Gå til innhold

Hvor mye i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

man skal vel ikke bidra likt om man ikke har de like mye? han må vel da betale for differansen som skiller døgnene de er hos henne og han,.

I dette tilfellet tjener far og mor omtrent likt. Ved en 50/50-fordeling er ingen bidragspliktige. De skal nå over til en ordning der ungene er hos far 1-3 dgr pr mnd, dvs de bor så og si utelukkende til mor. Far skal da kompensere for dette ved å dekke halvparten - ikke hele - kostnaden ved barnehold i mors hus.

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

8

• frosken

7

• Dorthe

7

• mariaflyfly

3

Ja, du har sikkert rett... men NAV ville ikke blande seg inn sa han... de ønsket at vi skulle finne ut av dette selv....

Det sier de men de kan ikke nekte om dere/du sender inn søknad. Egenlig hadde jeg ringt å forlangt å vite hvordan de regner ut bidrag når det er flere barn. Jeg mener at en offentlig etat ikke kan sitte og hemmeligholde slikt.

Gjest togli

Det sier de men de kan ikke nekte om dere/du sender inn søknad. Egenlig hadde jeg ringt å forlangt å vite hvordan de regner ut bidrag når det er flere barn. Jeg mener at en offentlig etat ikke kan sitte og hemmeligholde slikt.

Tenker at eksen må sjekke ut dette... det er han som flytter, og jeg har overlatt til ham å finne ut av de praktiske tingene rundt flytting, barnebidrag, fri fra skolen for å besøke ham osv.... Jeg orker bare ikke ta ansvaret for alt ;)

Gjest togli

Klarer ikke holde meg helt borte fra tråden. :-)

Kjenner meg så godt igjen i alle svarene dine. Var der jeg var jeg og ei gang i tiden. Og alt var kjempeflott mellom oss. Det fortsatte å være flott lenge. Gjennom kjærester, en samboer osv... Men så ble han utsatt for ei trafikkulykke og fikk siden ny samboer. Alt forandret seg.

Det vil ikke koste deg mye å ta en tur til NAV og prate med dem.

For om jeg skulle spillt på de samme tingene som min eks gjorde, ville jeg kommet med en del av de samme kommentarerne som din eks gjør. Og de tingene kommer ikke av ondskap, men fordi man prøver å verne om sin egen økonomi og på mange måter føler man seg jo litt urettferdig behandlet av NAV og mulig eks.

Du nevnte at din eks hadde vært snill og gav den en 1000 lapp da du hentet ungene før tiden. Du har også skrevet at han egentlig bare ville betale 4000 i mnd. For ham, vil et slik beløp gjøre det mye lettere for ham å være snill og dermed både kjøpe ting til ungene og stikke til deg penger om det skulle være noe spesielt. Men alt i alt, så tjener han på dette. Både med tanke på økonomi og goodwill fra både deg og barn. For han fremstår jo som snill.

Sier ikke at han er utspekulert, men jeg sier dette fordi jeg sitter på siden og ser hva du skriver .

Jeg kjemper mange kamper på jobb når man diskuterer dette med bidrag og urettferdigheten her i verden. For det er jo alltid faren som taper. Alle alenemødre får det som de vil. Alle fedre uten fast ansvar for barn, må betale alt for mye og de to fedrene på jobb som har eleneansvaret for barna, får alt for lite... Jeg vet at mange historier sier at mødre bare krever og ikke tenker på den stakkars faren som må betale bidrag. Jeg vet at tidligere var det som regel mora som alltid fikk ansvaret for barna. Men tidene har forandret seg. Og nå er deler av utregningen mye mer rettferdig enn tidligere. Som for eksempel at man tar hensyn til begges inntekter og hvor mye samvær begge parter har med barna. Det som fremdeles er urettferdig, er for eksempel det at NAV har et gitt beløp i forhold bokostnader. Så om du bor på et veldig dyrt sted, taes dette ikke hensyn til og du får svar om at da får du flytte til et billigere alternativ.

Så igjen. Ta imot det du har krav på. Føler du det er altfor mye, sett inn deler av beløpet på en konto til reisene mellom deg og faren. Dette kan jo hjelpe dere begge. For som du skrev for ei stund siden, kan reisene komme til å spise opp hele bidraget.

