Gå til innhold

Hvilke madrass er best for ryggen?


Gjest ryggsmerter av og til

Anbefalte innlegg

Gjest ryggsmerter av og til

Har en 20 år gammel madrass som jeg nå kanskje bør bytte ut. Jeg plages en del med ryggsmerter i venstre side. Ligger omtrent hele tiden også på venstreside da jeg ikke klarer å slappe av på høyre side. Jeg er 67 kg og kvinne.

Hvilke madrass bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Antar du vil merke bedring ved omtrent enhver ny madrass av ok kvalitet! :-) Jeg ville valgt en god madrass i myk utgave. Har selv en fra Hästens, som er verd sin vekt i gull (og den er ikke lett) ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har ikke hatt vondt et sted etter at jeg byttet til Tempur-seng...

Det er dyrt, men verdt det :)

Generelt er hardere senger bedre for kroppen enn mykere senger, fordi alle musklene får slappet av når du ligger rett ut. Når du ligger i bøy, som man gjør når man synker for mye ned i madrassen - så vil det alltid være noen muskler som spenner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ryggsmerter av og til

Jeg har ikke hatt vondt et sted etter at jeg byttet til Tempur-seng...

Det er dyrt, men verdt det :)

Generelt er hardere senger bedre for kroppen enn mykere senger, fordi alle musklene får slappet av når du ligger rett ut. Når du ligger i bøy, som man gjør når man synker for mye ned i madrassen - så vil det alltid være noen muskler som spenner seg.

Føles tempurmadrassa hard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ryggsmerter av og til

Antar du vil merke bedring ved omtrent enhver ny madrass av ok kvalitet! :-) Jeg ville valgt en god madrass i myk utgave. Har selv en fra Hästens, som er verd sin vekt i gull (og den er ikke lett) ;).

Ser frem til bedre madrass ja, får bare håpe jeg fnner den rette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har ikke hatt vondt et sted etter at jeg byttet til Tempur-seng...

Det er dyrt, men verdt det :)

Generelt er hardere senger bedre for kroppen enn mykere senger, fordi alle musklene får slappet av når du ligger rett ut. Når du ligger i bøy, som man gjør når man synker for mye ned i madrassen - så vil det alltid være noen muskler som spenner seg.

''Generelt er hardere senger bedre for kroppen enn mykere senger, fordi alle musklene får slappet av når du ligger rett ut. Når du ligger i bøy, som man gjør når man synker for mye ned i madrassen - så vil det alltid være noen muskler som spenner seg.''

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg trodde også dette tidligere, men fikk en grundig forklaring da vi kjøpte vår seng for over ti år siden.

Særlig om man ligger på siden er det viktig at madrassen er tilstrekkelig myk til at hoftene synker ned, slik at ryggraden blir liggende mest mulig rett. Men selv om madrassen er myk, er det viktig at den har spenst, og ikke bare er "bløt". En madrass med spenst vil nettopp la de tyngre delene av kroppen synke ned, mens de lettere ikke gjør det, slik at ryggraden som sagt blir mest mulig rett.

Her står en del generelt: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/velvare/article673492.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tempur-madrass og er veldig fornøyd med det. Den er dyr, men etter at vi byttet har jeg sluttet å våkne med vond rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt umulig å forutsi hva som vil fungere best for deg. Det er få ting det er så delte meninger om som madrasser for dårlige rygger.

Noen liker tempur. Andre klarer overhodet ikke å ligge på tempur; jeg er en av dem. Jeg klarer ikke å bli liggende en hel natt på en tempurmadrass pga smerter. Derimot kan jeg godt ligge på en enkel skumgummimadrass (som ikke er for gammel og har blitt myk).

For meg fungerer det best med en relativt fast madrass.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg startet med å se på ikea sine madrasser. Bruk tid på å ligge på dem i butikken, slik at du i det minste får et visst inntrykk av hva som kjennes godt ut. Ikea sine madrasser har kommet godt ut i tester og kan være bedre enn adskillig mer kostbare madrasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det er helt umulig å si noe på generell basis om hva som funker for ulike rygger. Ser du får råd om Tempura, det fungerer overhodet ikke for min rygg. Ei heller gammel skumgummimadrass, som tydeligvis er greit for en annen dårlig rygg.

