Gå til innhold

Utgifter til førerkort

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MrNobody

5

• flisa

4

• Lillemus

3

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Det bør han vel strengt tatt betale selv om du ikke gir pengene til han.

Klem til deg for flott og konstruktivt svar!

Situasjonen kunne kanskje være slik at han ikke er i stand til det, av flere årsaker?

Er det mange som går fullt på skole i den alderen som har anledning til å betale denne utgiften som normalt ligger på 30 000 selv? Dette er et seriøst spørsmål.

Min sønn går verken på skole eller jobber grunnet sykdom. Det var en stor milepæl og et kjempeboost for selvtilliten hans at han klarte det og også at han klarte det på 18-års dagen.

Situasjonen kunne kanskje være slik at han ikke er i stand til det, av flere årsaker?

Er det mange som går fullt på skole i den alderen som har anledning til å betale denne utgiften som normalt ligger på 30 000 selv? Dette er et seriøst spørsmål.

Min sønn går verken på skole eller jobber grunnet sykdom. Det var en stor milepæl og et kjempeboost for selvtilliten hans at han klarte det og også at han klarte det på 18-års dagen.

Flott at du betaler det da.

Mange tar ikke lappen før de har fått seg jobb, kanskje når de er noenogtjue. Det er vel ikke noen som sier at man MÅ ha lappen når man er 18? Hos oss får de lappen om de ikke har begynt å røyke til de er 18. Min datter på 20 driver og kjører nå - og jeg betaler. Begynner hun å røyke etter at hun har tatt lappen - vil hun skylde meg pengene :)

Gjest Psyk av alt

Mange tar ikke lappen før de har fått seg jobb, kanskje når de er noenogtjue. Det er vel ikke noen som sier at man MÅ ha lappen når man er 18? Hos oss får de lappen om de ikke har begynt å røyke til de er 18. Min datter på 20 driver og kjører nå - og jeg betaler. Begynner hun å røyke etter at hun har tatt lappen - vil hun skylde meg pengene :)

Ja, men da møter du deg selv i døren da, hvis hun ikke begynner å røyke. Du betaler noe hun burde betalt selv.

Er det riktig å betale ungene 30 tusen for at de ikke skal begynne å røyke? Det er en annen diskusjon.

Ja, men da møter du deg selv i døren da, hvis hun ikke begynner å røyke. Du betaler noe hun burde betalt selv.

Er det riktig å betale ungene 30 tusen for at de ikke skal begynne å røyke? Det er en annen diskusjon.

Jeg har bestemt at jeg vil gjøre det, fordi jeg har råd og lyst til det. Du snakket jo om NAV og faren etc. Jeg kommer ikke til å spørre min eks om han vil dele på dette -da dette er noe jeg har blitt enig med mine barn om på egen hånd. Han ville sikkert synes at det er no skikkelig tull. Men sånn er det - vi er forskjellige. Jeg tok lappen selv - etter jeg begynte å jobbe, og det er ganske vanlig.

Gjest hos oss

Jeg hørte på radioen i dag tildig at det er under halvparten av dagens ungdom som tar lappen i løpet av året de fyller 18.

jeg antar at høy pris er en del av årsaken til dette, at det er mange som venter til de har egen inntekt.

jeg ville synes det var veldig rart om NAV hadde retningslinjer som sa at foreldre skal dele utgifter til førerkort til en 18 åring. De fleste får ikke dette betalet i sin helhet av foreldrene.

I min sønns vennegjeng er det vanlig at man får hjelp til å betale førerkortet, men de fleste jobber litt ved siden av skolen, og betaler kanskje i gjennomsnitt halvparten selv?

Er sønnen din syk, og det er mer enn nok for ham å takle skolen uten å jobbe ved siden av, så synes jeg det er riktig prioritering. Så flott at du har fått til å betale dette for ham!

Skal faren være med å betale, bør det avtales på forhånd, og han bør jo betale regningene fortløpende, å ha en halvveis avtale med en spillegal eks du ikke stoler på, gjør det jo ikke til noen bombe at han ikke står der med 10000 i hånden den dagen sønnen kjører opp?

Annonse

Gjest Annve

Begge mine barn har selv betalt sine egne sertifikater. De har finansiert det ved å ta sommerjobber, bruke av oppsparte penger, spare på bursdagspenger osv.

Jeg mener helt klart at hverken far eller mor kan kreves for noe her. Men vil de hjelpe til og har muligheten er det jo en annen sak.

Jeg synes nok at har de ikke mulighet til selv å finansiere dette når de er 18, så får de vente til de har spart seg opp nok penger.

Her hadde vi samme avtalen. Ikke bare nikotin, men ellers andre, sterkere ulovlige saker.

Så mimrer jeg tilbake til dengangen jeg skulle ta lappen da.

Hadde ikke hverken tid, eller råd da jeg fylte 18.

Og dette med å spørre foreldrene etter penger til noe sånt den gangen, ja det var helt utenkelig.

Mener på jeg var 20 da jeg fikk anledning til å ta den.

Her hadde vi samme avtalen. Ikke bare nikotin, men ellers andre, sterkere ulovlige saker.

Så mimrer jeg tilbake til dengangen jeg skulle ta lappen da.

Hadde ikke hverken tid, eller råd da jeg fylte 18.

Og dette med å spørre foreldrene etter penger til noe sånt den gangen, ja det var helt utenkelig.

Mener på jeg var 20 da jeg fikk anledning til å ta den.

