Gå til innhold

Fri fra jobb for å gå på jobbintervju

Anbefalte innlegg

Ja, kanskje det er en test - kan man komme på kort varsel uten innsigelser, er man enten illojal eller unnværlig?

Og kan man ikke stille på kort varsel, er man uninteressert i den nye jobben...

:-)

Poenget mitt er at en arbeidsgiver som skaller vekk kandidater fordi de ikke kan stille på det først fastsatte tidspunktet for intervju, kanskje ikke ender opp med den beste og den med høyest integritet.

Hvordan en kanditat forholder seg til nåværende arb.giver er definitivt noe jeg legger vekt på.

mvh

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Ja, kanskje det er en test - kan man komme på kort varsel uten innsigelser, er man enten illojal eller unnværlig?

Test?

Nei, foreligger det 10 meget gode kandidater, og ene sier h*n ikke kan komme på intervju så er ikke det noe big deal. Det er jo 9 meget gode kandidater igjen.

Gjest sangsol

Hadde ikke hatt mye lyst til å begynne og jobbe et sted der de forventet at jeg skule lyve for nåv. arb.giver og skulke jobben for å komme i intervju.

I mange jobber er det ikke mulig å stikke avgårde på et vilkårlig tidspunkt bestemt av utenforstående.

mvh

Tror ikke det er vanlig for nye arbeidsgivere å forvente at folk skal lyve for sin nåværende arbeidsgiver....

Trådstarter har forsøkt ta hensyn til nåværende arbeidsgiver og forsøkt å endre intervju tidspunkt. Så langt har dette virket mot henne. Kanskje var det 10 andre meget gode kandidater som faktisk kunne stille?

Så ja- i den ideele verden så er ny arbeidsgiver villig til å forsinke ansettelse med et par uker, for å forsikre seg om at alle de 10-11 gode kandidatene kan stille til intervju. Men i praksis har jeg til gode å se dette skje.

Annen sak er at folk kan ha ulike grunner for å ikke informere nåværende arbeidsgiver at man "lukter" på andre jobber ved feks å søke/dra på intevju.

Det kan ta lang tid å få ny jobb, og i mellomtiden kan situasjonen på nåværende arbeidsplass bli ganske så utrivelig. Ja, jeg er enig i at dette er teit- men det er ganske realistisk. Den som har gitt uttrykk for å se etter noe annet, er ikke den som blir valgt når nye meritterende verv eller oppdrag skal fordeles osv.

Eller man søker annen jobb for å bruke det i lønnskamp... Den nye jobben gir høyere lønn, og man blir i den gamle jobben etter ny lønnsforhandling.

Poenget er at det er mange grunner til at folk ikke nødvendigvis vil informere nåværene arbeidsgiver om mulig jobb-bytte (før det faktisk er en realitet, og da har man jo 3 mnd oppsigelse).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...