Gå til innhold

Underlig hvordan lærere tillater seg å lyve


frosken

Anbefalte innlegg

Jeg har den senere tid flere ganger erfart at lærere direkte lyver overfor foreldre dersom foreldre kommenterer på åpenbare svakheter ved undervisningsopplegget. Senest i dag påstår en lærer at underveiskommentarer har vært synlig på fronter hele semesteret - men at de ved en feil var blitt borte akkurat nå....(_noen_ skulle ha fjernet avkryssingen i boksene som gjorde kommentarene synlig). Jeg har selv fulgt med daglig på alle kommentarer lagt ut på fronter siden januar og vet at dette er blank løgn. (Foreldrene har etterlyst tilbakemelding fra faglærer siden slutten av februar uten å ha fått noen respons og det er jo litt i seneste laget at kommentarene kommer etter at standpunktkarakteren er satt...)

Tilsvarende skjedde for noen uker siden i forbindelse med tilbakemelding til skolen om manglende informasjon eller rettere sagt: informasjonen ble lagt ut kvelden før heldagsprøven. Da sier læreren at _han selv_ hadde informert elevene muntlig tidligere på dagen - men læreren var jo borte fra skolen hele den dagen og elevene hadde vikar... (Hva vikaren hadde sagt og ikke sagt, skal imidlertid være usagt, da det ikke kan påstås at eleven alltid får med seg alle beskjeder som gis.)

Dette er ikke på noen måte verdens undergang, men det forundrer meg at lærere velger å lyve foresatte (som ikke er meg) rett opp i ansiktet, i stedet for å bare beklage forglemmelser og feil. Det er selvfølgelig ikke hensiktsmessig å påpeke dette overfor skolen, men det provoserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen etter.. ;0) Her er det konsekvent en eller annen ting som ikke er slik vi tror. Forklaringen er ALLTID at egentlig er det barnet vårt som er opphavet til alle ting. Hver gang.

Og det svaret kommer gjerne noen uker etter at vi har bedt om nærmere forklaring på et eller annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist. Men det gjelder vel egentlig mange fler enn lærere. Jeg syns det er ganske vanlig å lyve i de fleste yrkesgrupper jeg, for å dekke over feil man gjør. Enten det er i helsevesenet eller hvor som helst.

Det er vel generelt mangelvare her i samfunnet, er det ikke, det å kunne si unnskyld og innrømme feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår så absolutt frustrasjonen, men jeg tror ikke dette er spesielt for lærere. Jeg møter i alle fall stadig folk fra diverse yrkesgrupper som lyver for å dekke over slurv og feil. Noen står på sitt selv om jeg vet at de vet at jeg vet. Folk er irriterende. Alle skulle vært som oss!

Jeg tror jeg ville sørget for å dokumentere slikt slurv på et eller annen vis hvis det var noe som skjedde ofte eller som kunne få leie konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg er helt enig. Gjør man en feil, får man beklage - ikke lyve folk rett opp i ansiktet.

Sånne ting er minst like irriterende for kollegende til denslags lærere (eller andre arbeidstakere for den saks skyld), tro du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferskenblomst

Skal ikke forsvare lærerstanden. selv om jeg er lærer selv, men når det gjelder Fronter har jeg selv erfart at oppgaver, fravær, underveiskommentarer har forsvunnet når systemet oppdateres, og oppgraderes. Det er utrolig irriterende å ha lagt inn kommentarer og lagret, for så å oppdage at det er borte noe dager senere, og måtte legge alt inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist. Men det gjelder vel egentlig mange fler enn lærere. Jeg syns det er ganske vanlig å lyve i de fleste yrkesgrupper jeg, for å dekke over feil man gjør. Enten det er i helsevesenet eller hvor som helst.

Det er vel generelt mangelvare her i samfunnet, er det ikke, det å kunne si unnskyld og innrømme feil?

