Gå til innhold

Er det nå vi skal melde oss ut?

Anbefalte innlegg

Men tenk så heldig man er når man får anledning til stadig å lære nye ting samt repetere gammel kunnskap. Jeg er imponert over hvor flink jeg har blitt i tysk grammatikk de siste månedene; har aldri vært så god på akkusativ- og dativ-preposisjoner som jeg er nå;-)

''Men tenk så heldig man er når man får anledning til stadig å lære nye ting samt repetere gammel kunnskap. Jeg er imponert over hvor flink jeg har blitt i tysk grammatikk de siste månedene; har aldri vært så god på akkusativ- og dativ-preposisjoner som jeg er nå;-)''

An-auf-hinter... Ah. Det hadde slett ikke gjort meg noe om jeg ikke hadde skullet repetere slikt... Voldsomt positiv vinkling, da ;-)

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• laban

5

• Mrs. Wallace

4

• laguna1

4

''Må være slitsomt med foreldre som ikke støtter ungene sine og valgene de tar''

Mener du dette gjelder uansett hvilket valg ungene skulle finne på å ta?

Når det gjelder innen visse grenser da selvsagt (skole,jobb,kjærester og slike ting)....

Jeg har også en unge av hver sort - en skoleflink datter og en sønn som sparer all seriøsitet til idrettsarenaen. Han begynner på ungdomsskolen nå, og jeg frykter det verste. Men den tid, den sorg.

Jeg tror jeg hadde forsøkt følgende:

Først prøvd om det fantes en mindre dramatisk løsning, f.eks. ved å bytte til en annen skole siste året. I så fall hadde jeg finansiert det hvis det betydde privatskole eller andre utgifter (f.eks. privatlærer i et fag han sliter med). Men avsluttet

den diskusjonen før han gikk helt i baklås, hvis det virket umulig.

Dernest tatt en grundig realitetsorientering, slik det er foreslått nedenfor her - sett på et realistisk budsjett, inntektsmuligheter osv., uten å legge inn subsidier hjemmefra. Finn ut hvor mye de to gutta må tjene for at det skal være gjennomførbart og omtrent hvor mye de vil ha igjen til å leve livet etter at utgiftene er betalt.

Så hadde jeg prøvd å få til en avtale som inneholdt et halmstrå - f.eks. søke en skoleplass for sikkerhets skyld, holde på den inntil en viss dato (i august?) da det andre (bolig og jobb) må være i orden hvis det skal være realistisk. Jeg hadde kunnet ta evt. ekstrautgifter til å holde på en slik skoleplass over sommeren, hvis han var villig til å ta den dersom det andre opplegget slo feil. Jeg ville satt veldig mye inn på at han ikke ble gående utover høsten uten å komme i gang med noe omtrent samtidig med at de andre begynner på skolen igjen.

Hvis det virkelig dreier seg om å gjøre noe annet (enn å gjøre ingenting) ett skoleår, for deretter å komme mer motivert tilbake til siste året, er det absolutt ikke verdens undergang. Men jeg skjønner godt at du ikke ser på det som noen god idé.

Lykke til - og hva du enn gjør, ikke kom trekkende med søsterens fortreffelighet.

Mange gode forslag her.

mvh

Gjest Frustrert nå ja.

Når det gjelder innen visse grenser da selvsagt (skole,jobb,kjærester og slike ting)....

Ok, men slik jeg leser han nå, så tror jeg han ønsker at vi skal ta i fra han pc`en til neste år og at han innerst inne ønsker å gå ferdig videregående.

Gjest sangsol

Jeg vet ikke, men jeg tror det hele bunner i konsentrasjonsproblemer og pc-bruk. Jeg tror vi må vurdere og ta fra han skolepc- en også til neste år, da han sitter med den ved siden av seg når han gjør lekser slik at vi kan bli lurt til å tro at han gjør lekser mens han egentlig driver med noe helt annet.

Dette er noe vi har nevnt for han nåog det kom ingen protester i fra han og jeg tror faktisk han forstår selv også at det er der problemene ligger. Så det kan være en løsning å ta i fra han `skolepc `en og bare utlevere den når vi har fått fremlagt bevis for at han trenger den i forbindelse med skolearbeidet.

Jeg vet at dette høres veldig strengt og kontrolerende ut overfor en myndig person, men jeg ser på dataavhengigheten hans som ganske alvorlig og ødeleggende.

Har dere snakket sammen om dette?

Kanskje har han løsningsforslag selv? Dersom han får et slags "eierforhold" til tiltak dere iverksetter, så er det større sjanse for å lykkes.

Det å ta dataen totalt bort, er i dag nesten litt skremmende. For mye av det sosiale samspillet med venner foregår over skype, msn, FB og you name it.

''Å jobbe og slite litt gjorde meg godt. Da skjønte jeg i alle fall hva jeg _ikke_ ville med livet mitt.''

Samme her. Ett år som ufaglært på en avdeling for kronisk gale gamle damer på Gaustad og hvor avdelingsleder primært var opptatt av at alle kjolene deres måtte håndvaskes slik at de så presentable ut når de fikk besøk, fikk meg tilbake på skolen;-)

Sånt hjelper veldig på skoletrøtthet og manglende motivasjon. Kanskje NAV burde inngå et samarbeid med slike avdelinger? Sende de som dropper ut av skolen inn der med det samme. Da har de dem nok tilbake på skolebenken ganske kjapt:)

Annonse

Gjest Frustrert nå ja

Har dere snakket sammen om dette?

Kanskje har han løsningsforslag selv? Dersom han får et slags "eierforhold" til tiltak dere iverksetter, så er det større sjanse for å lykkes.

Det å ta dataen totalt bort, er i dag nesten litt skremmende. For mye av det sosiale samspillet med venner foregår over skype, msn, FB og you name it.

Faren er hjemme nå og vi har snakket med han og det ser ut til at vi har greid å snakke han til fornuft. Håper det varer.

Gjest Frustrert nå ja.

Jeg mente det ikke som noe mer enn en påminnelse, siden du er frustrert nå.

Hadde jeg trodd dette var en viktig del av problemet, hadde jeg skrevet mer om det enn bare en bisetning mot slutten :-)

Nei, jeg forsto det, men ville nå likevel presisere det for sikkerhets skyld, da det kan være lett og tro at jeg har så voldsomme ambisjoner på ungenes vegne, noe jeg ikke har. Men jeg synes at videregående er et must og så kan han gjøre akkurat hva han vil etterpå.

Gjest Frustrert nå ja.

Har tenkt på dette innlegget og håper du en dag forteller oss om hvordan det gikk (men det står du selvfølgelig helt fritt i forhold til!).

Vi har pratet med han begge to og han vil fortsette. Han kommer seg lett opp om morgenen nå når faren er hjemme. Det er stoga så langt, så får vi håpe motivasjonen stiger til høsten når han får en bedre døgnrytme. Det er tydeligvis jeg som ikke er autoritær nok.

Vi har pratet med han begge to og han vil fortsette. Han kommer seg lett opp om morgenen nå når faren er hjemme. Det er stoga så langt, så får vi håpe motivasjonen stiger til høsten når han får en bedre døgnrytme. Det er tydeligvis jeg som ikke er autoritær nok.

Så bra :-) En sommer vil sikkert gjøre dere alle godt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...