Gå til innhold

Fri fra jobb for å gå på jobbintervju

Anbefalte innlegg

Gjest Livemarie

Jeg jobber 100% i helsebransjen, men er nå på let etter ny jobb og nye utfordringer.

Ved to anledninger har jeg opplevd å bli kalt inn til intervju midt i arbeidstiden. Når jeg så svarer per mail at jeg ikke kan den dagen og tiden pga jobb, samtidig som jeg foreslår en annen dag/annen tid, så er jeg plutselig ikke så interessant for denne jobben likevel..

Jeg har jo skrevet i søknaden at jeg jobber 100% per idag og det må vel være forståelse for dette?

Er det vanlig å få fri fra jobb for å gå på jobbintervju i en annen bedrift?

Hvordan har dere andre løst dette om dere blir innkalt til møte andre plasser i arbeidstiden?

Fortsetter under...

Gjest Livemarie

Be om avspasering om du har det til gode.

Kan jo hende det ikke er så populært om de ønsker å beholde deg,

men da kan du evnt finne på en hvit en om at du skal til legen eller noe :)

Har ingen avspassering til gode og tror ikke jeg hadde fått det om jeg spurte.

Så du mener det er vanlig å "skulke" jobben i sånne anledninger altså?

Virker ihvertfall som det er veldig viktig for bedriften en søker jobb i, at du kan møte opp til intervju presis den dagen de foreslår. akkurat som dette er en del av utlukingen av interjukandidater. Som om de sammenligner det om du kan komme denne tiden eller ei, med hvor interessert du er i jobben!

Men dette stemmer jo ikke! Jeg er kjempe interessert! Kan bare ikke ta meg fri fra jobb for å gå på intervju!

Gjest spella

Virker ihvertfall som det er veldig viktig for bedriften en søker jobb i, at du kan møte opp til intervju presis den dagen de foreslår. akkurat som dette er en del av utlukingen av interjukandidater. Som om de sammenligner det om du kan komme denne tiden eller ei, med hvor interessert du er i jobben!

Men dette stemmer jo ikke! Jeg er kjempe interessert! Kan bare ikke ta meg fri fra jobb for å gå på intervju!

Hvis du jobber i helsevesenet antar jeg at du kan bytte vakter. Hvis du ikke ordner deg på et eller annet vis kan jeg godt forstå at de som innkaller deg mister interessen. Du viser liten interesse når du ikke kan komme til intervju.

Gjest mener jeg

Hvis du jobber i helsevesenet antar jeg at du kan bytte vakter. Hvis du ikke ordner deg på et eller annet vis kan jeg godt forstå at de som innkaller deg mister interessen. Du viser liten interesse når du ikke kan komme til intervju.

Ikke enig. Hun viser ansvar for jobben sin.

Gjest sangsol

Hvordan skal en ny arbeidsgiver tolke det da?

De har gjerne satt av en dag til flere intervjuer, og skal lage innstilling. Du sier det passer ikke, og ber om å komme noen dager senere. Den nye arbeidsgiver kan tro du ikke er oppriktig interessert, og orker ikke utsette ansettelsesprosessen for ei som ikke prioriterer intevjuet over sin gamle jobb.

Støtter forslaget om en hvit en - om legebesøk. Forhåpentligvis skjer dette bare EN gang, og så er saken løst. Dvs du har ny jobb på hånden, og kan si opp nåværende jobb.

Annonse

Gjest Livemarie

Jeg har en ganske spesiell stilling innenfor mitt fagfelt, så er faktisk ikke så lett å bytte vakter for meg..

Nå har jeg vært den som kaller inn til intervju en rekke ganger det siste året.

Som regel prøver vi gi intervjuobjektet litt tid til å ordne seg fri. Altså gir beskjed om intervjuet i god tid. Eller når jeg kaller inn til intervju, ringer jeg opp kandidatene og har tre fire dager de kan velge mellom. Passer ingen av disse, kan det oppleves som negativt at du ikke stiller og at du dermed ikke viser nok interesse. For oss som sitter og intervjuer, så koster dager med intervjuer ganske mye. Og som regel har også vi andre oppgaver og stillinger som er vanskelig å finne erstattere til.Pluss at man ønsker gjerne bli ferdig med intervjurundene innen en viss dato, siden mange trenger både betekningstid om de vil ha jobben, pluss at man må tenke på oppsigelsestiden de har hos sin gamle arbeidsgiver.

Når jeg selv har dratt på intervjuer, har jeg enten byttet bort skiftet, bedt om ulønnet permisjon, eller brukt en feriedag/avspaseringsdag.

Om du absolutt ikke kan stille den dagen du er innkalt til, ville jeg i stedet for å sende en mail, tatt en telefon og snakket med en av dem som skal intervjue deg.

Gjest Livemarie

Nå har jeg vært den som kaller inn til intervju en rekke ganger det siste året.

