Gå til innhold

Utgifter til førerkort

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Far og jeg har delt foreldreansvar (aner ikke om det spiller noen rolle i saken).

Min sønn har nå akkurat tatt førerkort og jeg regnet ut (spart på alle regningene) at det totalt beløp seg til 19650 kr.

Jeg vet at man deler utgifter til konfirmasjon, briller, regulering etc, men er det kun ved 50/50 deling?

Spørsmålet er om jeg har rett til at far betaler halvparten av det førerkortet kostet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380659-utgifter-til-f%C3%B8rerkort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MrNobody

5

• flisa

4

• Lillemus

3

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Neppe. Det er ingen som sier at noen av foreldrene skal betale avkommets førerkort om foreldrene bor sammen heller, så dette regner jeg med du må ta på egen kappe.

Men veldig snilt gjort av deg da! Og jeg synes han slapp veldig billig unna jeg, har inntrykk av at det kjapt koster over 30.000,- å ta lappen i dag.

Gjest Psyk av alt

Neppe. Det er ingen som sier at noen av foreldrene skal betale avkommets førerkort om foreldrene bor sammen heller, så dette regner jeg med du må ta på egen kappe.

Men veldig snilt gjort av deg da! Og jeg synes han slapp veldig billig unna jeg, har inntrykk av at det kjapt koster over 30.000,- å ta lappen i dag.

Ja, egentlig synes jeg han burde tilbudt seg å betale halvparten.

Gjest Psyk av alt

På Navs sider står det at man kan pålegges betaling av særskilte enkeltutgifter. Lurer på hva det egentlig betyr...

Gjest Psyk av alt

Hvis du søker på barnebidrag og deretter særtilskudd så tolker jeg det dithen at jeg har krav på særtilskudd fra far. Eksempler nevnt er f.eks sportsutstyr og da burde det vel gjelde førerkort også??

Hvordan tolker du det, hvis du har tid til å sjekke. Tror jeg ringer nav...

Annonse

Gjest Psyk av alt

Tror ikke at du har _rett_ til det. Hva om far ikke hadde vært enig i at dere skulle sponse førerkort? Det går vel på slike nødvendige ting som regulering og briller? Uten å si noe helt sikkert... :-)

Les andre svar til Lillemus. Har du tid til å tolke reglementet?

Hvis du søker på barnebidrag og deretter særtilskudd så tolker jeg det dithen at jeg har krav på særtilskudd fra far. Eksempler nevnt er f.eks sportsutstyr og da burde det vel gjelde førerkort også??

Det at du har valgt å betale førerkortet for sønnen din betyr vel ikke at faren skal være nødt til å punge ut med halvparten? Jeg synes du er litt urimelig her, dette burde du avklart med far før du begynte å betale på førerkortet hans og ikke bare komme etterpå og forvente at han gladelig skal spytte ut 10.000,-.

Hva nav sier om den saken aner jeg ikke, men det er jo snakk om myndige barn den dagen førerkortet er en realitet i alle fall.

Gjest Psyk av alt

Det at du har valgt å betale førerkortet for sønnen din betyr vel ikke at faren skal være nødt til å punge ut med halvparten? Jeg synes du er litt urimelig her, dette burde du avklart med far før du begynte å betale på førerkortet hans og ikke bare komme etterpå og forvente at han gladelig skal spytte ut 10.000,-.

Hva nav sier om den saken aner jeg ikke, men det er jo snakk om myndige barn den dagen førerkortet er en realitet i alle fall.

Ja, og det er like urimelig av far å ikke tilby seg, mener nå jeg. Han fikk førerkortet på 18 års dagen, så alle utgiftene har vært mens han har vært umyndig.

Far har sagt at han skal betale så mye han kan ved første time, men jeg har ikke sett noe til pengene. (så mye han kan = ingenting?)

Ufint og ufint fru blom. Det er nå din mening :-)

Gjest Psyk av alt

Jeg var ikke klar nok i svaret til deg. Far har tilbudt seg å være med å betale (så mye han kan) fra dagen sønnen min begynte med kjøretimer.

