Gå til innhold

Havrefras kontra halvgrovt brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for link:) Bra å ha som en variant... men hun er så brødlei at hun nok bare vil rynke på nesa med mindre jeg knar deigen til boller ;)

Havgregryn med melk liker hun ikke.. må være grøt... rosiner og nøtter er heller ikke godt *sukk*

''Havgregryn med melk liker hun ikke.. må være grøt... rosiner og nøtter er heller ikke godt *sukk*''

Jeg trodde faktisk ikke det fantes unger som er like kresne som jentungen min, men her tror jeg sannelig hun har en knakende god konkurrent! ;o)

Hva med ristet brød? Man kan utmerket godt riste grovbrød. :o) Jentungen min spiser ristet havrebrød (høyeste grovhetsgrad, uten hele korn!) med brunost så det koster etter. Ikke-ristet brød er hun ikke så glad i.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Mammantil3

5

• ....AV

3

• Mandolaika

2

Gjest togli
Skrevet

Beklager, men jeg svarer litt på siden: Hva med å gjøre en skikkelig jobb med å få henne til å faktisk spise normal mat? Hun er 12 nå, men på god vei til å bli en skikkelig særing i matveien. Å være sær i matveien lager ganske mye trøbbel i framtida...

Alle unger prøver seg på å få lov til å spise bare det de liker aller best. Det er den voksne som må sette grenser, så lenge det ikke er allergier involvert skader det ikke å spise mat selv om det ikke er det aller beste man vet.

Sånn, da får dere bare rive hodet av meg, alle sammen.

:-)

Vi har jobba med dette i alle år - også i samarbeid med helsestasjonen..... og prøvd alle mulige løsninger. Hun får f.eks. aldri egen middag, men må spise det samme som oss andre - eller la være å spise (og heller ta ei skive etter middag) - så jeg tror faktisk vi gjør det eneste riktige iflg ekspertisen på området;)

Jeg har to barn som spiser normalt, og kan ikke se at jeg har gjort noe grunnleggende galt mht mellomstejentas kosthold. Hun har aldri blitt dulla med i matveien.....og hun blir gitt minst mulig oppmerksomhet runt matinntaket.

Det er enkelt for alle som ikke har slike barn å svare slik du gjør ;) Jeg hadde sikkert gjort det samme ;) Jentungen hater å være kresen...og hater å spy opp igjen mat hun ikke greier å fordøye.. og prøver faktisk så godt hun kan, virker det som..

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde tillat grøt med sukker på. Dersom du ikke ønsker å bruke noe annet som sukrin. Tror Kari Jaqusson anbefalte brunsukker en gang. Kanel gjør også at man ikke får samme blodsukkerstigningen. Jeg tror heller det er alt sukkeret som er blandet inn i halvfabrikata og godis vi ikke tåler. Enn det lille man ellers bruker i matlaging.

Det gjør jeg... men synes det er upraktisk å koke havregrøt til alle frokostene.....

Gjest togli
Skrevet

Det kan godt hende det er så mye karbohydrater i de brødene du kjøper at det ugjør like mye sukker som et lite strø på havregrøten.

Ja, har tenkt det samme selv ;)

Gjest togli
Skrevet

Jeg tenker at Havrefras er en helt OK start på dagen. Mer fiber en halvfint brød, i hvert fall. Og lite sukker (hvis hun ikke lasser på med mer...). Kjør på med Havrefras, du :-)

(Kornblandinger med mer fiber og mindre sukker enn Havrefras smaker ofte sagflis uten ekstra syltetøy, i hvert fall hvis hun er litt smal i matveien...)

