Gå til innhold

Tanker om Facebook

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

3

• laguna1

3

• Mandolaika

2

• Bookworm

2

Gjest prust

''Men du - må bare spørre om en ting til. Til høyre så er det en kolonne der det står "Sponset". Og så kommer det opp linker med firmanavn som mine venner har trykket "liker" på.

Jeg irriterer meg over det. Og er det noe vennene mine får noe for siden det står sponset, eller er det bare vanlig reklame? Er det noe jeg kan ta bort? Liker ikke reklame!''

Dette med og trykke "liker" på forskjellige firmaer/saker er jo også en måte og fortelle andre hvem man er på. Man er jo sjelden inne på en web-side uten at den er preget av reklame? Internett finansieres jo av reklame. Det motsatte hadde jo vært at det kostet penger og bruke sidene. Så man kan irritere seg, men alternativet er verre.

Ja, det er jo sant.

Men du - nå kom jeg på noe: Jeg har jo trykket "liker" på noen sider, og de blir jo listet opp på siden min med informasjon om meg. Betyr det da at disse sidene popper opp som reklame hos andre? :-(

Det er jo for det meste organisasjoner og foreninger da, men mulig jeg har et produkt og.

Gjest Nickløsheletida

Neida, det har jeg vel heller ikke sagt? Men bare å skrive Lunsj i Dyreparken, eller Lunsj på Parken kafé - er vel ikke så informativt eller morsomt eller interessant? Eller?

Nei, det er vel ikke så mye som er interesant med facebook i det hele tatt når det kommer til stykket. Det gir et lite innblikk.

Hvis jeg selv skriver noe på facebook, så skriver jeg egentlig til dem jeg kjenner best og ikke til de mer perifere selv om også de kan lese det.

Det beste med facebook for egen del er jeg synes det er lett å få tak i folk når jeg trenger det. Jeg bruker ofte meldinger for å avtale med venner istedenfor å ringe.

Ja, det er jo sant.

Men du - nå kom jeg på noe: Jeg har jo trykket "liker" på noen sider, og de blir jo listet opp på siden min med informasjon om meg. Betyr det da at disse sidene popper opp som reklame hos andre? :-(

Det er jo for det meste organisasjoner og foreninger da, men mulig jeg har et produkt og.

Det vil vises hva du "liker". Jeg går inn og sletter dette, hvis jeg har trykket liker på noe jeg liker, men som jeg egentlig ikke er så stolt av:-)

Annonse

Gjest togli

Vel... jeg får vel heller lære meg å svelge noen kameler da!

Heller lære deg å overse ting og tenke at de ikke er viktige i den store sammenhengen :P

Folk er så ulike... Det kan være ting enkelte legger ut på FB som jeg selv aldri ville lagt ut... og det er helt sikkert ting jeg legger ut som enkelte aldri ville lagt ut - uten at jeg skjønner hvorfor ;)

Sosiale medier er noe forholdsvis nytt og uvant... "I gamle dager" måtte kritiserte man menneskers oppførsel LIVE - idag har man langt høyere terskel enn før for folks oppførsel fordi man vet at mennesker er ulike og man tenker forhåpentligvis at mangfold er positivt.

Nå har vi på en måte starta på nytt - men nå er det vår oppførsel på nett som skal under lupen og kritiseres - og vi bør aller helst oppføre oss ganske likt allesammen :P

Hipp hurra for mangfold både i RL og på nett ;))

(og... jeg kan også irritere meg over ting folk har på FB... men prøver å lære meg å "overse" det ;))

Gjest togli

''Vennene dine har ikke trykket liker fordi de vil at du skal se reklamen. De trykker liker for å få inormasjon om produktet.''

OK. Jeg lurte på om de gjorde det for at jeg skulle få reklame.

''At det spres til vennene er FBs strategi.''

OK. Jeg får vel svelge det da :-P

Det du kan legge merke til, prust... litt morsomt eller kanskje aller mest litt creepy ;) - er at hvis du f.eks. chatter med noen eller skriver noe på veggen din som er relatert til noe man kan reklamere for, så får du sånn ca neste dag en reklame som passer....