Som regel prøver vi gi intervjuobjektet litt tid til å ordne seg fri. Altså gir beskjed om intervjuet i god tid. Eller når jeg kaller inn til intervju, ringer jeg opp kandidatene og har tre fire dager de kan velge mellom. Passer ingen av disse, kan det oppleves som negativt at du ikke stiller og at du dermed ikke viser nok interesse. For oss som sitter og intervjuer, så koster dager med intervjuer ganske mye. Og som regel har også vi andre oppgaver og stillinger som er vanskelig å finne erstattere til.Pluss at man ønsker gjerne bli ferdig med intervjurundene innen en viss dato, siden mange trenger både betekningstid om de vil ha jobben, pluss at man må tenke på oppsigelsestiden de har hos sin gamle arbeidsgiver.

Når jeg selv har dratt på intervjuer, har jeg enten byttet bort skiftet, bedt om ulønnet permisjon, eller brukt en feriedag/avspaseringsdag.

Om du absolutt ikke kan stille den dagen du er innkalt til, ville jeg i stedet for å sende en mail, tatt en telefon og snakket med en av dem som skal intervjue deg.

Takk for mange gode råd! :)

ja, ansvar for nåværende jobb- til disfavør av evt ny jobb.

Jeg tenker at det du gjør mot din nåværende arbeidsgiver, vil du også gjøre mot en ny.

Derfor ville jeg tolket det som positivt at en kandidat opptråtte ryddig og lojalt mot sin nåværende arbeidsgiver.

mvh

Annonse

Støtter Bustebeisas forslag om å ringe i stedet for å sende en e-post.

Foruten å lettere kunne vise din interesse per telefon, er det som regel en mer effektiv måte å gjøre en ny avtale på når to hektiske timeplaner skal passe sammen.

En potensiell arbeidsgiver som mangler forståelse for at jeg må være redelig og lojal mot den som for øyeblikket betaler lønna mi, er lite attraktiv i mine øyne.

mvh

Gjest sangsol

Jeg tenker at det du gjør mot din nåværende arbeidsgiver, vil du også gjøre mot en ny.

Derfor ville jeg tolket det som positivt at en kandidat opptråtte ryddig og lojalt mot sin nåværende arbeidsgiver.

mvh

Vel, foreløpig har hun gjort det- og bedt om annen dag om det ikke passer for nåværende jobb.

Så langt har det ikke virket positivt på de evt nye arbeidsgivere.

Vel, foreløpig har hun gjort det- og bedt om annen dag om det ikke passer for nåværende jobb.

Så langt har det ikke virket positivt på de evt nye arbeidsgivere.

Det kan ha mer å gjøre med måten hun har gjort det på. Telefon fungerer som regel bedre enn e-post til en slik ombooking.

I de ansettelsesprosessene jeg har vært involvert i har uredelighet overfor nåværende arbeidsgiver kjapt strøket kandidaten fra lista.

mvh

Gjest sangsol

Det kan ha mer å gjøre med måten hun har gjort det på. Telefon fungerer som regel bedre enn e-post til en slik ombooking.

I de ansettelsesprosessene jeg har vært involvert i har uredelighet overfor nåværende arbeidsgiver kjapt strøket kandidaten fra lista.

mvh

Ulike arbeidsplasser foretrekker tydeligvis ulike ting.

Hos oss foretrekkes email fremfor telefon. Telefon avbryter jo jobben, mens mail kan besvares i ledig øyeblikk.

Når vi har invitert til intervju, har vi gjerne flere meget godt kvalifiserte kandidater og intervju foregår over noen få dager. Folk som ikke prioriterer intervjuet kan fort tape kampen i konkurransen om stillingen.

Ulike arbeidsplasser foretrekker tydeligvis ulike ting.

Hos oss foretrekkes email fremfor telefon. Telefon avbryter jo jobben, mens mail kan besvares i ledig øyeblikk.

Når vi har invitert til intervju, har vi gjerne flere meget godt kvalifiserte kandidater og intervju foregår over noen få dager. Folk som ikke prioriterer intervjuet kan fort tape kampen i konkurransen om stillingen.

Hadde ikke hatt mye lyst til å begynne og jobbe et sted der de forventet at jeg skule lyve for nåv. arb.giver og skulke jobben for å komme i intervju.

I mange jobber er det ikke mulig å stikke avgårde på et vilkårlig tidspunkt bestemt av utenforstående.

mvh

Bella Dotte

Hadde ikke hatt mye lyst til å begynne og jobbe et sted der de forventet at jeg skule lyve for nåv. arb.giver og skulke jobben for å komme i intervju.

I mange jobber er det ikke mulig å stikke avgårde på et vilkårlig tidspunkt bestemt av utenforstående.

mvh

Ja, kanskje det er en test - kan man komme på kort varsel uten innsigelser, er man enten illojal eller unnværlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...