Hun digger havrefras, så heretter skal hun få mer av det ;)

Gjest togli
Skrevet

Havrefras er ikke dummeste start på dagen, så det hadde jeg ikke vært betenkt over, men vær smart nå og bruk dette som anledning til å invitere til ta og gi: Hun får havrefras hver morgen ok, men da må det til gjengjeld bli ett fiskemåltid pr uke :D

God ide! Må bare ha spybøtta ved siden av henne under måltidet, for hun spyr det opp igjen :P

Sånn har hun vært fra hun var baby... brakk seg av all mat hun ikke likte smaken på;)

Gjest togli
Skrevet

''Havgregryn med melk liker hun ikke.. må være grøt... rosiner og nøtter er heller ikke godt *sukk*''

Jeg trodde faktisk ikke det fantes unger som er like kresne som jentungen min, men her tror jeg sannelig hun har en knakende god konkurrent! ;o)

Hva med ristet brød? Man kan utmerket godt riste grovbrød. :o) Jentungen min spiser ristet havrebrød (høyeste grovhetsgrad, uten hele korn!) med brunost så det koster etter. Ikke-ristet brød er hun ikke så glad i.

Rista brød pleier å falle mer i smak hos min også, så skal ta fram igjen brødristeren!

Godt det finnes andre like kresne :P

Gjest Kayia
Skrevet

God ide! Må bare ha spybøtta ved siden av henne under måltidet, for hun spyr det opp igjen :P

Sånn har hun vært fra hun var baby... brakk seg av all mat hun ikke likte smaken på;)

Huff stakkar, nei da må du ikke tvinge henne :) Jr brakk seg av tomat som liten, men bare når den var ubearbeidet. Dersom jeg moste den i saus var det helt ok. Spiser snuppa fiske grateng foreksempel? :) Jr er fremdeles snar til å plukke ut tomat fra mat, men han spiser det når vi er borte nå... ;-)

Skrevet

Vi har jobba med dette i alle år - også i samarbeid med helsestasjonen..... og prøvd alle mulige løsninger. Hun får f.eks. aldri egen middag, men må spise det samme som oss andre - eller la være å spise (og heller ta ei skive etter middag) - så jeg tror faktisk vi gjør det eneste riktige iflg ekspertisen på området;)

Jeg har to barn som spiser normalt, og kan ikke se at jeg har gjort noe grunnleggende galt mht mellomstejentas kosthold. Hun har aldri blitt dulla med i matveien.....og hun blir gitt minst mulig oppmerksomhet runt matinntaket.

Det er enkelt for alle som ikke har slike barn å svare slik du gjør ;) Jeg hadde sikkert gjort det samme ;) Jentungen hater å være kresen...og hater å spy opp igjen mat hun ikke greier å fordøye.. og prøver faktisk så godt hun kan, virker det som..

Har du sjekket om hun har reflux? Jeg kjenner et barn med reflux som hadde lignende problemer, men som startet å spise mye mer da refluxen ble behandlet. Legene sa at det er ganske vanlig at disse barna er veldig kresne, fordi de forbinder mange typer mat med ubehag fra de er veldig små.

Gjest togli
Skrevet

Huff stakkar, nei da må du ikke tvinge henne :) Jr brakk seg av tomat som liten, men bare når den var ubearbeidet. Dersom jeg moste den i saus var det helt ok. Spiser snuppa fiske grateng foreksempel? :) Jr er fremdeles snar til å plukke ut tomat fra mat, men han spiser det når vi er borte nå... ;-)

Hun prøver mer og mer mat.. og vil så veldig gjerne like maten hun får, men det er jammen ikke lett ;) Fiskegrateng kan hun greie å få i seg bittelitt av (og da snakker vi _bittelitt_ :P)

Gjest togli
Skrevet

Har du sjekket om hun har reflux? Jeg kjenner et barn med reflux som hadde lignende problemer, men som startet å spise mye mer da refluxen ble behandlet. Legene sa at det er ganske vanlig at disse barna er veldig kresne, fordi de forbinder mange typer mat med ubehag fra de er veldig små.

Hun kan også brekke seg ved tanken på mat hun ikke liker, så jeg tror mer det er en psykisk greie? Har aldri tenkt det kan være reflux.... Jeg har to søstre som var likedan.... Selv er jeg altetende...men faren er også litt kresen, dog ikke slik som datra.

Skrevet

Det gjør jeg... men synes det er upraktisk å koke havregrøt til alle frokostene.....

Hun er 11 år? Da klarer hun fint å lage havregrøten selv om hun vil ha det. :o) Det tar ikke mange minuttene heller. Evt. lær henne å lage den i microen?