Samme her. De har det jaggu godt i dag :) - ja, datteren lurte på om det også gjaldt sånn "jentesnus" -da hun var 16. Jepp, sa jeg - alt som kan røykes eller snuses eller sprøytes inn. Alkohol hadde hun lov til da - da hun var gammel nok. Jeg vil jo gjerne ha vin selv også - hehe

Hvis du søker på barnebidrag og deretter særtilskudd så tolker jeg det dithen at jeg har krav på særtilskudd fra far. Eksempler nevnt er f.eks sportsutstyr og da burde det vel gjelde førerkort også??

Hvordan tolker du det, hvis du har tid til å sjekke. Tror jeg ringer nav...

Jeg har fått avslag på særtilskudd jeg fordi faren har akkurat like mye penger som meg så han slipper han stakkars for han har så dårlig råd.

Hvis han nettopp har tatt lappen så må han vel være fylt 18? Er da far fortsatt bidragspliktig i det hele tatt? Jeg mener at denne utgiften burde dere ha drøftet med ungdommen deres om før lappen ble tatt, slik at dere fikk bestemt hvem som skulle betale hva.

Evt kan jo dere foreldre bli enige om å betale det som en 18-års gave, eller som forskudd på 20-års gave?

Jeg gav ungene mine et valg. Holdt de seg borte fra røyk og narkotika til de hadde fylt 18, så skulle jeg betale for lappen.

Altså et valg.

(Har de råd til røyk eller narkotika, så har de råd til å betale for eget bilsertifikat.)

Å dra røyk ned i lungene, og fylle kroppen med alskens gifter, er vel noe av det dummeste jeg vet om.

Så kan man si at ungdommer er mest påvirkelige i ung alder.

Kunne jeg klare å holde de borte fra disse tingene da, så har de fått mere vett etter at de har fylt 18.

Mine unger har begge sertifikat idag, og er både niktotin og narkotikafrie.

Jeg gav de noe å strekke seg etter, og de valgte altså den løsningen.

Skulle de idag, i en alder av snart 30, få et sterkt ønske av å begynne med noen av disse idiotiske tingene, så står de fritt til det.

Men da gjør de valget med litt mere vett i hodet.

Som foreldrer så gjør en utrolig mye for å lede ungene på en nogenlunde rett vei.

Jeg tror ikke den veien er å sy puter under armene på de, men heller skjønne at ting de gjør, får konsekvenser.

De unge sliter på dette feltet idag, og det er ikke ungenes feil.

Og bare sånn for orden skyld : jeg er skilt far, og betalte begge sertifikatene, uten å spørre mor om en krone.

Skulle jeg ønske at hun skulle være med på delingen, så ville jeg naturligvis spurt henne - før - avtalen ble lagt frem.

Annonse

Gjest Cinnamongirl

Jeg gav ungene mine et valg. Holdt de seg borte fra røyk og narkotika til de hadde fylt 18, så skulle jeg betale for lappen.

Altså et valg.

(Har de råd til røyk eller narkotika, så har de råd til å betale for eget bilsertifikat.)

Å dra røyk ned i lungene, og fylle kroppen med alskens gifter, er vel noe av det dummeste jeg vet om.

Så kan man si at ungdommer er mest påvirkelige i ung alder.

Kunne jeg klare å holde de borte fra disse tingene da, så har de fått mere vett etter at de har fylt 18.

Mine unger har begge sertifikat idag, og er både niktotin og narkotikafrie.

Jeg gav de noe å strekke seg etter, og de valgte altså den løsningen.

Skulle de idag, i en alder av snart 30, få et sterkt ønske av å begynne med noen av disse idiotiske tingene, så står de fritt til det.

Men da gjør de valget med litt mere vett i hodet.

Som foreldrer så gjør en utrolig mye for å lede ungene på en nogenlunde rett vei.

Jeg tror ikke den veien er å sy puter under armene på de, men heller skjønne at ting de gjør, får konsekvenser.

De unge sliter på dette feltet idag, og det er ikke ungenes feil.

Kan man legge til alkohol på den listen tro?

Evt - aldri mer en to enheter på en kveld..?

Kan man legge til alkohol på den listen tro?

Evt - aldri mer en to enheter på en kveld..?

Vel, nå er alkohol et lovlig stoff da, så det ble ikke snakket så mye om i den forbindelse.

Men man kan alltids ønske/håpe, slik mine foreldre gjorde av og til :-)

Gjest Elextra

Det er jo ingen selvfølge at foreldre betaler barnas førerkort, så i den grad dere skal dele på utgiftene er det noe dere burde blitt enige om på forhånd.

Enig i at far moralsk sett burde betale halvparten, og du kan jo foreslå det, men du har nok liten mulighet til å sette makt bak et krav.

Gjest Psyk av alt

Jeg har bestemt at jeg vil gjøre det, fordi jeg har råd og lyst til det. Du snakket jo om NAV og faren etc. Jeg kommer ikke til å spørre min eks om han vil dele på dette -da dette er noe jeg har blitt enig med mine barn om på egen hånd. Han ville sikkert synes at det er no skikkelig tull. Men sånn er det - vi er forskjellige. Jeg tok lappen selv - etter jeg begynte å jobbe, og det er ganske vanlig.

Jeg har og hatt råd til det. Jeg snakket ikke med nav for å få støtte fra de. Nav gir ikke slik støtte, men de har kunnskap om hva man kan pålegge den andre forelderen å betale/dele.

Gjest Psyk av alt

Du kan da ikke kreve at faren skal betale halvparten når det ikke var avtalt på forhånd. Førerkort er noe man betaler selv når man har råd til det.

Hvis du hadde lest tråden (det kom litt uklart fram i første innlegg) så har faren sagt at han skulle hjelpe til med utgiftene til sertifikatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...