Gå til innhold

Bryte ut av et sosialt felleskap

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Mannen min og jeg har vært med i et bestemt fellsskap/gruppe i 13 år. Vi treffes ca 1-2 ganger i måneden sammen med 2-8 andre, og gruppa har vært ganske stabil gjennom disse årene. Litt utskifting, men ikke mye. Vi prater sammen , diskuterer tema og kjenner hverandre ganske godt.

De siste årene har jeg vært temmelig lei. Ett av parene som går der, er blant våre nærmeste venner, de andre er mer perifere venner, og de perifere er vi aldri sammen med i andre sammenhenger. Det er greit nok når vi først er sammen, men det er så mye annet jeg egentlig heller vil prioritere:

*Være sammen med nære venner (det har jeg altfor liten tid til)

*Gå på kino/teater/konsert innimellom

*Begynne i kor

*Eller rett og slett være hjemme.

Merker at det tapper meg mer enn det fyller meg med denne gruppa. Og at det å være med der blokkerer for f.eks. å være med i kor, jeg har ikke tid/ork til begge deler. Koret vil ta mye mer tid enn denne gruppa, men jeg vil nok ha mye mer lyst til å gå på korøvinger enn på disse kveldene.

Så - hva er problemet da? Kan jeg ikke bare slutte? Joda.... men mannen min har lyst til å fortsette, og det er litt rart om jeg slutter og han fortsetter, selv om det jo går det og. Føler litt at jeg svikter både ham og gruppa dersom jeg slutter. Hadde egentlig bestemt meg for å slutte i fjor sommer, men holdt ut ett år til, for mannen min sin skyld....

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380373-bryte-ut-av-et-sosialt-felleskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt alt for mye tid på ting som tapper meg for krefter, fordi jeg har en overdreven dårlig samvittighet overfor alt og alle - dette gjør meg jo ikke på noen måte friskere, så jeg har valgt å ta grep om dette i mitt liv. På bakgrunn av dette kan du vel egentlig tenkte deg hva jeg har tenkt å råde deg til? Du slutter selvfølgelig - (og begynner i kor) :-)

Gjest prust

Jeg har brukt alt for mye tid på ting som tapper meg for krefter, fordi jeg har en overdreven dårlig samvittighet overfor alt og alle - dette gjør meg jo ikke på noen måte friskere, så jeg har valgt å ta grep om dette i mitt liv. På bakgrunn av dette kan du vel egentlig tenkte deg hva jeg har tenkt å råde deg til? Du slutter selvfølgelig - (og begynner i kor) :-)

''Jeg har brukt alt for mye tid på ting som tapper meg for krefter, fordi jeg har en overdreven dårlig samvittighet overfor alt og alle -''

Uff, det er meg i et nøtteskall, jeg får så dårlig samvittighet sersom jeg skuffer noen. Har det samme overfor min far, dersom han spør om jeg og familien vil være med på noe, så føler jeg meg forpliktet til å si ja, selv om det egnetlig ikke passer helt. Jeg strekker meg veldig logistikkmessig for å få til mest mulig slik at flest mulig blir fornøyde, føler jeg....

Du slutter etter sommerferien, i første omgang for ett skoleår, fordi du har lyst til å prøve deg i koret og ikke vil ha tid til begge deler.

Så kan mannen din fortsette hvis han vil, eller forsvinne gradvis ut han også, hvis han foretrekker det.

Etter neste sommer fortsetter du bare i koret, siden prøveåret har overbevist deg om at dette er en av de få hobbyer som gir mening og energi.

Gjest prust

Jeg hadde glatt sluttet og brukt tiden til noe jeg hadde mer lyst til. :o) Du har da ingen forpliktelser til denne gruppen.

Nei, tretten år er jo egentlig nok, dersom jeg ikke trives. Eller jeg trives jo forsåvidt greit nok, men tida mi er så dyrebar om kveldene, og det siste året har det vært nedtur hver gang vi har skullet gå i den gruppa, og dersom det har vært noe annet på kveldstid samme uka, så blir jeg stresset, i alle fall hvis det er noe tre ganger på ei uke...

Annonse

Jeg synes dette også kommer an på hvor mange andre ting du og mannen din gjør sammen. Du har jo beskrevet hvordan du følger opp barnas aktiviteter stort sett alene og hvis du nå velger bort gruppa så blir det kanskje enda mindre felles fokus for dere?

Hva sier han? Synes han det er greit å fortsette alene?

