Gå til innhold

Stryk og dårlige karakterer

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff

http://www.dagbladet.no/2012/06/14/nyheter/utdanning/innenriks/22093547/

Når skal folk få øynene opp for faktoren med at det er sånn fokus på "feil" ved lærerstanden (ytre faktorer) slik at elevene fraskriver seg ansvaret og dermed stryker eller får dårlige karakterer?

Det har selvsagt betydning hvor god en lærer er. Men jeg mener det er vel så viktig å ansvarliggjøre elevene. Da jeg gikk på VGS var det mye fokus på hvor dårlige lærere vi hadde, og følgelig var ikke mine medelever "inspirert". Jeg mener kulturen nå er å legge skylden på andre enn seg selv.

Men uansett er det ufattelig tragisk at elevene ikke får øynene opp for hvor fantastisk dette faget er da. Veldig synd for Norge som teknologinasjon, og, selvsagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380445-stryk-og-d%C3%A5rlige-karakterer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det har selvsagt betydning hvor god en lærer er. Men jeg mener det er vel så viktig å ansvarliggjøre elevene.''

Veldig enig!

''Jeg mener kulturen nå er å legge skylden på andre enn seg selv.''

Ja, den holdningen gjennomsyrer snart hele samfunnet, ikke bare i skolen. Du er også til tider svært god til å skylde på alle andre.

Gjest SMIRnøff

''Det har selvsagt betydning hvor god en lærer er. Men jeg mener det er vel så viktig å ansvarliggjøre elevene.''

Veldig enig!

''Jeg mener kulturen nå er å legge skylden på andre enn seg selv.''

Ja, den holdningen gjennomsyrer snart hele samfunnet, ikke bare i skolen. Du er også til tider svært god til å skylde på alle andre.

''Du er også til tider svært god til å skylde på alle andre.''

Hvilke andre er det jeg skylder på, da?

Hjelp meg, frosken. :-P

Gjest SMIRnøff

''Du er også til tider svært god til å skylde på alle andre.''

Hvilke andre er det jeg skylder på, da?

Hjelp meg, frosken. :-P

Ok, jeg ser at jeg ofte gjør det, men det er bare for å høste oppmerksomhet jeg gjør det da, det er ikke noe jeg faktisk mener.

Jeg tenkte først i forhold til skolegang. Der skylder jeg ikke på andre enn meg selv.... tro det eller ei.

Problemet ligger lenger nede i skolesystemet enn i videregående skole. Matteopplæringen i grunnskolen er ikke god nok, elevene lærer ikke nok og de som sliter med å forstå matte i starten blir hengende etter fordi de ikke får den oppfølgingen og ekstra hjelpen de trenger. Når de da kommer på videregående, har de ikke sjangs til å følge med og klare de oppgavene de blir gitt der.

Gjest SMIRnøff

Problemet ligger lenger nede i skolesystemet enn i videregående skole. Matteopplæringen i grunnskolen er ikke god nok, elevene lærer ikke nok og de som sliter med å forstå matte i starten blir hengende etter fordi de ikke får den oppfølgingen og ekstra hjelpen de trenger. Når de da kommer på videregående, har de ikke sjangs til å følge med og klare de oppgavene de blir gitt der.

Men hvordan trur du det har blitt sånn? Fordi lærerstudentene ikke skjønner en dritt?

Ja. Det stemmer absolutt! :-)

Det blir vel en ond sirkel. Men det er et stort og sammensatt problem... som klart henger sammen med kulturelle endringer også.

Annonse

Ok, jeg ser at jeg ofte gjør det, men det er bare for å høste oppmerksomhet jeg gjør det da, det er ikke noe jeg faktisk mener.

Jeg tenkte først i forhold til skolegang. Der skylder jeg ikke på andre enn meg selv.... tro det eller ei.

''Ok, jeg ser at jeg ofte gjør det, men det er bare for å høste oppmerksomhet jeg gjør det da, det er ikke noe jeg faktisk mener.''

Det kan man ikke vite, dessuten så får du kun negativ oppmerksomhet hvis du gjør dette. Hva er poenget?

Gjest SMIRnøff

''Ok, jeg ser at jeg ofte gjør det, men det er bare for å høste oppmerksomhet jeg gjør det da, det er ikke noe jeg faktisk mener.''

Det kan man ikke vite, dessuten så får du kun negativ oppmerksomhet hvis du gjør dette. Hva er poenget?

Det er vel egentlig ikke noe poeng. Jeg blir litt destruktiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...