Gå til innhold

Etter slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke tykk mere

Min søster har bestandig vært stor og lat. Hun opererte seg for 1 år siden og har gått ned 30 kilo. De 4 ukene før operasjonen trente hun hver dag. Men etter operasjonen har hun ikke trent en eneste dag. Trodde det var viktig å trene etterpå?.Hun sitter ikke hjemme som hun gjorde før men besøker venner og drar på kafe med venner. Men hun vil ikke høre på når jeg sier at trening er viktig. Jeg har jo gått ned uten trening sier hun og jeg spiser mindre enn før. Jeg vet at etter operasjonen spiste hun mange små måltider men nå hender det at hun spiser 1 måltid til middag kl 17 pga hun jobber og glemmer å spiser. Vet ikke om hun hører men skal prøve å si det igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380531-etter-slankeoperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kom igjen og løp

Det er jo ikke noen vits i å operere seg om en ikke legger om livsstilen -f or godt.

Da kommer jo bare kiloene på igjen.

Ser bare ei dame på jobben, hun tok slankeoperasjon og var blitt så fin,

lever på lavkarbo og skulle begynne å trene...

Men nå - nå trener hun ikke og spiser det jeg vil kalle høykarbo,

og jeg ser at kiloene gradvis sniker seg på igjen.

Tenk - gå gjennom så mye smerter og styr som en operasjon innebærer (i etterkant så er det jo litt vondt ja, sår som skal gro osv)...

til ingen nytte!

Kanskje du kan ta med deg søsteren din på tur, eller at dere trener sammen. Det er lettere å komme seg på trening om man er to :)

Gjest Ikke tykk mere

Det er jo ikke noen vits i å operere seg om en ikke legger om livsstilen -f or godt.

Da kommer jo bare kiloene på igjen.

Ser bare ei dame på jobben, hun tok slankeoperasjon og var blitt så fin,

lever på lavkarbo og skulle begynne å trene...

Men nå - nå trener hun ikke og spiser det jeg vil kalle høykarbo,

og jeg ser at kiloene gradvis sniker seg på igjen.

Tenk - gå gjennom så mye smerter og styr som en operasjon innebærer (i etterkant så er det jo litt vondt ja, sår som skal gro osv)...

til ingen nytte!

Kanskje du kan ta med deg søsteren din på tur, eller at dere trener sammen. Det er lettere å komme seg på trening om man er to :)

Jeg har prøvd. Vi begynte på yoga men hun sluttet etter noen gang. Hun tror at vist hun er flink med hva hun spiser så legger hun ikke på seg igjen

Gjest gryntgrynt

Jeg tror din søster er vel informert om hva som skal til om hun ønsker at denne operasjonen skal regnes som vellykket frem i tid. Livstilsendringer er vanskelig for oss alle og jeg tror kanskje det viktig at du lar henne finne ut av dette uten for mye innblanding fra din side. Gi henne støtte når hun trenger det og et klapp på skulderen når hun gledes over det hun selv får til. Ut over det ville jeg fokusert på meg og mitt og latt henne få leve sitt liv slik hun ønsker å leve det. Ingen endringer kommer med mas fra sidelinjen.

Gjest Ikke tykk mere

Jeg vet om flere som har fått slankeoperasjon som ikke følger opp etterpå osv. Det er egentlig ganske utrolig, i og med at det skal en god del til før man får innvilget slankeoperasjon, det er vel det siste når alt annet skal være prøvd.

Hun følges opp men så lenge hun går ned i vekt er det vel ikke noe å si(mener hun).Jeg vet ikke hva hun sier til legene på kontroll timene da

Annonse

Du får fortelle henne at det ikke er lenge igjen til hun ikke har effekt av operasjonen lenger - og da må hun selv gjøre en innsats, på samme måte som før hun ble operert.

Magesekken kommer nok til å fortsette å være mindre enn før operasjonen, men den utvides, og kan etterhvert holde normale mengder mat.

Om hun ikke ønsker mangelsykdommer og det å bli skikkelig, skikklig syk, så er det viktig at hun spiser regelmessig og ikke minst at hun tar vitaminene hun har fått beskjed om at hun MÅ ta. Dette gjelder også B12-injeksjonene!

Gjest Ikke tykk mere

Du får fortelle henne at det ikke er lenge igjen til hun ikke har effekt av operasjonen lenger - og da må hun selv gjøre en innsats, på samme måte som før hun ble operert.

Magesekken kommer nok til å fortsette å være mindre enn før operasjonen, men den utvides, og kan etterhvert holde normale mengder mat.

Om hun ikke ønsker mangelsykdommer og det å bli skikkelig, skikklig syk, så er det viktig at hun spiser regelmessig og ikke minst at hun tar vitaminene hun har fått beskjed om at hun MÅ ta. Dette gjelder også B12-injeksjonene!

Hun har vært mye syk etter operasjon. Operert for gallestein og blindtarm. Hun kommenterte meg en dag. Jeg hengte opp gardiner så sa hun: du er heldig som har så mye muskler i beine,jeg har mistet mine. Da bør du trene sa jeg. Jeg er jo i aktivitet hele dagen sa hun men skole,jobb og lekser sa hun. Jeg sa at det er ikke samme som trening. Hun går ingen plass men bruker bil uansett hvor hun skal. Men tror ikke hun spiser søtsaker lengere og spiser ganske sunn mat

Gjest Melindas

Jeg hadde blitt veldig trassig og gjort det motsatte om noen hadde mast på meg slik du gjør på din søster. Må du absolutt si noe så gjør det med omhu. Du kan jo invitere henne med å trene uten å si noe om hva hun BØR og MÅ. Men invitere henne fordi du synes trening er en fin aktivitet. Eventuelt får du ta en prat med henne og si at du vil ikke mase så du vil bare si dette denne ene gangen. At du er bekymret for henne, og at du selv finner stor glede i trening.

Men husk at jo mer du maser og du har en holdning at du vet best jo mer vil du nok få motsatt virkning. Det med kropp er privat og personlig.

Hun har vært mye syk etter operasjon. Operert for gallestein og blindtarm. Hun kommenterte meg en dag. Jeg hengte opp gardiner så sa hun: du er heldig som har så mye muskler i beine,jeg har mistet mine. Da bør du trene sa jeg. Jeg er jo i aktivitet hele dagen sa hun men skole,jobb og lekser sa hun. Jeg sa at det er ikke samme som trening. Hun går ingen plass men bruker bil uansett hvor hun skal. Men tror ikke hun spiser søtsaker lengere og spiser ganske sunn mat

Selvsagt må hun trene! Alle må jo det.

Blindtarmbetennelse kan jo alle få, men gallsteinsproblematikk er det mange som får etter gastric bypass.

Og jeg kan garantere at hun kommer til å bli mer og mer syk om hun ikke spiser skikkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...