Skrevet

Hun kan også brekke seg ved tanken på mat hun ikke liker, så jeg tror mer det er en psykisk greie? Har aldri tenkt det kan være reflux.... Jeg har to søstre som var likedan.... Selv er jeg altetende...men faren er også litt kresen, dog ikke slik som datra.

''Hun kan også brekke seg ved tanken på mat hun ikke liker, så jeg tror mer det er en psykisk greie?''

Begge mine kan brekke seg dersom konsistensen er ukjent og merkelig, spesielt guttungen faktisk. Jentungen klarer ikke å svelge om hun ikke kan tygge først, noe som blir forholdsvis håpløst når det kommer til en del tabletter. Akkurat det sitter selvfølgelig mellom ørene og hun er temmelig fortvilet over det selv også.

Skrevet

Ta den i mikrobølgeovnen, det tar 3 minutter og krever mindre innsats enn å smøre en brødskive.

Jeg liker godt "dobbel 0"-youhurt på, den finnes i mange smaksvarianter og er søt uten sukker.

Gjest togli
Skrevet

Hun er 11 år? Da klarer hun fint å lage havregrøten selv om hun vil ha det. :o) Det tar ikke mange minuttene heller. Evt. lær henne å lage den i microen?

Joda, hun lager selv- men blir fort matlei, så jeg vet at hvis hun får spise dette hver dag, så vil hun aldri mer ha det etter en tid... så vi må bare variere ;)

Gjest togli
Skrevet

''Hun kan også brekke seg ved tanken på mat hun ikke liker, så jeg tror mer det er en psykisk greie?''

Begge mine kan brekke seg dersom konsistensen er ukjent og merkelig, spesielt guttungen faktisk. Jentungen klarer ikke å svelge om hun ikke kan tygge først, noe som blir forholdsvis håpløst når det kommer til en del tabletter. Akkurat det sitter selvfølgelig mellom ørene og hun er temmelig fortvilet over det selv også.

Kjenner godt igjen det med tabletter.... ikke noe problem nå, men var et problem i mange år!

Gjest togli
Skrevet

Ta den i mikrobølgeovnen, det tar 3 minutter og krever mindre innsats enn å smøre en brødskive.

Jeg liker godt "dobbel 0"-youhurt på, den finnes i mange smaksvarianter og er søt uten sukker.

Yoghurt er "nei-mat" i min tolvårings verden.....

Havgregrøt i mikro står heller ikke så høyt på lista over det hun vil spise........

Skjønner ikke at jeg har fått en så håpløs unge i matveien :P

Skrevet

Da tror jeg nesten jeg hadde gått for en utredning via fastlegen, dette høres ikke helt bra ut. Om det "bare" er psykisk er det viktig å få hjelp til å håndtere det også.

Lykke til! :-)

Gjest togli
Skrevet

Da tror jeg nesten jeg hadde gått for en utredning via fastlegen, dette høres ikke helt bra ut. Om det "bare" er psykisk er det viktig å få hjelp til å håndtere det også.

Lykke til! :-)

Jeg synes det er å overdramatisere det å kontakte fastlegen fordi hun er så kresen... Har en lillesøster som var likedan, så sånn sett er jeg vant til kresne unger ;) Søstern er normaltetende idag :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Sånn er det ene barnet her i huset også. Tygger tappert, men brekker seg så tårene spruter. Ikke særlig ålreit da, altså. Med årene har det avtatt litt, og han har sakte, men sikkert utvidet repertoaret i matveien, et museskritt av gangen.

Den andre ungen spiser absolutt alt, og vi har aldri vært dillete med noen av dem, så du har min fulle sympati - særlig når det gjelder folk som mener at man bare må skjerpe seg. :)

Jeg var for øvrig også et kresent barn, men som voksen spiser jeg stort sett alt som finnes og liker å smake på nye ting.

Min kresen-sønn spiser for øvrig som regel havregrøt til frokost. Lagd i mikrobølgeovn, med lettmelk, og med et lite dryss brunt sukker og kanel på. Jeg svelger den brunsukkerkamelen så lenge det betyr at han får i seg havregryn og et skikkelig måltid som start på dagen. Ellers går han gjerne uten å spise helt til kvelden. Flere dager på rad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...