faktisk kan "styre" dette litt om det verste skulle skje...

Gjest togli

Her må det være snakk om inntekter som er langt høyere enn vanlig inntekt.

Min ex, har mellom 20 og 22 tusen i mnd utbetalt, og han har et vanlig yrke.

At han da skulle betale en slik sum pr barn, ville betyr at han havnet dårligere ut enn en trygdet.

Sitter virkelig fedre bortover og betaler over ti tusen i bidrag?

Hva er forresten minstebidraget i dag?

Jeg aner ikke... Var min eks som oppga disse tallene fra NAV....

Ja, den tanken har jeg tenkt.... Jeg kjenner meg selv så godt at jeg VET jeg aldri kommer til å opptre urettferdig overfor mine barns far... men kjenner også at jeg er litt usikker andre veien... er så mye som har skjedd som jeg virkelig ALDRI i mine villeste fantasier ville trodd kunne skje (ikke svært alvorlige ting, men likevel..) - da er det greit å vite at jeg faktisk kan "styre" dette litt om det verste skulle skje...

Hva om han på sikt får flere barn å betale bidrag for?

Gjest togli

Kalkulatoren til Nav beregner for 1 barn, men jeg mener at man ikke kan gange beløpet med antall unger man har. Mulig jeg husker feil.

Det er noe med et fast beløp pr barn avhengig av barnets alder... men jeg vet egentlig ikke nok om dette... Barnas far som oppgav tallene fra NAV.

Gjest togli

Med forbehold om at mannen har flust med penger, og tjener langt over gjennomsnittet nordmann, så synes jeg du tenker riktig.

Nå regnes disse satsene etter nettoinntekt altså det man har igjen i mnd etter skatt, men 4000 tusen pr barn er mye. Men jeg tror som flere andre her, at satsene går ned etter hvor mange barn man har å betale på.

Men hvis NAV mener at det koster 24 000 kr i mnd å ha 3 barn.(det blir jo det for dere begge skal jo betale på barna) Så ville det jo si at en enslig mor med 3 barn skulle få hjelp fra nav til en inntekt langt over det de i realiteten får.

Men her må det regnes etter inntekt, ikke hva det koster å ha barna.

Jeg hadde tenkt som deg, og prøvd å beholdt et godt forhold til barnefaren. Barna har ikke godt av krig, som du selv sier det blir.

Og hvem vet, kanskje barna bestemmer seg for å bo hos far en stund. Da har man jo lagt grunnlaget for hvor mye man selv må ut med.

Jeg har selv nylig gått ut av et skillsmisseoppgjør som den tapende part. Jeg gikk med på en sum langt mindre enn det jeg hadde krav på.

Vel, skulle jeg ha stått på mitt, måtte en gård som har vært i slekten i generasjoner blitt solgt. Noen ganger tror jeg at andre ting teller mer enn kroner og øre.

Er enig med deg... samarbeid er viktig... og barn vil selvsagt at både pappa og mamma skal ha det bra..

Annonse

Gjest togli

Jeg foreslår at dere ber NAV fastsette bidraget, da får dere det riktig. Så kan dere avtale privat bidrag etterpå. Der kan dere foreksempel skrive at det reduserers med 2000 kroner. Og at det skal gjelde andre veien også.

Tror han har regnet feil. Fordi det er noe som er heter bidragsevne også. Man skal vel sitte igjen med så og så mye også.

Ja, du har sikkert rett... men NAV ville ikke blande seg inn sa han... de ønsket at vi skulle finne ut av dette selv....

Gjest togli

Jeg tror jeg ville fått noen til å regne det ut skikkelig, de tallene du refererte til høres ikke riktig ut.

og hvis den riktige summen også viser seg å være høyere enn dere begge mener er rimelig i dag (men jeg forventer at den er en god del lavere enn første utregning uansett), så ville jeg allikevel holdt på den summen, og heller satt en del av pengene rett over på en spesiell konto, til noe dere nå ønsker å bruke disse pengene på.

Dere kan lage en egen avtale som oppdateres feks en gang i året, på hva disse pengene skal kunne benyttes til Akkurat nå er vel barnas reising mest aktuelt, men det kan jo være andre ting også. men hvis den dagen kommer, da du og barna er avhengige av hele summen for å klare dere, så kan det enkelt ordnes, uten at det påvirker far og ny samboers økonomi i så stor grad.