''Jeg syns det er ganske vanlig å lyve i de fleste yrkesgrupper jeg, for å dekke over feil man gjør. Enten det er i helsevesenet eller hvor som helst.

''

Det har du nok rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår så absolutt frustrasjonen, men jeg tror ikke dette er spesielt for lærere. Jeg møter i alle fall stadig folk fra diverse yrkesgrupper som lyver for å dekke over slurv og feil. Noen står på sitt selv om jeg vet at de vet at jeg vet. Folk er irriterende. Alle skulle vært som oss!

Jeg tror jeg ville sørget for å dokumentere slikt slurv på et eller annen vis hvis det var noe som skjedde ofte eller som kunne få leie konsekvenser.

''Jeg forstår så absolutt frustrasjonen, men jeg tror ikke dette er spesielt for lærere. Jeg møter i alle fall stadig folk fra diverse yrkesgrupper som lyver for å dekke over slurv og feil.''

Det stemmer nok. Tror jeg jeg kanskje hadde forventet litt mer av lærerne som liksom skal være forbilder for den oppvoksende slekt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Gjør man en feil, får man beklage - ikke lyve folk rett opp i ansiktet.

Sånne ting er minst like irriterende for kollegende til denslags lærere (eller andre arbeidstakere for den saks skyld), tro du meg.

''Sånne ting er minst like irriterende for kollegende til denslags lærere (eller andre arbeidstakere for den saks skyld), tro du meg.''

Det tror jeg! Et element i denne farsen er at kontaktlæreren (som er svært ryddig) ikke har villet ta opp ting som ikke gjelder vedkommendes egne fag. Foreldrene har fått beskjed om at de må ta kontakt med hver faglærer direkte om det er noe de vil formidle. Jeg er ganske sikker på hvorfor kontaktlærer ikke ønsker det, da kollegaene ikke fremstår som spesielt lette å samarbeide med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke forsvare lærerstanden. selv om jeg er lærer selv, men når det gjelder Fronter har jeg selv erfart at oppgaver, fravær, underveiskommentarer har forsvunnet når systemet oppdateres, og oppgraderes. Det er utrolig irriterende å ha lagt inn kommentarer og lagret, for så å oppdage at det er borte noe dager senere, og måtte legge alt inn på nytt.

Det stemmer nok at fronter ikke er helt stabil. Men jeg har virkelig vært en lettere nevrotisk overvåker av fronter dette semesteret, og i tillegg til at disse kommentarene ikke har vært tilgjengelig på fornter, så har faget ikke eksistert på ukeplanen, årsplanen er ikke tilgjengelig og skolen har unnlatt å svare på skriftlig henvendelse om dette - inkl. et ønske om konkret tilbakemelding fra faglærer.

Men, men - nå er skoleåret over, så da er det 8 ukers leksefri for både store og små ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Sånne ting er minst like irriterende for kollegende til denslags lærere (eller andre arbeidstakere for den saks skyld), tro du meg.''

Det tror jeg! Et element i denne farsen er at kontaktlæreren (som er svært ryddig) ikke har villet ta opp ting som ikke gjelder vedkommendes egne fag. Foreldrene har fått beskjed om at de må ta kontakt med hver faglærer direkte om det er noe de vil formidle. Jeg er ganske sikker på hvorfor kontaktlærer ikke ønsker det, da kollegaene ikke fremstår som spesielt lette å samarbeide med...

Sannsynligvis er kontaktlærer også drittlei av å prøve å samarbeide med disse faglærerne. Samtidig er det godt mulig at kontaktlærer har fått klare føringer fra sin avdelingsleder om ikke å ordne opp i dette, men heller sende forespørselen videre, og la faglærerne stå til rette for dette på egenhånd. Det kan skje (les: har skjedd) i enkelte tilfeller.

Egentlig burde selvsagt foreldrene ta dette videre til ledelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Satser på dette ikke er gjengs blant lærere - og løgnere finnes helt sikkert også i denne yrkesgruppen....