Gjest ikke noe problem

Forstår ikke problemet. Det er jo bare å overse innlegg man ikke gidder å lese, finner jo fort ut det.

Det jeg både liker og misliker med facebook er folks avsløring av falskhet når personer jeg har kjent i årevis og trodd jeg hadde et godt forholdt til, ikke vil bekrefte meg som venn. På en måte er det greit å finne ut av det selv om jeg andre dager skulle ønske jeg var lykkelig uvitende.

Gjest togli

Kommer aldri til å forstå meg på poenget med Facebook om jeg lever til jeg er hundre år:)

Har du selv FB da?

For meg er dette positivt med FB:

Et sosialt nettverk der man kan "treffe" venner som bor langt unna og samtale med dem.

Man kan danne grupper innenfor spesielle interesseområder - og lære av mennesker som har samme interessefelt (jeg har f.eks. CI (høreimplantat) og har enormt stort utbytte av å utveksle efaringer med andre med CI. Jovisst finnes det kurs rundt om i Norge for dette, men det er jo begrenset hvor mye fri jeg kan få fra jobb, og hvor mye penger jeg kan bruke på å reise på slike kurs.

Jeg har igjen fått tett kontakt med nesten alle mine søskenbarn, da vi holder kontakten på søskenbarngruppa vår på FB - og deler barndomsminner og sørger for å treffes innimellom :)

Jeg har vært på klassetreff som aldri hadde blitt arrangert uten at vi hadde hatt kontakt på FB - denne klassetreffhelga er den morsomste helga jeg har hatt i hele mitt liv :)

Skal jeg reise f.eks. på jobbkurs e.l. til en eller annen by i Norge, så skriver jeg det på FB, og får henvendelser fra venner i den aktuelle byen om vi ikke kan treffes - så har hatt mange slike hyggelige treff takket være FB:)

Jeg er medlem av ei slektsgruppe for slekta mi på FB - kjekt å se masse bilder av mine forfedre og bli kjent med perifere slektninger :)

Venner jeg hadde masse kontakt med for flere år siden har jeg igjen idag masse kontakt med pga at vi snakkes jevnlig på FB.

Jeg er medlem av utdanningsforbundet på FB, og får oppdateringer der mht ting som skjer - og under UNIOs streik fikk vi oppdateringer når det skjedde noe nytt (flere kollegaer ble medlemmer av FB i forbindelse med streiken ;))

Når jeg sitter alene hjemme på kveldene er FB en flott sosial arena å ha :) Jeg kan snakke med flere personer på en gang og koser meg med det samtidig som jeg kan kommentere på artige statuser og det kan noen ganger bli utrolige morsomme kommentarer som hagler ut... Det hender ikke rent sjelden at jeg ler så jeg griner av ting jeg leser på FB :)

Man må selvsagt være aktiv på FB om det skal bli gøy og man skal føle at man får noe igjen for det. Hvis man bare har profil for å følge med på andre, men uten å komentere eller skrive selv, så blir det kjempekjedelig og man har neppe noen glede av å være der inne.

Annonse

Gjest Hulderen

Det du kan legge merke til, prust... litt morsomt eller kanskje aller mest litt creepy ;) - er at hvis du f.eks. chatter med noen eller skriver noe på veggen din som er relatert til noe man kan reklamere for, så får du sånn ca neste dag en reklame som passer....

Dessuten får man mye reklame relatert til alder. Jeg oversvømmes av reklame mot rynker, selv om det ikke er noe jeg skriver om :-p

Gjest Hulderen

Forstår ikke problemet. Det er jo bare å overse innlegg man ikke gidder å lese, finner jo fort ut det.

Det jeg både liker og misliker med facebook er folks avsløring av falskhet når personer jeg har kjent i årevis og trodd jeg hadde et godt forholdt til, ikke vil bekrefte meg som venn. På en måte er det greit å finne ut av det selv om jeg andre dager skulle ønske jeg var lykkelig uvitende.

Det er kremmende hvor personlig noen tar FB. At de ikke vil ha deg som venn på FB, betyr ikke at dere ikke er venner. Noen bruker FB kun for å ha kontakt med personer de ikke omgås til vanlig eller bare til kontakter i jobbsammnheng.