Takk for at du engasjerer deg, bustebeisa - setter stor pris på det :)

Jeg tror jeg skal godta dette beløpet nå og heller ta kontakt med NAV når tingene har roa seg ned her hjemme... Det er jo ikke sikkert det er så ille stelt at han egentlig må betale så mye, så kan jo være greit å sjekke hvor beløpet egentlig skal ligge... Akkurat nå kjenner jeg bare at jeg ikke vil ha noe styr rundt dette, midt i hans flytteprosess osv - men jeg ser at jeg sikkert bør ha ting på stell etterhvert.

Ok! Takk:)

Jeg kan også legge til at bidragspliktige skal maksimalt betale 25% av lønna si i bidrag.

Om dere får nav til å regne ut beløpene for dere, så tar de ett gebyr på 890 kr fra hver av partene. Dere får da også utregningen dems med i vedtaket.

Og om jeg forstår det rett, så flytter faren nordorver? Er dette da til ett sted som er billigere å bo?

Han har jo også samboer som betyr at han har større bidragsevne siden hans bokostnader blir delt med sin samboer.

Om du (dvs hovedsorgspersonene) har samboer er dette ikke noe som påvirker beregningsgrunnlaget siden barna uansett koster det samme og din samboer ikke har økonomiske forpliktelser overfor dine (og faren) barn.

Søknaden og litt annen info finner du her: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Privat+avtale

Jeg hadde aldri stolt på at bidragspliktige skulle finne ut av dette for deg som er bidragsmottaker.

Nå er jeg litt farget da bidragspliktige her nektet å betale sin del av bidraget slik at det blir tvangstrukket fra hans lønn direkte fra arbeidsgiver.

Gjest togli

Jeg kan også legge til at bidragspliktige skal maksimalt betale 25% av lønna si i bidrag.

Om dere får nav til å regne ut beløpene for dere, så tar de ett gebyr på 890 kr fra hver av partene. Dere får da også utregningen dems med i vedtaket.

Og om jeg forstår det rett, så flytter faren nordorver? Er dette da til ett sted som er billigere å bo?

Han har jo også samboer som betyr at han har større bidragsevne siden hans bokostnader blir delt med sin samboer.

Om du (dvs hovedsorgspersonene) har samboer er dette ikke noe som påvirker beregningsgrunnlaget siden barna uansett koster det samme og din samboer ikke har økonomiske forpliktelser overfor dine (og faren) barn.

Søknaden og litt annen info finner du her: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Privat+avtale

Jeg hadde aldri stolt på at bidragspliktige skulle finne ut av dette for deg som er bidragsmottaker.

Nå er jeg litt farget da bidragspliktige her nektet å betale sin del av bidraget slik at det blir tvangstrukket fra hans lønn direkte fra arbeidsgiver.

Takk for info :) Han flytter til Oslo - så blir langt dyrere bokostnader, men han får samboer ja.

Annonse

Takk for at du engasjerer deg, bustebeisa - setter stor pris på det :)

Jeg tror jeg skal godta dette beløpet nå og heller ta kontakt med NAV når tingene har roa seg ned her hjemme... Det er jo ikke sikkert det er så ille stelt at han egentlig må betale så mye, så kan jo være greit å sjekke hvor beløpet egentlig skal ligge... Akkurat nå kjenner jeg bare at jeg ikke vil ha noe styr rundt dette, midt i hans flytteprosess osv - men jeg ser at jeg sikkert bør ha ting på stell etterhvert.

Skjønner deg godt. :-) Mye styr for alle akkurat nå.

Sånn sett burde NAV hatt en litt bedre side, slik at det hadde vært en enkel sak for alle å regne ut hvor mye den bidragspliktige skal betale.

For på mange måter er jeg enig i at om man kommer frem til en avtale som alle er fornøyd med privat, er det bedre enn å gå gjennom NAV. Samtidig må man jo huske på at det er jo ikke du som skal ha pengene. Så om du skulle få litt for mye penger, er det jo en flott måte å spare penger til barna på. Plutselig er det tre som skal ha lappen osv. :-)

Ønsker deg lykke til. Og selv om jeg er kristisk, så ser jeg ingen tegn foreløpig på at din eks er en stor egoist som bare tenker på seg selv. :-)

Ja, du har sikkert rett... men NAV ville ikke blande seg inn sa han... de ønsket at vi skulle finne ut av dette selv....

''men NAV ville ikke blande seg inn sa han... de ønsket at vi skulle finne ut av dette selv....''

