Gå til innhold

Havrefras kontra halvgrovt brød

Anbefalte innlegg

Gjest luftslott
Skrevet

Rundstykker liker hun - og da kan det faktisk være litt korn i også;) Det er bare det at jeg føler jeg har begrenset med tid og ork til å bake så ofte... full jobb, stort hus og så og si alenemor til tre barn :P

Skjønner at det er vanskelig å få tid til det, det var derfor jeg foreslo å bake SAMMEN:-) Hun har helt sikkert hatt noe skolekjøkken allerede, det vil nok ikke ta lang tid før ungene kan bake alene. Så kan hun prøve seg frem og prøve nye ting etterhvert. Rundstykker er ingen sak om man har kjøkkenmaskin, ja det tar lang tid å heve deigen + etterheving men da kan man gjøre andre ting. Jeg baker selv alt brød jeg spiser, baker da i helgene og som regel to porsjoner. 10 min med kjøkkenmaskina, heving mens jeg bretter/vasker klær, bake ut rundstykker(skjærer opp med kniv, da går det raskere) og etterheving mens jeg støvsuger. Involver ungene til å bake ut stykkene, det er bare gøy:-)

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Mammantil3

5

• ....AV

3

• Mandolaika

2

Gjest God appetitt
Skrevet

Vi har funnet noen grove baguetter hun liker godt (Hafler), men det blir dyrt å bare spise slike.. så det har vi begrensa til lørdags- og sønsdagfrokostene...

Havregrøt (varm med sukker og kanel) liker hun... men sukker er ikke akkurat det den ungen trenger mer av :P

Tror ikke litt sukker på havregrøten betyr så mye, er nok verre med alt det skjulte sukkeret. Vi må ikke bli hysteriske.

Skrevet

Jeg hadde svelget den kamelen et tynt sukkerstrø ville ha vært og latt ungen spise havregrøt jeg.

Skrevet

http://www.regal.no/Produkter/Brod/Havrebrod/482/ Lett å kna sammen selv, smaker deilig og har ingen hele frø i seg.

Vil hun spise havregryn med melk på? Jeg lager en bolle med nøtter, en spiseskje syltetøy og rosiner i.. veldig godt.

På det jevne heller jeg til å ikke mase/tvinge på dem mat. Som oftest går det av seg selv når de vokser litt. Men jeg lar være å kjøpe inn verstingproduktene.. ;0)

Skrevet

Beklager, men jeg svarer litt på siden: Hva med å gjøre en skikkelig jobb med å få henne til å faktisk spise normal mat? Hun er 12 nå, men på god vei til å bli en skikkelig særing i matveien. Å være sær i matveien lager ganske mye trøbbel i framtida...

Alle unger prøver seg på å få lov til å spise bare det de liker aller best. Det er den voksne som må sette grenser, så lenge det ikke er allergier involvert skader det ikke å spise mat selv om det ikke er det aller beste man vet.

Sånn, da får dere bare rive hodet av meg, alle sammen.

:-)

Skrevet

Hun liker ikke eggeplomma............................

Havgregrøt med sukker og kanel liker hun, men det MÅ være sukker på.... så kan ikke spise det hver dag....;)

Jeg hadde tillat grøt med sukker på. Dersom du ikke ønsker å bruke noe annet som sukrin. Tror Kari Jaqusson anbefalte brunsukker en gang. Kanel gjør også at man ikke får samme blodsukkerstigningen. Jeg tror heller det er alt sukkeret som er blandet inn i halvfabrikata og godis vi ikke tåler. Enn det lille man ellers bruker i matlaging.

Skrevet

Vi har funnet noen grove baguetter hun liker godt (Hafler), men det blir dyrt å bare spise slike.. så det har vi begrensa til lørdags- og sønsdagfrokostene...

Havregrøt (varm med sukker og kanel) liker hun... men sukker er ikke akkurat det den ungen trenger mer av :P

Det kan godt hende det er så mye karbohydrater i de brødene du kjøper at det ugjør like mye sukker som et lite strø på havregrøten.

Gjest Baldriansen
Skrevet

Beklager, men jeg svarer litt på siden: Hva med å gjøre en skikkelig jobb med å få henne til å faktisk spise normal mat? Hun er 12 nå, men på god vei til å bli en skikkelig særing i matveien. Å være sær i matveien lager ganske mye trøbbel i framtida...

Alle unger prøver seg på å få lov til å spise bare det de liker aller best. Det er den voksne som må sette grenser, så lenge det ikke er allergier involvert skader det ikke å spise mat selv om det ikke er det aller beste man vet.

På hvilken måte faller halvgrovt brød utenfor begrepet "normal mat"?