Gjest togli

Dessuten får man mye reklame relatert til alder. Jeg oversvømmes av reklame mot rynker, selv om det ikke er noe jeg skriver om :-p

Det stemmer, ja ;)

Og for meg som er oppsatt som singel på FB mangler det ikke på tilbud på medlemsskap hos diverse datingbyråer :P

Gjest Tull og tøys:)

Har du selv FB da?

For meg er dette positivt med FB:

Et sosialt nettverk der man kan "treffe" venner som bor langt unna og samtale med dem.

Man kan danne grupper innenfor spesielle interesseområder - og lære av mennesker som har samme interessefelt (jeg har f.eks. CI (høreimplantat) og har enormt stort utbytte av å utveksle efaringer med andre med CI. Jovisst finnes det kurs rundt om i Norge for dette, men det er jo begrenset hvor mye fri jeg kan få fra jobb, og hvor mye penger jeg kan bruke på å reise på slike kurs.

Jeg har igjen fått tett kontakt med nesten alle mine søskenbarn, da vi holder kontakten på søskenbarngruppa vår på FB - og deler barndomsminner og sørger for å treffes innimellom :)

Jeg har vært på klassetreff som aldri hadde blitt arrangert uten at vi hadde hatt kontakt på FB - denne klassetreffhelga er den morsomste helga jeg har hatt i hele mitt liv :)

Skal jeg reise f.eks. på jobbkurs e.l. til en eller annen by i Norge, så skriver jeg det på FB, og får henvendelser fra venner i den aktuelle byen om vi ikke kan treffes - så har hatt mange slike hyggelige treff takket være FB:)

Jeg er medlem av ei slektsgruppe for slekta mi på FB - kjekt å se masse bilder av mine forfedre og bli kjent med perifere slektninger :)

Venner jeg hadde masse kontakt med for flere år siden har jeg igjen idag masse kontakt med pga at vi snakkes jevnlig på FB.

Jeg er medlem av utdanningsforbundet på FB, og får oppdateringer der mht ting som skjer - og under UNIOs streik fikk vi oppdateringer når det skjedde noe nytt (flere kollegaer ble medlemmer av FB i forbindelse med streiken ;))

Når jeg sitter alene hjemme på kveldene er FB en flott sosial arena å ha :) Jeg kan snakke med flere personer på en gang og koser meg med det samtidig som jeg kan kommentere på artige statuser og det kan noen ganger bli utrolige morsomme kommentarer som hagler ut... Det hender ikke rent sjelden at jeg ler så jeg griner av ting jeg leser på FB :)

Man må selvsagt være aktiv på FB om det skal bli gøy og man skal føle at man får noe igjen for det. Hvis man bare har profil for å følge med på andre, men uten å komentere eller skrive selv, så blir det kjempekjedelig og man har neppe noen glede av å være der inne.

Takk for fantastisk svar:)

Nei, jeg er ikke på FB selv. Men kjenner godt til det via ungdommene i huset og venner. Jeg kommer aldri til å være der

til tross for det flotte svaret ditt. Beklager:)

Men viss andre har nytte av det, så helt flott.

Gjest togli

Takk for fantastisk svar:)

Nei, jeg er ikke på FB selv. Men kjenner godt til det via ungdommene i huset og venner. Jeg kommer aldri til å være der

til tross for det flotte svaret ditt. Beklager:)

Men viss andre har nytte av det, så helt flott.

Hehe, godt du syntes jeg hadde gode argumenter :P

Det er jo gjerne slik at man ikke har behov for/savner noe man ikke i utgangspunktet har, så her må man jo bare velge om man ønsker å skape seg et nytt behov eller om man ønsker å la være :)

For min del har nok FB nesten vært avgjørende for at jeg har unngått å bli nedtrykt etter skilsmisse osv - nettopp fordi jeg fant tilbake til kontakten med så mange gode venner som idag er spredt rundt i hele landet:) Det kunne blitt ensomme kvelder etter at ungene hadde lagt seg, men man blir aldri ensom når man kan være sosial på FB :) (det betyr selvsagt ikke at jeg ikke er sosial i RL i tillegg, men ikke like lett å stikke av på kveldene når man har barn hjemme ;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...