Men han har ikke betalt meg noe. jeg skal sjekke med nav, men aner ikke hva svaret blir. Om jeg har krav på det kommer jeg til å snakke med far, ikke bare sende krav i posten uten kommunikasjon.

Gjest Psyk av alt

Nei. Dette er en utgift som ikke er nødvendig for barnets utvikling, helse osv. Far kan gå tilbake på sitt ord uten å svi for det.

NAV gjør ikke noe med saken.

Men jeg synes likevel det å få førerkort har med utvikling å gjøre. Siden sportsutstyr skal deles.

Annonse

Du har nok rett.

Jeg får snakke med ham og spørre pent.

Ja.. Sånn som det er blitt med arbeidsmarkedet så tenker jeg at de barn som har foreldre som sponser sertifikat. De har glassklare fortrinn, akkurat som de barn med foreldre som sørger for leksehjelp..

Så lappen burde vært subsidiert i dette landet. Bare byfolka som har kollektivtilbud som fungerer på alle plan.

Flink er du som har fiksa det helt alene! Om gubben skulle finne på å være kjip. Mine skal og få lappen som en del av oppdragelsen! ;0)

Sarah Elizabeth

Sportsutstyr er et eksempel på noe det ikke kan kreves særtilskudd til.

Jeg er 99 % sikker på at du ikke kan kreve at far dekker noe av utgiftene til førerkortet. Førerkort er ikke noe som er nødvendig i oppfostringen av barnet.

Noe annet er den muntlige avtalen dere to har om at han skal betale det han klarer, men dette er en privatsak mellom dere to.

Jeg var ikke klar nok i svaret til deg. Far har tilbudt seg å være med å betale (så mye han kan) fra dagen sønnen min begynte med kjøretimer.

Men han har ikke betalt meg noe. jeg skal sjekke med nav, men aner ikke hva svaret blir. Om jeg har krav på det kommer jeg til å snakke med far, ikke bare sende krav i posten uten kommunikasjon.

Det blir jo noe annet dersom far tidligere har gått med på å betale, men så snur på flisa og ikke vil allikevel når utgiftene er et faktum. Det er ikke akseptabelt av far!

Jeg fikk først inntrykk av at du hadde betalt og deretter funnet ut at far skulle betale det halve.

Gjest Psyk av alt

Sportsutstyr er et eksempel på noe det ikke kan kreves særtilskudd til.

Jeg er 99 % sikker på at du ikke kan kreve at far dekker noe av utgiftene til førerkortet. Førerkort er ikke noe som er nødvendig i oppfostringen av barnet.

Noe annet er den muntlige avtalen dere to har om at han skal betale det han klarer, men dette er en privatsak mellom dere to.

Snakket med nav nå og du har rett, det står feil på sidene deres, sportsutstyr dekkes ikke.

Og heller ikke førerkort.

Gjest Psyk av alt

Det blir jo noe annet dersom far tidligere har gått med på å betale, men så snur på flisa og ikke vil allikevel når utgiftene er et faktum. Det er ikke akseptabelt av far!

Jeg fikk først inntrykk av at du hadde betalt og deretter funnet ut at far skulle betale det halve.

Ja, jeg forklarte det klomsete.

Snakket med nav nå, utgifter til førerkort dekkes ikke. Heller ikke sportsutstyr, det er feilinformert på nettet.

Jeg får ta en prat med ham.

Gjest Psyk av alt

Ja.. Sånn som det er blitt med arbeidsmarkedet så tenker jeg at de barn som har foreldre som sponser sertifikat. De har glassklare fortrinn, akkurat som de barn med foreldre som sørger for leksehjelp..

Så lappen burde vært subsidiert i dette landet. Bare byfolka som har kollektivtilbud som fungerer på alle plan.

Flink er du som har fiksa det helt alene! Om gubben skulle finne på å være kjip. Mine skal og få lappen som en del av oppdragelsen! ;0)

Enig med deg. og du hadde helt rett, jeg kan ikke kreve halvparten av utgiftene til lappen. Snakket med nav nå.

Får ta en prat med faren, som tjener 850 000 i året. (bidrag til meg har vært 2000 i mnd fordi jeg var/er teit fordi jeg synes synd på ham fordi han lider av spilleavhengighet.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...