Gå til innhold

hvordan definerer du

Anbefalte innlegg

Bella Dotte

Jeg er enig i dette, det er bare det at det ikke er så enkelt å identifisere i hvilken gruppe man havner. Noen syns f.eks. det er enklere å bare si til vennegjengen at man skal ta et friår. Kanskje vedkommende i realiteten har det litt tøft. Sier ikke at det er snakk om alvorlig sykdom, men likevel. Videre er det mange på sosialstønad som egentlig er ganske syke... som ikke får eller vil ha hjelp med det medisinske. Kan være mange grunner til dette da.

Enig, det er blant annet dette jeg også har tenkt.

Fortsetter under...

Dette er en veldig vanskelig balansegang. Man må prøve å identifisere underliggende problemer og evt videreformidle vedkommende til rette instans. Samtidig er kanskje realitetsorientering av vedkommende og foresatte et riktig virkemiddel, men det er sjelden "populært".

Annenlinjetjenesten kan sjelden gjøre noe uten samtykke, og slik går gjerne daga'n...

Jeg er antakelig inhabil, men NAV har faktisk en rekke virkemidler og tilbud, samt vilkår...

''Jeg er antakelig inhabil, men NAV har faktisk en rekke virkemidler og tilbud, samt vilkår...''

Det er jeg klar over og det gjøres mye godt arbeid i nav:-) Dessverre er det noen steder slik at de har for lite ressurser til å drive med ordentlig oppfølgning og derfor ender opp med primært å forholde seg til å sørge for at folk har det som de fleste også må ha - nemlig penger.

I den ideelle verden skulle det vært slik at nav disponerte en haug med gode praksisplasser for ungdom, hvor ungdommene både fikk prøve seg i arbeidslivet og fikk god opplæring på arbeidsplassen. Jeg vet ikke hvordan dette kunne ha vært organisert (for det nytter etter min mening ikke å samle en haug med unge mennesker som alle sliter med motivasjon og tilpasning til voksenlivet på ett sted...), men jeg har sett så mange eksempler på unge mennesker som har vokst med rekordfart når de har vært i gode lærebedrifter med kloke veiledere.

Og det triste er at de som trenger hjelpen fordi de ikke klarer å fø seg selv, heller ikke har kreftene til å stå på i prosessen med å få stønadene de har krav på - mens de som svindler, har alt overskudd i verden og klarer å finne ut av hva som "lønner seg". De som får "småkroner" i trygd blir sett på som søppel, mens de feite fiskene som tusker til seg og snyter, nyter stor anseelse. Jeg blir kvalm!

Ja, det der er jo en kjent problemstilling. Men jeg tror ikke de som naver nødvendigvis snyter og bedrar. De er bare så utrolig godt kjent med hver rettighet og regel som kan brukes, når det passer dem.

''Jeg er antakelig inhabil, men NAV har faktisk en rekke virkemidler og tilbud, samt vilkår...''

Det er jeg klar over og det gjøres mye godt arbeid i nav:-) Dessverre er det noen steder slik at de har for lite ressurser til å drive med ordentlig oppfølgning og derfor ender opp med primært å forholde seg til å sørge for at folk har det som de fleste også må ha - nemlig penger.

I den ideelle verden skulle det vært slik at nav disponerte en haug med gode praksisplasser for ungdom, hvor ungdommene både fikk prøve seg i arbeidslivet og fikk god opplæring på arbeidsplassen. Jeg vet ikke hvordan dette kunne ha vært organisert (for det nytter etter min mening ikke å samle en haug med unge mennesker som alle sliter med motivasjon og tilpasning til voksenlivet på ett sted...), men jeg har sett så mange eksempler på unge mennesker som har vokst med rekordfart når de har vært i gode lærebedrifter med kloke veiledere.

''Jeg vet ikke hvordan dette kunne ha vært organisert (for det nytter etter min mening ikke å samle en haug med unge mennesker som alle sliter med motivasjon og tilpasning til voksenlivet på ett sted...), men jeg har sett så mange eksempler på unge mennesker som har vokst med rekordfart når de har vært i gode lærebedrifter med kloke veiledere.''

Er så enig, dette er min hjertesak. Så nettopp "AMO-menyen" for mitt fylke for høsten 2012, og fritt etter hukommelsen var nærmere halvparten av tilbudet forbeholdt unge under 26 år. Dernest er det generelle AMO-tilbudet retta mot arbeidssøkere over 19 år.

I tillegg er disse i en topp prioritert målgruppe for praksisplass i ordinær virksomhet, lønnstilskudd og kommunale tiltaksplasser. Ikke utdanning i regi av NAV da fylkeskommunen som regel er rett instans for denne målgruppa, men NAV samarbeider i gitte tilfeller. Også ift til første- og annenlinjetjenesten.