Det beste er jo om partene kommer til en avtale uavhengig av NAV, men NAV kan selvfølgelig ikke nekte å utregne og kreve bidragsforskudd på vegne av bidragsmottaker eller bidragspliktig som _setter fram et krav_. NAV har verken autoritet, ressurser eller interesse av å følge opp inntektsendringer mellom parter, til tross for at mange meiner det er NAVs oppgave.

For å være litt diorekte: Tipper de samme i målgruppa hadde reagert (med rette) om NAV gjorde det....

Har du sjekka bidragskalkulatoret på nav.no? Tviler på at din eks er prliktig 12000 - 13000 kr pr mnd med mindre han har millioninntekter.

NAV kan _ikke_ bruke skjønn i bidragssaker, heldigvis.

Som eneforsørger i X-antall år tenker jeg også at ditt forslag til avtale høres rimelig ut. Skjærer det seg, kan du når som helst bruke NAV eller advokat til å fastsette bidraget på nytt.

Tenker som deg at barna bør være i fokus, men for all del: Om barnefar mot formodning blir ugrei, er det fleire instanser du kan kontakte.

Gjest togli

Skjønner deg godt. :-) Mye styr for alle akkurat nå.

Sånn sett burde NAV hatt en litt bedre side, slik at det hadde vært en enkel sak for alle å regne ut hvor mye den bidragspliktige skal betale.

For på mange måter er jeg enig i at om man kommer frem til en avtale som alle er fornøyd med privat, er det bedre enn å gå gjennom NAV. Samtidig må man jo huske på at det er jo ikke du som skal ha pengene. Så om du skulle få litt for mye penger, er det jo en flott måte å spare penger til barna på. Plutselig er det tre som skal ha lappen osv. :-)

Ønsker deg lykke til. Og selv om jeg er kristisk, så ser jeg ingen tegn foreløpig på at din eks er en stor egoist som bare tenker på seg selv. :-)

Ser poengene dine :)

Er også litt der at jeg tenker at pappaen skal føle han har råd til å bruke penger på ungene når de er hos ham... Jeg er en sånn som alltids klarer meg :P

Gjest togli

''men NAV ville ikke blande seg inn sa han... de ønsket at vi skulle finne ut av dette selv....''

Det beste er jo om partene kommer til en avtale uavhengig av NAV, men NAV kan selvfølgelig ikke nekte å utregne og kreve bidragsforskudd på vegne av bidragsmottaker eller bidragspliktig som _setter fram et krav_. NAV har verken autoritet, ressurser eller interesse av å følge opp inntektsendringer mellom parter, til tross for at mange meiner det er NAVs oppgave.

For å være litt diorekte: Tipper de samme i målgruppa hadde reagert (med rette) om NAV gjorde det....

Har du sjekka bidragskalkulatoret på nav.no? Tviler på at din eks er prliktig 12000 - 13000 kr pr mnd med mindre han har millioninntekter.

NAV kan _ikke_ bruke skjønn i bidragssaker, heldigvis.

Som eneforsørger i X-antall år tenker jeg også at ditt forslag til avtale høres rimelig ut. Skjærer det seg, kan du når som helst bruke NAV eller advokat til å fastsette bidraget på nytt.

Tenker som deg at barna bør være i fokus, men for all del: Om barnefar mot formodning blir ugrei, er det fleire instanser du kan kontakte.

Takk for svar :)

Det viktigste for meg er nok at beløpet føles riktig mht hva det koster å ha barn - og det at jeg skal dele på reiseutgiftene osv. Får heller ta NAV etterhvert som tingene roer seg her hjemme:) Var i kontakt med NAV da jeg ble separert, og må innrømme at jeg var sjokkert over udugelige ansatte..... de visste ingen verdens ting om noe som helst, så jeg følte det vel som jeg "kursa" dem om separasjonsregler den halvtimen jeg satt der :P

Takk for info :) Han flytter til Oslo - så blir langt dyrere bokostnader, men han får samboer ja.

Dersom dere går via Nav, så har de faste sjablonger ang bokostnader så det har ikke noe å si faktisk.

Men samboer med fører at han vil få bedre bidragsevne.

Har dere funnet ut?

Gjest togli

Dersom dere går via Nav, så har de faste sjablonger ang bokostnader så det har ikke noe å si faktisk.

Men samboer med fører at han vil få bedre bidragsevne.

Har dere funnet ut?

Nei, vi er enige om 6000 kr pr mnd inntil videre.... føler at dette er de reelle kostnadene i snitt pr mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...