Det er så mye enklere å gjøre det slik, mens dere er gode venner nå, enn å øke summen opp til riktig NAV-nivå senere, hvis noe oppstår.

Jeg kjenner at jeg ikke orker å styre med det.... Det er han som har valgt å flytte, så jeg har bedt ham om å ordne med dette.....så får jeg heller se etterhvert...

Gjest Kayia

Det koster å ha barn,og visst du har omsorgen for barna i det daglige,ville jeg glatt tatt i mot de pengene han skal betale.

Jeg ville ikke ha gått ned til 6000 kr.

Ja det koster, men koster det virkelig 24000 pr mnd å ha barn? I såfall har vår jr gått for lut og kaldt vann....

Han kan ikke ha beregnet hva det totalt "koster" å ha barn i hushold pr mnd, og glemt å dele totalkostnaden på to? Det høres mer rimelig ut at det koster i overkant av 4000 pr barn pr mnd (utenom barnepass) mens 8-9000 pr barn pr mnd høres veldig mye ut? Dersom dette er tilfelle skal vel dere som tjener likt bidra likt, dvs du 4000,- pr mnd og han det samme pr barn, hvilket betyr at dere begge skal dekke halvparten av 3x4000 dvs i overkant av 6000 pr mnd? Mulig jeg er helt på viddene her men 12-13000 pr bidragsyter høres veldig mye ut.

man skal vel ikke bidra likt om man ikke har de like mye? han må vel da betale for differansen som skiller døgnene de er hos henne og han,.

Ja, du har sikkert rett... men NAV ville ikke blande seg inn sa han... de ønsket at vi skulle finne ut av dette selv....

Klarer ikke holde meg helt borte fra tråden. :-)

Kjenner meg så godt igjen i alle svarene dine. Var der jeg var jeg og ei gang i tiden. Og alt var kjempeflott mellom oss. Det fortsatte å være flott lenge. Gjennom kjærester, en samboer osv... Men så ble han utsatt for ei trafikkulykke og fikk siden ny samboer. Alt forandret seg.

Det vil ikke koste deg mye å ta en tur til NAV og prate med dem.

For om jeg skulle spillt på de samme tingene som min eks gjorde, ville jeg kommet med en del av de samme kommentarerne som din eks gjør. Og de tingene kommer ikke av ondskap, men fordi man prøver å verne om sin egen økonomi og på mange måter føler man seg jo litt urettferdig behandlet av NAV og mulig eks.

Du nevnte at din eks hadde vært snill og gav den en 1000 lapp da du hentet ungene før tiden. Du har også skrevet at han egentlig bare ville betale 4000 i mnd. For ham, vil et slik beløp gjøre det mye lettere for ham å være snill og dermed både kjøpe ting til ungene og stikke til deg penger om det skulle være noe spesielt. Men alt i alt, så tjener han på dette. Både med tanke på økonomi og goodwill fra både deg og barn. For han fremstår jo som snill.

Sier ikke at han er utspekulert, men jeg sier dette fordi jeg sitter på siden og ser hva du skriver .

Jeg kjemper mange kamper på jobb når man diskuterer dette med bidrag og urettferdigheten her i verden. For det er jo alltid faren som taper. Alle alenemødre får det som de vil. Alle fedre uten fast ansvar for barn, må betale alt for mye og de to fedrene på jobb som har eleneansvaret for barna, får alt for lite... Jeg vet at mange historier sier at mødre bare krever og ikke tenker på den stakkars faren som må betale bidrag. Jeg vet at tidligere var det som regel mora som alltid fikk ansvaret for barna. Men tidene har forandret seg. Og nå er deler av utregningen mye mer rettferdig enn tidligere. Som for eksempel at man tar hensyn til begges inntekter og hvor mye samvær begge parter har med barna. Det som fremdeles er urettferdig, er for eksempel det at NAV har et gitt beløp i forhold bokostnader. Så om du bor på et veldig dyrt sted, taes dette ikke hensyn til og du får svar om at da får du flytte til et billigere alternativ.

Så igjen. Ta imot det du har krav på. Føler du det er altfor mye, sett inn deler av beløpet på en konto til reisene mellom deg og faren. Dette kan jo hjelpe dere begge. For som du skrev for ei stund siden, kan reisene komme til å spise opp hele bidraget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...