Godkjente lærebedrifter er gull verdt og vokser ikke på trær. Her har fylkeskommunen, vgs-skolen og opplæringstjenesten det overordna ansvaret, men NAV kan gjøre avtaler i spesielle tilfeller.

I min region slipper ikke ungdom "lett unna", eksempelvis fikk jeg seinest i dag kjeft fra en forelder som meinte jeg "henger på som en klegg"... Og ja, det gjør jeg, skadedyrmetafor eller ikke:-/

Ja, man skulle tro man trengte papirer på at man var syk også, men det må man tydeligvis ikke...

''Ja, man skulle tro man trengte papirer på at man var syk også, men det må man tydeligvis ikke...''

Jo, det kan jeg love deg at du må! Sykemeldinger (A og D-deler), legeerklæringer, og evt rapporter, aktivitetsplan, spesialisterklæring osv.

Annonse

Gjest Kayia

Når jeg tenker på de som "naver", så tenker jeg på de som spekulerer i systemet, setter seg 100% inn i alle fordelene de kan benytte seg av og lever sitt liv deretter. De er kun interessert i å ha fri mot betaling uten at det ligger noe annet bak. Jeg kjenner noen som kan disse reglene ut og inn...

Dette kan ikke sammenlignes med dem som virkelig trenger hjelp fra Nav i en gitt livssituasjon.

Å nave innebærer å benytte seg av at man er kvalifisert for å motta trygd fra nav uten egentlig å ha behov for det. En naver er således i mitt hode ikke en av dem som er syk, arbeidsufør eller reell arbeidsledig, men bare later som man er en av delene for å motta økonomisk støtte og dermed slippe å jobbe.

Gjest Kayia

Å nave innebærer å benytte seg av at man er kvalifisert for å motta trygd fra nav uten egentlig å ha behov for det. En naver er således i mitt hode ikke en av dem som er syk, arbeidsufør eller reell arbeidsledig, men bare later som man er en av delene for å motta økonomisk støtte og dermed slippe å jobbe.

Gjest Kayia

Når jeg tenker på de som "naver", så tenker jeg på de som spekulerer i systemet, setter seg 100% inn i alle fordelene de kan benytte seg av og lever sitt liv deretter. De er kun interessert i å ha fri mot betaling uten at det ligger noe annet bak. Jeg kjenner noen som kan disse reglene ut og inn...

Dette kan ikke sammenlignes med dem som virkelig trenger hjelp fra Nav i en gitt livssituasjon.

Obs, den skulle til trådstarter :)

''En naver er således i mitt hode ikke en av dem som er syk, arbeidsufør eller reell arbeidsledig, men bare later som man er en av delene for å motta økonomisk støtte og dermed slippe å jobbe.

''

Sånn ser nok en naver ut i mitt hode også, men tror ikke dette er en like klart avgrenset kategori utenfor hodet mitt. Å avgjøre hvem som later som og hvem som strever er ikke alltid like lett.

Og det triste er at de som trenger hjelpen fordi de ikke klarer å fø seg selv, heller ikke har kreftene til å stå på i prosessen med å få stønadene de har krav på - mens de som svindler, har alt overskudd i verden og klarer å finne ut av hva som "lønner seg". De som får "småkroner" i trygd blir sett på som søppel, mens de feite fiskene som tusker til seg og snyter, nyter stor anseelse. Jeg blir kvalm!

''mens de som svindler, har alt overskudd i verden og klarer å finne ut av hva som "lønner seg". De som får "småkroner" i trygd blir sett på som søppel, mens de feite fiskene som tusker til seg og snyter, nyter stor anseelse. Jeg blir kvalm!

''

Hvem er disse feite fiskene som nyter høy anseelse og har alt overskudd i verden?

''Ja, man skulle tro man trengte papirer på at man var syk også, men det må man tydeligvis ikke...''

Jo, det kan jeg love deg at du må! Sykemeldinger (A og D-deler), legeerklæringer, og evt rapporter, aktivitetsplan, spesialisterklæring osv.

Jøss, sier du det? Det var helt ukjent for meg;-) Nei, ærlig talt - jeg vet alt dette, men likevel ser vi altså mennesker som bevisst velger å ta seg et år fri og la seg brødfø av NAV - på den ene eller den andre måten i form av diverse stønader. Det er disse misbrukerne jeg altså definerer som de som naver...

Annonse

Gjest Kayia

''En naver er således i mitt hode ikke en av dem som er syk, arbeidsufør eller reell arbeidsledig, men bare later som man er en av delene for å motta økonomisk støtte og dermed slippe å jobbe.

''

Sånn ser nok en naver ut i mitt hode også, men tror ikke dette er en like klart avgrenset kategori utenfor hodet mitt. Å avgjøre hvem som later som og hvem som strever er ikke alltid like lett.

''Å avgjøre hvem som later som og hvem som strever er ikke alltid like lett'' Det har du helt rett i, og det er nok det som gjør dette så vrient å "avsløre".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...