Gå til innhold

Ville du tatt eksamen på nytt?

Anbefalte innlegg

Gjest skuffet over resultat

Jeg har jobbet ganske mye med et fag- og jeg trodde det skulle gå greit. Skuffelsen var stor da jeg logget inn og så jeg hadde fått C. Jeg kommer ikke til å klage, karakteren er sikkert rett. Men jeg lurer på om jeg bør forsøke å forbedre karakteren. Eksamensform er obligatoriske oppgaver og hjemmeeksamen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380414-ville-du-tatt-eksamen-p%C3%A5-nytt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Glundra

Hvilken betydning vil karakterene ha for fremtiden din?

Generelt sett er en C en akseptabel karakter og vanligvis lite hensiktsmessig å bruke mer tid på.

C er ikke akseptabel karakter utenfor Norge og det bekymrer meg at Norge lager sine egne regler for karakterer selv etter at de har tatt opp internasjonalt karaktersystem.

Gjest Glundra

C er bra. Det hadde jeg ikke gjort noe med. Jeg hadde heller sett på hva jeg kunne forbedre og så brukt det i jobb/videre sammenheng. :0)

C er ikke bra i USA. Det er ofte et problem for norske studenter som kommer dit. C er ikke bra noen steder utenfor Norge, unntatt kanskje i Sverige og Danmark.

C er ikke akseptabel karakter utenfor Norge og det bekymrer meg at Norge lager sine egne regler for karakterer selv etter at de har tatt opp internasjonalt karaktersystem.

Det kommer an på hva du mener med "utenfor Norge". Det er jo velkjent at man ved en del amerikanske universiteter primært deler ut A'er, mens dette vel i mindre grad skjer i europeiske land. Dette er problematisk, men lite ville ha vært oppnådd ved at Norge tok i bruk amerikansk praksis.

Uansett så vil som regel en oppnådd C i et mindre emne være greit. Dersom denne ligger under ens vanlige nivå, så vil den jo som regel forsvinne mellom A'er og B'er forøvirig. I Norge er det også slik at de fleste ph.d. programmene kun krever B for opptak, og i mange tilfeller vektlegger man kun karakter på masteroppgaven ( i kombinasjon med prosjektskissen).

Gjest togli

Takk for svar, alle tre. Blir nok ikke til at jeg tar den opp igjen, har fast jobb, men vet ikke hva karakterer har å si hvis jeg skal søke ny jobb.

Hvis ikke ting har enda seg nevneverdig siden jeg søkte jobber, så betyr karakteren fint lite... De ser på hvilken kompetanse du har, altså hvilken utdanning du har (antall år, fag, grad etc).

Gjest skuffet over resultat

C er ikke bra i USA. Det er ofte et problem for norske studenter som kommer dit. C er ikke bra noen steder utenfor Norge, unntatt kanskje i Sverige og Danmark.

Jeg skal bare jobbe i Norge. Har små barn og har ingen planer om å flytte.

Annonse

Gjest Glundra

Det kommer an på hva du mener med "utenfor Norge". Det er jo velkjent at man ved en del amerikanske universiteter primært deler ut A'er, mens dette vel i mindre grad skjer i europeiske land. Dette er problematisk, men lite ville ha vært oppnådd ved at Norge tok i bruk amerikansk praksis.

Uansett så vil som regel en oppnådd C i et mindre emne være greit. Dersom denne ligger under ens vanlige nivå, så vil den jo som regel forsvinne mellom A'er og B'er forøvirig. I Norge er det også slik at de fleste ph.d. programmene kun krever B for opptak, og i mange tilfeller vektlegger man kun karakter på masteroppgaven ( i kombinasjon med prosjektskissen).

Det er ikke bare USA, men Australia, New Zealand, Afrika, Midt-Østen og det fjerne Østen for å nevne noe annet enn europeiske land.

Det er en del av den norske kulturen med å være midt i mellom at C er god karakter. Jeg tror mye ville være oppnådd hvis man så på A som karakter for dem som oppfyller kriteriene slik som i de fleste land utenfor Norge, ikke de som er langt over.

Det er ikke bare USA, men Australia, New Zealand, Afrika, Midt-Østen og det fjerne Østen for å nevne noe annet enn europeiske land.

Det er en del av den norske kulturen med å være midt i mellom at C er god karakter. Jeg tror mye ville være oppnådd hvis man så på A som karakter for dem som oppfyller kriteriene slik som i de fleste land utenfor Norge, ikke de som er langt over.

Jeg mener at bruken av karakterskalaen er i samsvar med en EU-avtale.

Men det er jo egentlig ikke så himla bra her i Norge, heller?

''Men det er jo egentlig ikke så himla bra her i Norge, heller?''

Neida, det er det ikke. Men det er heller ikke definert som en dårlig karakter i de fleste sammenhenger og lærestedene oppfordres nå til å bli enda mer restriktive med utdeling av A'er og B'er.

Gjest Glundra

''Men det er jo egentlig ikke så himla bra her i Norge, heller?''

Neida, det er det ikke. Men det er heller ikke definert som en dårlig karakter i de fleste sammenhenger og lærestedene oppfordres nå til å bli enda mer restriktive med utdeling av A'er og B'er.

Hvem er det som oppfordrer dem til å bli restriktive? Norske myndigheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...