''Jeg har brukt alt for mye tid på ting som tapper meg for krefter, fordi jeg har en overdreven dårlig samvittighet overfor alt og alle -''

Uff, det er meg i et nøtteskall, jeg får så dårlig samvittighet sersom jeg skuffer noen. Har det samme overfor min far, dersom han spør om jeg og familien vil være med på noe, så føler jeg meg forpliktet til å si ja, selv om det egnetlig ikke passer helt. Jeg strekker meg veldig logistikkmessig for å få til mest mulig slik at flest mulig blir fornøyde, føler jeg....

Og det er kjempevanskelig å gjøre noe med - vi vil jo være snille og alle skal være glade. Vi skal ikke gjøre noe som gjør at folk blir lei seg. Men til hvilken pris?! Hvordan kan jeg være til nytte for andre, hvis jeg ikke er i stand til å passe på meg selv? Det tar litt tid, og ikke minst øving i å bruke ordet "nei" - men jeg har kommet langt på vei, og føler at ting fungerer mye bedre nå... Sykdommen er der, selvfølgelig - men jeg klarer i hvert fall til en viss grad å prioritere (selv om jeg selvfølgelig fortsatt må utføre endel "må ting")...

Gjest prust

Du slutter etter sommerferien, i første omgang for ett skoleår, fordi du har lyst til å prøve deg i koret og ikke vil ha tid til begge deler.

Så kan mannen din fortsette hvis han vil, eller forsvinne gradvis ut han også, hvis han foretrekker det.

Etter neste sommer fortsetter du bare i koret, siden prøveåret har overbevist deg om at dette er en av de få hobbyer som gir mening og energi.

''Du slutter etter sommerferien, i første omgang for ett skoleår, fordi du har lyst til å prøve deg i koret og ikke vil ha tid til begge deler.''

Vi har hatt sommeravslutning, så da har jeg egentlig sluttet nå da! Jeg hadde forøvrig et pausehalvår for et par år siden, men begynte igjen fordi mannen min ville fortsette. Men argumentasjonen din er veldig ok og troverdig overfor denne gruppa.

''Så kan mannen din fortsette hvis han vil, eller forsvinne gradvis ut han også, hvis han foretrekker det.''

Ja, jeg tror han vil fortsette. Han har egentlig litt godt av gruppa fordi han ikke er så aktiv på andre ting, og gruppa har fungert mer som et pustehull og hvilested for ham enne ffor meg.

''Etter neste sommer fortsetter du bare i koret, siden prøveåret har overbevist deg om at dette er en av de få hobbyer som gir mening og energi.''

:-)))))

Gjest prust

Og det er kjempevanskelig å gjøre noe med - vi vil jo være snille og alle skal være glade. Vi skal ikke gjøre noe som gjør at folk blir lei seg. Men til hvilken pris?! Hvordan kan jeg være til nytte for andre, hvis jeg ikke er i stand til å passe på meg selv? Det tar litt tid, og ikke minst øving i å bruke ordet "nei" - men jeg har kommet langt på vei, og føler at ting fungerer mye bedre nå... Sykdommen er der, selvfølgelig - men jeg klarer i hvert fall til en viss grad å prioritere (selv om jeg selvfølgelig fortsatt må utføre endel "må ting")...

''vi vil jo være snille og alle skal være glade. Vi skal ikke gjøre noe som gjør at folk blir lei seg. Men til hvilken pris?!

Hvordan kan jeg være til nytte for andre, hvis jeg ikke er i stand til å passe på meg selv? ''

Det siste du skrev her, traff meg rett i hjertet. Begynte å grine...

Gjest prust

Jeg synes dette også kommer an på hvor mange andre ting du og mannen din gjør sammen. Du har jo beskrevet hvordan du følger opp barnas aktiviteter stort sett alene og hvis du nå velger bort gruppa så blir det kanskje enda mindre felles fokus for dere?

Hva sier han? Synes han det er greit å fortsette alene?

Vi snakket om det for et par uker siden (sammen med det paret vi er nære venner med), og de opplever det litt på samme måte som meg, men ikke fullt så sterkt, og de kommer til å fortsette. Mannen min kommer nok til å fortsette om jeg slutter, så lenge dette paret er med.

Jo - du har jo rett i at det vil bli mindre fellestid på meg og mannen da (vi har jo lite voksentid sammen) - men samtidig så er denne gruppa blitt litt som en stein i skoen for meg, og da er det jo ikke så givende for oss som par heller at jeg er med...

''Du slutter etter sommerferien, i første omgang for ett skoleår, fordi du har lyst til å prøve deg i koret og ikke vil ha tid til begge deler.''

