Gå til innhold

Tillatlse til å demonstrere?

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg ønsker på en egnet dag å demonstrere for en prisnippsak som er viktig for meg, jeg vet man må slke politiets tillatelse og lurer på gis denne til enekltpersoner?

Jeg er nemlig alene om å mene det jeg mener så vidt jeg vet.

Jeg mener likevel jeg bør ha rett til å ytre meg da andre er tvunget til taushet for ellers blir de stemplet som landsforædere.

(nå skjønner jeg hva min bestefar mente med noe han sa)

Glad for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380543-tillatlse-til-%C3%A5-demonstrere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

30

• Bella Dotte

8

• XbellaX

2

• Angustia

1

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie

Har du vurdert om der er andre måter du kan ytre din mening på, som kanskje vil nå ut til langt flere, og som ikke krever tillatelse fra politiet?

Hei!

jeg fant ut av det nå :) jeg trenger ikke søke politiet om tillatelse bare meddele dem om at jeg på et gitt tidspunkt ønsker å markere.

''«§ 11. Arrangementer på offentlig sted m.v. Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.

En melding som nevnt i første ledd, skal i alminnelighet gis skriftlig og inneholde opplysninger om arrangementets formål, omfang, ansvarlig arrangør, tidspunkt, avviklingssted og de ordenstiltak arrangøren vil sette i verk.

Politiet kan forby arrangementer som nevnt i første ledd, men bare når det er grunn til frykt for at de kan forårsake alvorlig forstyrrelse av den offentlige ro og orden eller den lovlige ferdsel, eller det formål som tilsiktes fremmet eller måten dette skjer på, strider mot lov».''

Jeg fant det fort :) så da får jeg bare tenke grundig igjennom hva jeg vil meddele, men jeg begynner få det klart for meg.

Jeg misliker være alene, jeg frykter komme i avisene, det er ikke ønskelig, men jeg ønsker vise min uenighet med det vårt demokrati ikke tåler. Hvis noen stiller meg et spørsmål svarer jeg ikke, jeg kommer til å vise et kort der det står, "jeg har autisme svarer kun skriftlig" som sant er.

Jeg har vurdert om en slik demontrasjon som vil bli tolket som en støtteerklæring til ABB er saken verdig, men for meg handler det om prinsipper, og ikke om ABB.

Gjest togli

En slik demonstrasjon vil nok bare få folk til å tenke at du oppfører deg sært og rart... jeg ville IKKE gjort det! Hvorfor ikke heller ytre deg i mediene? Skriv opp meningene dine, og la gjerne en venninne e.l. lese igjennom for å vurdere om dette virker ok å sende inn. Ofte er det en fordel å la en annen person lese igjennom ting en har skrevet, før det publiseres - så kan en få hjelp med evt endringer som høres bedre ut osv. Lykke til:)

Hei!

jeg fant ut av det nå :) jeg trenger ikke søke politiet om tillatelse bare meddele dem om at jeg på et gitt tidspunkt ønsker å markere.

''«§ 11. Arrangementer på offentlig sted m.v. Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.

En melding som nevnt i første ledd, skal i alminnelighet gis skriftlig og inneholde opplysninger om arrangementets formål, omfang, ansvarlig arrangør, tidspunkt, avviklingssted og de ordenstiltak arrangøren vil sette i verk.

Politiet kan forby arrangementer som nevnt i første ledd, men bare når det er grunn til frykt for at de kan forårsake alvorlig forstyrrelse av den offentlige ro og orden eller den lovlige ferdsel, eller det formål som tilsiktes fremmet eller måten dette skjer på, strider mot lov».''

Jeg fant det fort :) så da får jeg bare tenke grundig igjennom hva jeg vil meddele, men jeg begynner få det klart for meg.

Jeg misliker være alene, jeg frykter komme i avisene, det er ikke ønskelig, men jeg ønsker vise min uenighet med det vårt demokrati ikke tåler. Hvis noen stiller meg et spørsmål svarer jeg ikke, jeg kommer til å vise et kort der det står, "jeg har autisme svarer kun skriftlig" som sant er.

Jeg har vurdert om en slik demontrasjon som vil bli tolket som en støtteerklæring til ABB er saken verdig, men for meg handler det om prinsipper, og ikke om ABB.

