Gå til innhold

Havrefras kontra halvgrovt brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Havrefras høres da ok ut?

-ellers liker ungene her det brødet som heter "Kompis", det er visstnok laget av sammalt mel.

(her i huset er det for tiden enten risgrøt eller knekkebrød som er akseptert frokost for jentungen- i tillegg til at hun er en kresen frøken har vi nå satt henne på gluten- og melkefri diett. - så havrefras høres da helt ok ut fra mitt ståsted)

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Mammantil3

5

• ....AV

3

• Mandolaika

2

Gjest togli
Skrevet

Sånn er det ene barnet her i huset også. Tygger tappert, men brekker seg så tårene spruter. Ikke særlig ålreit da, altså. Med årene har det avtatt litt, og han har sakte, men sikkert utvidet repertoaret i matveien, et museskritt av gangen.

Den andre ungen spiser absolutt alt, og vi har aldri vært dillete med noen av dem, så du har min fulle sympati - særlig når det gjelder folk som mener at man bare må skjerpe seg. :)

Jeg var for øvrig også et kresent barn, men som voksen spiser jeg stort sett alt som finnes og liker å smake på nye ting.

Min kresen-sønn spiser for øvrig som regel havregrøt til frokost. Lagd i mikrobølgeovn, med lettmelk, og med et lite dryss brunt sukker og kanel på. Jeg svelger den brunsukkerkamelen så lenge det betyr at han får i seg havregryn og et skikkelig måltid som start på dagen. Ellers går han gjerne uten å spise helt til kvelden. Flere dager på rad.

Det er så deilig når man opplever folk som faktisk _vet_ at det går an å få et meget kresent barn uten at man kan ta skylda for det selv, så takk :)

Her har vi gjort en avtale om at det SKAL spises mat minst hver fjerde time... hun kan gå i timesvis uten dersom det ikke er noe hun betegner som _godt_ i kjøleskapet ;)

Jeg ser også en liten positiv utvikling mht matinntaket, så jeg tror nok hun vil legge bort kresenheten etterhvert - heldigvis :)

Gjest togli
Skrevet

Havrefras høres da ok ut?

-ellers liker ungene her det brødet som heter "Kompis", det er visstnok laget av sammalt mel.

(her i huset er det for tiden enten risgrøt eller knekkebrød som er akseptert frokost for jentungen- i tillegg til at hun er en kresen frøken har vi nå satt henne på gluten- og melkefri diett. - så havrefras høres da helt ok ut fra mitt ståsted)

Da tar vi havrefras uten å ha dårlig samvittighet for det - takk :)

Gjest bjørkhild
Skrevet

Da tar vi havrefras uten å ha dårlig samvittighet for det - takk :)

Det skal du gi henne med god samvittighet :-). Hadde ei venninne da jeg vokste opp som var veldig kresen. Alle påstod at hun ikke kom til å vokse, utvikle mangelsykdommer osv, ikke drakk hun melk heller... Hun er i dag voksen, sunn og frisk :-). Hun fikk spise stort sett det hun ville og ble ikke presset til noenting. Jeg har hatt dårlig matlyst selv og vet at det hadde ikke nyttet om noen presset meg, da hadde alt kommet opp igjen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Man har ulike meninger om dette. Vi har et par familiemedlemmer som har fått det slik du beskriver. Det er et rent HELVETE å ha disse på besøk, selv i voksen alder. Det skal være brød uten prikker, syltetøy uten klumper, kun skinke fra Gilde osv. UÆH!

En gammel venn av meg fikk det også helt som han ville i matveien i ungdomsårene. I voksen alder er han forbanna på mora som lot han få det slik, for som han sier - han har jo gått glipp av så utrolig mye god mat! :-)

Og min venninne, som var kresen, men ble tvunget til å spise, har slitt med spiseforstyrrelser størsteparten av sitt voksne liv.

Folk er forskjellige. Jeg vil først og fremst at ungene mine skal forbinde mat med noe annet enn skam og/eller belønning.

Skrevet

Og min venninne, som var kresen, men ble tvunget til å spise, har slitt med spiseforstyrrelser størsteparten av sitt voksne liv.

Folk er forskjellige. Jeg vil først og fremst at ungene mine skal forbinde mat med noe annet enn skam og/eller belønning.

''Jeg vil først og fremst at ungene mine skal forbinde mat med noe annet enn skam og/eller belønning.''

Det er jeg helt enig i. Mat er noe man faktisk bare må ha, og man er ikke "flink" når man spiser. Det er omtrent det verste jeg hører.

Gjest togli
Skrevet

Det skal du gi henne med god samvittighet :-). Hadde ei venninne da jeg vokste opp som var veldig kresen. Alle påstod at hun ikke kom til å vokse, utvikle mangelsykdommer osv, ikke drakk hun melk heller... Hun er i dag voksen, sunn og frisk :-). Hun fikk spise stort sett det hun ville og ble ikke presset til noenting. Jeg har hatt dårlig matlyst selv og vet at det hadde ikke nyttet om noen presset meg, da hadde alt kommet opp igjen.

Takk:) Jeg prøver hardt å ikke presse henne... eneste er at jeg ønsker hun skal spise med fire timers mellomrom fordi hun får så lavt blodsukker... ellers lager jeg minst mulig oppstyr rundt det..

Skrevet

Havre-fras er vel ikke det verste.

Men kanskje lurt også å ha All-bran, havregryn og havre-nøtter tilgjengelig? Pluss kanskje også andre grove kornblandinger.

Blir sikkert kjedelig å bare ha havre-fras.

Gjest togli
Skrevet

Havre-fras er vel ikke det verste.

Men kanskje lurt også å ha All-bran, havregryn og havre-nøtter tilgjengelig? Pluss kanskje også andre grove kornblandinger.

Blir sikkert kjedelig å bare ha havre-fras.

Det er bare havrefras og cornflakes som er godt skjønner du ;) Og da tror jeg havrefras tar seieren mht sunnhet;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...