Svært mange barn vil reagere mot å få en frokost de ikke liker, ved å la være å spise noe særlig frokost, uansett hvor mye foreldrene "jobber" med saken. Det er til og med mange voksne som spiser elendig om morgenen.

Jeg er ikke uenig med deg i at man bør unngå at barn får bli så sære i matveien at de f.eks. ikke kan spise borte, men er det så forferdelig å like halvgrovt brød, rundstykker, havregrøt og enkelte frokostblandinger, slik toglis datter gjør?

Skrevet

På hvilken måte faller halvgrovt brød utenfor begrepet "normal mat"?

Svært mange barn vil reagere mot å få en frokost de ikke liker, ved å la være å spise noe særlig frokost, uansett hvor mye foreldrene "jobber" med saken. Det er til og med mange voksne som spiser elendig om morgenen.

Jeg er ikke uenig med deg i at man bør unngå at barn får bli så sære i matveien at de f.eks. ikke kan spise borte, men er det så forferdelig å like halvgrovt brød, rundstykker, havregrøt og enkelte frokostblandinger, slik toglis datter gjør?

Svaret mitt hadde utgangspunkt i det trådstarter skrev her:

''Jeg har en syltynn datter (12) som er ganske så kresen i matveien. Det gjør det ikke bedre at hun er matlei også.... Hun spiser rikelig når det er mat hun liker, men det er dessverre ikke alltid denne maten er av den sunneste....''

Lenger ned skriver hun at brødene helst blir halvfine. Og at det må til sukker for at frokostblandinger skal bli godt.

Personlig tror jeg grovest er best, og helkorn og frø enda bedre. Å la ungdommer få dårlige vaner i kosten vil sannsynligvis ikke føre noe godt med seg.

Ut over det må jo selvfølgelig enhver forelder få gjøre som de vil, men når Togli nå engang sier at dette med maten er et problem så tror jeg henne på det.

Hva frokostblandinger angår, er det kun noen svært få som kommer inn under begrepet sunt. De aller, aller fleste mangler fiber og har lassevis med sukker i seg, det er bare å lese på deklarasjonen. Frokostblandinger egner seg best som søt dessert, akkurat som pannekaker.

Skrevet

Det virker bare i hodet på mammaer. :0) Jeg fikk den tredd over meg da jeg var barn/ungdom. Og en del matvarer har jeg lagt for hat på grunn av det. For ikke å snakke om folka som tvang meg.. Men det er en annen historie.

Når det ikke er sykelig, så tror jeg man er tjent med å la store og små spise det de foretrekker. Om det ikke er smågodt til frokost da. Og heller la tilgangen være tilstede.

Skrevet

Det virker bare i hodet på mammaer. :0) Jeg fikk den tredd over meg da jeg var barn/ungdom. Og en del matvarer har jeg lagt for hat på grunn av det. For ikke å snakke om folka som tvang meg.. Men det er en annen historie.

Når det ikke er sykelig, så tror jeg man er tjent med å la store og små spise det de foretrekker. Om det ikke er smågodt til frokost da. Og heller la tilgangen være tilstede.

Man har ulike meninger om dette. Vi har et par familiemedlemmer som har fått det slik du beskriver. Det er et rent HELVETE å ha disse på besøk, selv i voksen alder. Det skal være brød uten prikker, syltetøy uten klumper, kun skinke fra Gilde osv. UÆH!

En gammel venn av meg fikk det også helt som han ville i matveien i ungdomsårene. I voksen alder er han forbanna på mora som lot han få det slik, for som han sier - han har jo gått glipp av så utrolig mye god mat! :-)

Skrevet

''Alle unger prøver seg på å få lov til å spise bare det de liker aller best. Det er den voksne som må sette grenser, så lenge det ikke er allergier involvert skader det ikke å spise mat selv om det ikke er det aller beste man vet.''

Det er jeg i prinsippet helt enig i, men det nytter ikke å tvinge barna til å spise _bare_ mat de ikke liker. Havrefras med melk er ikke et elendig produkt som svømmer i sukker. Det har bra fiberinnhold, det har ikke kjempemye sukker og en grei andel proteiner. Hvis barnet vil spise dette, kan man heller sette inn støtet ved andre måltider. Trådstarter er jo åpenbart opptatt av at barnet skal ha et brukbart kosthold, hvis ikke hadde hun vel bare gitt ungen det hun vil ha.

Gjest Baldriansen
Skrevet

Svaret mitt hadde utgangspunkt i det trådstarter skrev her:

''Jeg har en syltynn datter (12) som er ganske så kresen i matveien. Det gjør det ikke bedre at hun er matlei også.... Hun spiser rikelig når det er mat hun liker, men det er dessverre ikke alltid denne maten er av den sunneste....''