Men så tenker jeg, vil din demonstrasjon og ditt budskap nå ut til mennesker slik du ønsker, eller vil det bli overskygget av synet av et raring som trolig er smågal (slik andre mennesker trolig vil oppleve dette)? Kanskje vil du ha større gjennomslagskraft ved å velge en annen måte å demonstrere på?

Madelenemie

En slik demonstrasjon vil nok bare få folk til å tenke at du oppfører deg sært og rart... jeg ville IKKE gjort det! Hvorfor ikke heller ytre deg i mediene? Skriv opp meningene dine, og la gjerne en venninne e.l. lese igjennom for å vurdere om dette virker ok å sende inn. Ofte er det en fordel å la en annen person lese igjennom ting en har skrevet, før det publiseres - så kan en få hjelp med evt endringer som høres bedre ut osv. Lykke til:)

Hei!

Mine meninger er ikke tålelige for vårt samfunn av grunner jeg ikke har oversikt over, så jeg tror av den grunn blir ikke mine innlegg trykt.

Det syke er at jeg uønsket kan bli en støttespiller for Breivik, men jeg tror både han og jeg vil vite at så ikke er tilfelle, men samfunnet trenger tydeligvis mange syndebukker.

Jeg skal bruke dagene til å tenke :) Kanskje går det hele ubemerket hen, men viktigst for meg er å stå opp for de demokratise rettighetene alle bør ha til å mene det de vil, til å få ytre seg, osv... der har vårt demokrati et langt stykke å gå, det er mye ensretting av meninger i avisene.

Annonse

Madelenemie

Men så tenker jeg, vil din demonstrasjon og ditt budskap nå ut til mennesker slik du ønsker, eller vil det bli overskygget av synet av et raring som trolig er smågal (slik andre mennesker trolig vil oppleve dette)? Kanskje vil du ha større gjennomslagskraft ved å velge en annen måte å demonstrere på?

Hei!

Ja men jeg vet ikke om noen annen.

Og jeg er et prinsippfast menneske, derfor dro jeg taus til Sarajevo med mat og medisiner, fordi jeg hadde bestemt meg da jeg hadde om krigen på skolen at jeg skulle gjøre min plikt hvis Europa stod ovenfor en utrenskning igjen.

Saken nå er at jeg har barn å ta hensyn til, det tenker jeg på, og veier mange ting opp i mot.

Jeg vil mer for min egen del stå for de ting jeg mener er rett, jeg bryr meg lite om andre mennesker, jeg er ikke likegyldig til dem, men ikke så avhengig som andre, men jeg kan ikke forklare hvor forskjellen går, for jeg vil jo oppføre meg på en god måte og overholde de uskrevne regler... Jeg lytter til mennesker mer enn noen gang, jeg er knyttet opp mot samfunnet mer enn før, det er fint, men jeg er likevel et sånt menneske som er uavhengig på en uforklarlig måte. Men jeg er blitt glad i verden, i menneskene osv.. gjennom min psykiaters forklaringer i stor grad.

Takk for rådene, men jeg ser ikke andre alternativer.

Hei!

Ja men jeg vet ikke om noen annen.

Og jeg er et prinsippfast menneske, derfor dro jeg taus til Sarajevo med mat og medisiner, fordi jeg hadde bestemt meg da jeg hadde om krigen på skolen at jeg skulle gjøre min plikt hvis Europa stod ovenfor en utrenskning igjen.

Saken nå er at jeg har barn å ta hensyn til, det tenker jeg på, og veier mange ting opp i mot.

Jeg vil mer for min egen del stå for de ting jeg mener er rett, jeg bryr meg lite om andre mennesker, jeg er ikke likegyldig til dem, men ikke så avhengig som andre, men jeg kan ikke forklare hvor forskjellen går, for jeg vil jo oppføre meg på en god måte og overholde de uskrevne regler... Jeg lytter til mennesker mer enn noen gang, jeg er knyttet opp mot samfunnet mer enn før, det er fint, men jeg er likevel et sånt menneske som er uavhengig på en uforklarlig måte. Men jeg er blitt glad i verden, i menneskene osv.. gjennom min psykiaters forklaringer i stor grad.

Takk for rådene, men jeg ser ikke andre alternativer.

Tror jeg skjønner hva du meiner i dette innlegget, men tenk alvorlig på dette:

''Saken nå er at jeg har barn å ta hensyn til, det tenker jeg på, og veier mange ting opp i mot.''