Mest pinlig for læreren igrunnen...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på dette ikke er gjengs blant lærere - og løgnere finnes helt sikkert også i denne yrkesgruppen....

Mest pinlig for læreren igrunnen...................

''Satser på dette ikke er gjengs blant lærere - og løgnere finnes helt sikkert også i denne yrkesgruppen....''

Jeg mente ikke egentlig å henge ut lærerne som gruppe, overskriften ble litt dum i så måte. Det jeg mere mente å si var at jeg forventet litt mer av de som skal være rollefigurer for ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Satser på dette ikke er gjengs blant lærere - og løgnere finnes helt sikkert også i denne yrkesgruppen....''

Jeg mente ikke egentlig å henge ut lærerne som gruppe, overskriften ble litt dum i så måte. Det jeg mere mente å si var at jeg forventet litt mer av de som skal være rollefigurer for ungdom.

Skjønte det - og er helt enig med deg!

Det er dessverre slik at ikke alle passer inn i det yrket de har valgt..... har jobbet sammen med svært mange lærere i min yrkeskarriere, og kan vel heldigvis si at det ikke er mer enn en håndfull som ikke burde vært lærere - men det er en håndfull for mye..... lærere har skummelt stor innvirkning på barn og unges utvikling og læring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er kontaktlærer også drittlei av å prøve å samarbeide med disse faglærerne. Samtidig er det godt mulig at kontaktlærer har fått klare føringer fra sin avdelingsleder om ikke å ordne opp i dette, men heller sende forespørselen videre, og la faglærerne stå til rette for dette på egenhånd. Det kan skje (les: har skjedd) i enkelte tilfeller.

Egentlig burde selvsagt foreldrene ta dette videre til ledelsen.

''Egentlig burde selvsagt foreldrene ta dette videre til ledelsen.''

Tror foreldrene har bestemt seg for å ikke gjøre noe mer ut av dette, da skolen i dette tilfellet forsvarer seg med nebb og klør mot en ganske ryddig påpekning av hvordan skolen ikke gjør sin del av det som skal til for at det blir mulig for foreldrene å følge opp.

Satser på : nytt skoleår, nye sjanser;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det - og er helt enig med deg!

Det er dessverre slik at ikke alle passer inn i det yrket de har valgt..... har jobbet sammen med svært mange lærere i min yrkeskarriere, og kan vel heldigvis si at det ikke er mer enn en håndfull som ikke burde vært lærere - men det er en håndfull for mye..... lærere har skummelt stor innvirkning på barn og unges utvikling og læring...

''..... lærere har skummelt stor innvirkning på barn og unges utvikling og læring...

''

Enig! Og når man vet at svært mange elever i ungdomsskolen sliter med motivasjon, så blir det ekstra følsomt dersom de er uheldig med læreren i sentrale fag. Ikke rart at sosial ulikhet reproduseres gjennom skolen, da det i vanskelige situasjoner jo er helt avgjørende at du har noen på hjemmebane som kan trå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Egentlig burde selvsagt foreldrene ta dette videre til ledelsen.''

Tror foreldrene har bestemt seg for å ikke gjøre noe mer ut av dette, da skolen i dette tilfellet forsvarer seg med nebb og klør mot en ganske ryddig påpekning av hvordan skolen ikke gjør sin del av det som skal til for at det blir mulig for foreldrene å følge opp.

Satser på : nytt skoleår, nye sjanser;-)

Fint med nytt skoleår, nye sjanser, men hadde jeg vært foresatt i den situasjonen du skisserer, ville jeg loggført ting ganske grundig. Bare for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med nytt skoleår, nye sjanser, men hadde jeg vært foresatt i den situasjonen du skisserer, ville jeg loggført ting ganske grundig. Bare for sikkerhets skyld.

Takk for rådet om loggføring; tror du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...