Lenger ned skriver hun at brødene helst blir halvfine. Og at det må til sukker for at frokostblandinger skal bli godt.

Personlig tror jeg grovest er best, og helkorn og frø enda bedre. Å la ungdommer få dårlige vaner i kosten vil sannsynligvis ikke føre noe godt med seg.

Ut over det må jo selvfølgelig enhver forelder få gjøre som de vil, men når Togli nå engang sier at dette med maten er et problem så tror jeg henne på det.

Hva frokostblandinger angår, er det kun noen svært få som kommer inn under begrepet sunt. De aller, aller fleste mangler fiber og har lassevis med sukker i seg, det er bare å lese på deklarasjonen. Frokostblandinger egner seg best som søt dessert, akkurat som pannekaker.

Det er ingen i denne tråden som har anbefalt kornblandinger fulle av sukker, det er snakk om havrefras med melk.

Jeg forstår ikke problemet med halvgrovt brød eller rundstykker. Verden er full av folk som ikke starter dagen med kjempegrovt brød. Men det er selvfølgelig prisverdig å gjøre det.

Poenget er egentlig at jeg vil vite hvordan man skal "jobbe" med en 12-åring som ikke er så begeistret for frokost, ved å servere noe h*n ikke liker og uten at resultatet blir at frokosten droppes? Jeg vil veldig gjerne ha konkrete tips til det.

Skrevet

Jeg tenker at Havrefras er en helt OK start på dagen. Mer fiber en halvfint brød, i hvert fall. Og lite sukker (hvis hun ikke lasser på med mer...). Kjør på med Havrefras, du :-)

(Kornblandinger med mer fiber og mindre sukker enn Havrefras smaker ofte sagflis uten ekstra syltetøy, i hvert fall hvis hun er litt smal i matveien...)

Gjest Kayia
Skrevet

Havrefras er ikke dummeste start på dagen, så det hadde jeg ikke vært betenkt over, men vær smart nå og bruk dette som anledning til å invitere til ta og gi: Hun får havrefras hver morgen ok, men da må det til gjengjeld bli ett fiskemåltid pr uke :D

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes havrefras er ok. Greit proteininnhold, bra med fiber, ikke alt for mye salt og sukker. Mine får havrefras eller lignende frokostblandinger med lettmelk hver morgen. Det metter bra, barna liker det og det er enkel mat.

Takk - da skal jeg begynne å gi med god samvittighet:)

Gjest togli
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å få tid til det, det var derfor jeg foreslo å bake SAMMEN:-) Hun har helt sikkert hatt noe skolekjøkken allerede, det vil nok ikke ta lang tid før ungene kan bake alene. Så kan hun prøve seg frem og prøve nye ting etterhvert. Rundstykker er ingen sak om man har kjøkkenmaskin, ja det tar lang tid å heve deigen + etterheving men da kan man gjøre andre ting. Jeg baker selv alt brød jeg spiser, baker da i helgene og som regel to porsjoner. 10 min med kjøkkenmaskina, heving mens jeg bretter/vasker klær, bake ut rundstykker(skjærer opp med kniv, da går det raskere) og etterheving mens jeg støvsuger. Involver ungene til å bake ut stykkene, det er bare gøy:-)

Usj... jeg hater slike sysler.... det er kun på husvaskområdet jeg er husmoderlig :P

Gjest togli
Skrevet

Tror ikke litt sukker på havregrøten betyr så mye, er nok verre med alt det skjulte sukkeret. Vi må ikke bli hysteriske.

Jo, sant det - men havgregrøt med sukker på hver eneste dag vet jeg ikke om er så lurt....

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde svelget den kamelen et tynt sukkerstrø ville ha vært og latt ungen spise havregrøt jeg.

Hun får havregrøt, men jeg synes ikke det er særlig praktisk å spise det til hvert eneste brødmåltid....

Gjest togli
Skrevet

http://www.regal.no/Produkter/Brod/Havrebrod/482/ Lett å kna sammen selv, smaker deilig og har ingen hele frø i seg.

Vil hun spise havregryn med melk på? Jeg lager en bolle med nøtter, en spiseskje syltetøy og rosiner i.. veldig godt.

På det jevne heller jeg til å ikke mase/tvinge på dem mat. Som oftest går det av seg selv når de vokser litt. Men jeg lar være å kjøpe inn verstingproduktene.. ;0)

Takk for link:) Bra å ha som en variant... men hun er så brødlei at hun nok bare vil rynke på nesa med mindre jeg knar deigen til boller ;)

Havgregryn med melk liker hun ikke.. må være grøt... rosiner og nøtter er heller ikke godt *sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...