Gjest togli

Hei!

Mine meninger er ikke tålelige for vårt samfunn av grunner jeg ikke har oversikt over, så jeg tror av den grunn blir ikke mine innlegg trykt.

Det syke er at jeg uønsket kan bli en støttespiller for Breivik, men jeg tror både han og jeg vil vite at så ikke er tilfelle, men samfunnet trenger tydeligvis mange syndebukker.

Jeg skal bruke dagene til å tenke :) Kanskje går det hele ubemerket hen, men viktigst for meg er å stå opp for de demokratise rettighetene alle bør ha til å mene det de vil, til å få ytre seg, osv... der har vårt demokrati et langt stykke å gå, det er mye ensretting av meninger i avisene.

Hvis du kan misoppfattes som en støttespiller for ABB så syns jeg du skal la dette være...av respekt for ofrene for massakren...

Nå ble jeg VELDIG nysgjerrig på hva du ønsker å demonstrere for/mot!!

Uansett, du skriver svært bra. Syns du skulle skrive et leserinnlegg i en avis o.l fremfor å demonstrere. Da vil du også mest sannsynlig nå ut til flere mennesker som kanskje vil reflektere over noe av det du skriver. En demonstrasjon kan virke mot sin hensikt og virker lett overdramatisk.

Gjest Yassine

Du har rett til å ytre deg, men er det lurt å gjøre det i formene av en demonstrasjon med bare én deltaker? Jeg tror ikke mange vil få med seg budskapet ditt. Har du tenkt å dele ut løpesedler, holde en plakat eller hva? Hva med å teste ut budskapet her eller på et annet offentlig nettsted, skriv et innlegg og se om hvordan vi reagerer? Du blir ikke kneblet, du kan si og skrive hva du vil, selvom du skulle ha "avvikende" meninger. Men andre/vi har også rett til å ytre oss og si/skrive at vi eventuelt er uenig, og det vil du sikkert møte som en reaksjon på en eventuelle demonstrasjon også. Men tilatelse fra politiet får du sikkert.

Gjest togli

Uansett, du skriver svært bra. Syns du skulle skrive et leserinnlegg i en avis o.l fremfor å demonstrere. Da vil du også mest sannsynlig nå ut til flere mennesker som kanskje vil reflektere over noe av det du skriver. En demonstrasjon kan virke mot sin hensikt og virker lett overdramatisk.

Jeg er enig med deg!

En enmannsdemonstrasjon vil drukne selve budskapet siden folk bli mer opptatt av det sære og merkelige i en slik demonstrasjon. Trådstarter er dyktig på å skrive og å få fram sine meninger, så hun vil nok nå langt flere ved å gå til media :)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Nå har du fått en rar ide Madelenemie som du bare bør glemme.

Du kommer ingen vei med en slik demonstrasjon. Jeg skal være helt ærlig med deg og si at de fleste vil tenke at her vi med ei dame og gjøre som det har klikket for.

Tenk på familien din.

Madelenemie

Nå har du fått en rar ide Madelenemie som du bare bør glemme.

Du kommer ingen vei med en slik demonstrasjon. Jeg skal være helt ærlig med deg og si at de fleste vil tenke at her vi med ei dame og gjøre som det har klikket for.

Tenk på familien din.

Hei!

Ja fikse ideer får jeg så du har sikkert rett :)

Madelenemie

Du har rett til å ytre deg, men er det lurt å gjøre det i formene av en demonstrasjon med bare én deltaker? Jeg tror ikke mange vil få med seg budskapet ditt. Har du tenkt å dele ut løpesedler, holde en plakat eller hva? Hva med å teste ut budskapet her eller på et annet offentlig nettsted, skriv et innlegg og se om hvordan vi reagerer? Du blir ikke kneblet, du kan si og skrive hva du vil, selvom du skulle ha "avvikende" meninger. Men andre/vi har også rett til å ytre oss og si/skrive at vi eventuelt er uenig, og det vil du sikkert møte som en reaksjon på en eventuelle demonstrasjon også. Men tilatelse fra politiet får du sikkert.

Hei!

Jeg hadde tenkt å skrive et banner, jeg liker ikke å snakke med mennesker så jeg hadde ikke tenkt å dele ut noe som helst.