Jeg har hatt trøblete rygg siden jeg var 16, og for meg funker det best med en ganske myk madrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest night bird

Jeg er en smule skeptisk til rådet om at hard madrass er best. Mine ryggproblemer krever myk madrass. Med hard madrass blir jeg bare mye verre og våkner helt mørbanket. Det er så vanskelig å gi generelt råd om seng, man må prøve seg frem med det som føles best for en selv. Noen synes Tempur er best, mens jeg personlig synes ikke det er noe bedre enn en god, myk rammemadrass.

Sov godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å si noe på generell basis om hva som funker for ulike rygger. Ser du får råd om Tempura, det fungerer overhodet ikke for min rygg. Ei heller gammel skumgummimadrass, som tydeligvis er greit for en annen dårlig rygg.

Jeg har hatt trøblete rygg siden jeg var 16, og for meg funker det best med en ganske myk madrass.

'' Ei heller gammel skumgummimadrass, som tydeligvis er greit for en annen dårlig rygg.

''

Jeg presiserte jo at skumgummimadrassen ikke må være gammel og nedligget ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

'' Ei heller gammel skumgummimadrass, som tydeligvis er greit for en annen dårlig rygg.

''

Jeg presiserte jo at skumgummimadrassen ikke må være gammel og nedligget ;-)

Jeg presiserte kun gammel med tanke på ei viss hytte fra 1958! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har tempur-madrass og er veldig fornøyd med det. Den er dyr, men etter at vi byttet har jeg sluttet å våkne med vond rygg.

Vi vurderte Tempur, men hovedårsaken til at vi gikk bort fra det er at den blir steinhard når den er kald - og vi liker at det er iskaldt på soverommet. Den mykner når du legger deg og den blir varm, men da er det ikke så koselig å legge seg, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vurderte Tempur, men hovedårsaken til at vi gikk bort fra det er at den blir steinhard når den er kald - og vi liker at det er iskaldt på soverommet. Den mykner når du legger deg og den blir varm, men da er det ikke så koselig å legge seg, akkurat.

Nei, det er ikke så koselig å legge seg de aller kaldeste dagene, vi har det også kaldt på soverommet. Den kaldeste perioden bruker jeg ullvarmelaken, noe som gir meg nok isolasjon til at jeg ikke fryser til jeg har fått varmet opp sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg den beste på ikea, og prøv den i opptil 90 netter, og evt. bytt til en hardere eller mykere madrass kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Føles tempurmadrassa hard?

Ja, til å begynne med gjør den det. Den føles alt for hard til å sove godt i. Men etter noen dager ble jeg vant til det, og etter noen veldig få uker så hadde jeg ikke vondt et sted lenger - aldri. Og nå synes jeg egentlig det er rart å legge meg i andre senger, for tempuren tilpasser seg kroppen min perfekt - så det er aldri ubehagelig å ligge i den.

Det var ikke ubehagelig da den kjentes veldig hard ut heller, det var bare annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi vurderte Tempur, men hovedårsaken til at vi gikk bort fra det er at den blir steinhard når den er kald - og vi liker at det er iskaldt på soverommet. Den mykner når du legger deg og den blir varm, men da er det ikke så koselig å legge seg, akkurat.

Steinhard er å ta i litt da :P

Jeg har det også kaldt, men det tar ikke mange minuttene før sengen er varm nok til at den former seg - og den holder godt på varmen gjennom natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser frem til bedre madrass ja, får bare håpe jeg fnner den rette:)

Vi er veldig fornøyde med vår Intelligel madrass fra Svane. Omtrent tilsvarende som tempur, men ikke hard når den er kald. Jeg har en tempur pute som jeg også liker veldig godt, men den blir steinhard når det er kaldt og jeg ser for meg at det ville være ubehagelig om hele madrassen var sånn. Intelligel madrassen gir god støtte i alle liggestillinger. Veldig dyr, men de har dem med 20% avslag innimellom. Vi har begge dårlig rygg, men sover så bra som vi kan i denne sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Jeg er liten og lett og vil helst ha mykest mulig madrass. På de harde ligger jeg bare og svever oppå...

Gruer meg til syden ferien.... der er det alltid steinharde madrasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...