Vi har hatt sommeravslutning, så da har jeg egentlig sluttet nå da! Jeg hadde forøvrig et pausehalvår for et par år siden, men begynte igjen fordi mannen min ville fortsette. Men argumentasjonen din er veldig ok og troverdig overfor denne gruppa.

''Så kan mannen din fortsette hvis han vil, eller forsvinne gradvis ut han også, hvis han foretrekker det.''

Ja, jeg tror han vil fortsette. Han har egentlig litt godt av gruppa fordi han ikke er så aktiv på andre ting, og gruppa har fungert mer som et pustehull og hvilested for ham enne ffor meg.

''Etter neste sommer fortsetter du bare i koret, siden prøveåret har overbevist deg om at dette er en av de få hobbyer som gir mening og energi.''

:-)))))

Da får dere hvert deres pustehull på ulike arenaer, for noen par det kan være like verdifullt som å gjøre ting sammen.

Jeg kjenner dere selvsagt ikke godt nok til å vurdere for og imot akkurat det - frosken er jo inne på at det også kan være ulemper ved å dele seg.

''vi vil jo være snille og alle skal være glade. Vi skal ikke gjøre noe som gjør at folk blir lei seg. Men til hvilken pris?!

Hvordan kan jeg være til nytte for andre, hvis jeg ikke er i stand til å passe på meg selv? ''

Det siste du skrev her, traff meg rett i hjertet. Begynte å grine...

Unnskyld, det var ikke meningen å gjøre det opprørt...

*klem*

Annonse

Gjest prust

Unnskyld, det var ikke meningen å gjøre det opprørt...

*klem*

Takk. Tror det traff meg sånn fordi det var omtrent det samme ei i bedriftshelsetjenesten sa til meg høsten 2009 da jeg var helt utslitt og på felgen. Jeg er ikke sånn sliten nå altså, men merker at den gruppa er kanskje en av de viktige tingene som fanger meg mer enn den frigjør meg.

Jeg tenker at du gjør som du synes passer deg. ;0) Min mann har og en "gruppe" han henger i. Men jeg får ikke noe ut av det og ikke en sjel kontakter meg uten å gå igjennom ham. Da er det snakk om "skal hilse fra.." :0/

Så jeg gir en god beng og blir hjemme jeg. Eller finner på andre ting. Bare si at du har fått en ny hobby som du er oppslukt i, fluefiskebinding..eller reptilforskning.. ;0P Så har han en unnskyldning å komme med hvis noen spør. De spør bare to tre ganger vet du, så glemmer de hele deg. Når det ikke har vært mer kontakt en som så over så lang tid.

Gjest Hulderen

Du bryter ut av fellesskapet. Det er velig synd at du ikke har gjort det for lengst. Metoden Laban foreslår var genial, bruk den.

Noen her mener at du skal fortsette for å få mer partid med din mann. Det blir helt feil. Man får ikke positiv partid når den ene må ofre seg og mistives. Så enten gjør du og mannen din noe hver for seg, eller så gjør dere noe annet sammen.

Gjest prust

Du bryter ut av fellesskapet. Det er velig synd at du ikke har gjort det for lengst. Metoden Laban foreslår var genial, bruk den.

Noen her mener at du skal fortsette for å få mer partid med din mann. Det blir helt feil. Man får ikke positiv partid når den ene må ofre seg og mistives. Så enten gjør du og mannen din noe hver for seg, eller så gjør dere noe annet sammen.

Det har jo ikke vært slik at jeg har mistrivdes i tretten år altså. Jeg har likt meg veldig godt der, og for en god del år siden var det mannen min som var litt negativ, men som ble fordi jeg ville fortsette.

Men jo - jeg kommer nok til å gi meg nå. Takk for støtten!

Gjest Hulderen

Det har jo ikke vært slik at jeg har mistrivdes i tretten år altså. Jeg har likt meg veldig godt der, og for en god del år siden var det mannen min som var litt negativ, men som ble fordi jeg ville fortsette.

Men jo - jeg kommer nok til å gi meg nå. Takk for støtten!

Nei,jeg skjønte at du ikke hadde mistrivdes så lenge. Men når du egentlig ville slutte for et år siden, så burde du gjort det da.

Gjest prust

Nei,jeg skjønte at du ikke hadde mistrivdes så lenge. Men når du egentlig ville slutte for et år siden, så burde du gjort det da.

Ja. burde det. Har meldt meg frivillig som barnevakt flere ganger dette året når barnevakten ikke har kunnet komme, og har jublet når det har blitt avlyst - så jeg har egnetlig ikke vært med så mye det siste året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...