Ja kanskje burde jeg heller skrevet, men jeg får aldri sendt noe inn, jeg surrer mye med hvor sende til, og når jeg sendte inn så manglet bilde og bilde fikk jeg så aldri sendt for da var jeg opptatt med noe annet.

Men takk for svar :)

Madelenemie

Hei!

Jeg ønsker å demonstrere i mot at man erklærer utilregnelig på et såpass tynt grunnlag og etter at flere og de fleste i et samlet fagmiljø er skeptiske til akkurat det. Og da mange andre psykiatere som har møtt ABB, snakket med han osv...

Jeg protesterer mot det jeg mener er et samfunn som lite tåler å ta innover seg at flere enn vi vil vedkjenne oss har de samme tanker som ABB. mange er feige for tiden og tør ikke vedgå det, stemmene som før var der er borte, det er på sett og vis forståelig med tanke på hva det medfører å ha noen av de samme tankene/redselen for at vi kompromisserer for mye i vårt demokrati og lar udempkratiske krefter få for mye rettigheter til å bedrive eks barnehjernevask ved å kle små jenter i hijab, eller holde norske barn borte fra skolen fordi de er i foreldrenes hjemland ofte motvillig. osv

Jeg deler noe av vantroen over hva vi tillater i snillhetens navn eller hva man skal kalle det, jeg deler likevel ikke et slikt paranoid syn på muslimer som ganske mange i visse miljøer har, men de er altså ikke syke selv om de hevder nærmest syke ting.

Jeg tror ikke vi ville fått noen debatt om utilregnelig eller tilregnelig hvis den som gjorde attentatet var en fundamentalistisk muslim, da var det hele mer forståelig på noe vis. (men hvorfor er disse bombemennene mindre syke egentlig?)

Madelenemie

Hvis du kan misoppfattes som en støttespiller for ABB så syns jeg du skal la dette være...av respekt for ofrene for massakren...

Hei!

Jeg klarer så dårlig sette meg inn i ofrene, jeg er på sett og vis litt lei meg for det, jeg reagerer så fullstendig feil mange ganger.

I går da noen fortalte at en kvinne var angrepet av en ulveflokk og drept i Sverige, smilte jeg, lukket øynene og begynte å snakke om en levedyktig ulvebestand (inni meg så jeg for meg skogenen våre og ulven slik jeg vil ha den tilbake i norsk natur osv). Til slutt sa en dame, "Hva feiler det deg", da sa noen "asperger syndrom" og jeg selv tenkte "kjære Gud det var ikke sånn jeg mente", jeg ble flau inni meg, alt hva jeg så prøvde å rette opp og forklare at jeg egentlig er bekymret for den skandinaviske ulvebestanden så gikk det ikke , det ble verre og jeg tenkte jeg gjør best i å ti stille så jeg gjord det.

Madelenemie

Tror jeg skjønner hva du meiner i dette innlegget, men tenk alvorlig på dette:

''Saken nå er at jeg har barn å ta hensyn til, det tenker jeg på, og veier mange ting opp i mot.''

Hei!

Takk for at du minner meg om det viktigste, jeg må jo tenke på det, jeg har jo ansvar.

Gjest gardinianumina

Hei!

Takk for at du minner meg om det viktigste, jeg må jo tenke på det, jeg har jo ansvar.

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du ikke klarer å finne andre måter å ytre deg på? Har du ikke hatt samfunnsfag på skolen? Mine elever (16 år) ville funnet mange andre måter å få fram sin mening på enn å gå i en slags enmanns-demonstrasjon. Du vet mye om naturvitenskap, men tydeligvis lite om mange andre emner i livet,

Du virker også svært fastlåst her, nærmest "opphengt" i noe, og det virker ikke spesielt friskt. Hvis du vil arbeide med din asperger og få til en bedre fungering her, kan jo dette være et sted der du kan prøve å tenke deg om.

Det er ellers fryktelig dumt at du har så lite empati med ofrene for de fryktelige hendelsene på Utøya. Siden hjertet ditt tydeligvis ikke henger med her, foreslår jeg at du konstanterer at svært mange andre har empati med disse -og tenk på foreldrene til ungdommene som døde. Kan du ikke i det hele tatt sette seg inn i den sorgen disse føler - du er jo faktisk selv en mor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...