Gå til innhold

Utgifter til førerkort

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Vil bare si at jeg synes førerkortet var rimelig. Jeg betalte vel omtrent så mye for 30 år siden! Men jeg hadde ingen familie å lærekjøre med, for jeg voks opp i et bilfritt hjem!

Ja, vi sparte ca 10 tusen på intens øvelseskjøring :-)

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MrNobody

5

• flisa

4

• Lillemus

3

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Det er jo ingen selvfølge at foreldre betaler barnas førerkort, så i den grad dere skal dele på utgiftene er det noe dere burde blitt enige om på forhånd.

Enig i at far moralsk sett burde betale halvparten, og du kan jo foreslå det, men du har nok liten mulighet til å sette makt bak et krav.

Som jeg har skrevet i tråden kommer jeg ikke til å sette makt bak et krav. Bare ta en prat med faren om dette og håpe på det beste.

Gjest Psyk av alt

Og bare sånn for orden skyld : jeg er skilt far, og betalte begge sertifikatene, uten å spørre mor om en krone.

Skulle jeg ønske at hun skulle være med på delingen, så ville jeg naturligvis spurt henne - før - avtalen ble lagt frem.

Hvis du leser tråden (det kom litt uklart fram i første innlegg) så sa faren at han skulle hjelpe til med utgiftene til sertifikatet.

Gjest Psyk av alt

Hvis han nettopp har tatt lappen så må han vel være fylt 18? Er da far fortsatt bidragspliktig i det hele tatt? Jeg mener at denne utgiften burde dere ha drøftet med ungdommen deres om før lappen ble tatt, slik at dere fikk bestemt hvem som skulle betale hva.

Evt kan jo dere foreldre bli enige om å betale det som en 18-års gave, eller som forskudd på 20-års gave?

Han tok lappen på 18-års dagen. Far sa når han begynte med kjøretimer at han skulle hjelpe til med utgiftene. Det kom ikke klart fram i hoved innlegget.

Gjest Psyk av alt

Begge mine barn har selv betalt sine egne sertifikater. De har finansiert det ved å ta sommerjobber, bruke av oppsparte penger, spare på bursdagspenger osv.

Jeg mener helt klart at hverken far eller mor kan kreves for noe her. Men vil de hjelpe til og har muligheten er det jo en annen sak.

Jeg synes nok at har de ikke mulighet til selv å finansiere dette når de er 18, så får de vente til de har spart seg opp nok penger.

Du får lese tråden. Dette betød svært mye for min sønn.

Gjest Psyk av alt

Jeg hørte på radioen i dag tildig at det er under halvparten av dagens ungdom som tar lappen i løpet av året de fyller 18.

jeg antar at høy pris er en del av årsaken til dette, at det er mange som venter til de har egen inntekt.

jeg ville synes det var veldig rart om NAV hadde retningslinjer som sa at foreldre skal dele utgifter til førerkort til en 18 åring. De fleste får ikke dette betalet i sin helhet av foreldrene.

I min sønns vennegjeng er det vanlig at man får hjelp til å betale førerkortet, men de fleste jobber litt ved siden av skolen, og betaler kanskje i gjennomsnitt halvparten selv?

Er sønnen din syk, og det er mer enn nok for ham å takle skolen uten å jobbe ved siden av, så synes jeg det er riktig prioritering. Så flott at du har fått til å betale dette for ham!

Skal faren være med å betale, bør det avtales på forhånd, og han bør jo betale regningene fortløpende, å ha en halvveis avtale med en spillegal eks du ikke stoler på, gjør det jo ikke til noen bombe at han ikke står der med 10000 i hånden den dagen sønnen kjører opp?

Takk for at du har lest hele tråden før du uttaler deg. Nei, det er absolutt ingen bombe at han ikke betaler det han har sagt han skal.

Derfor lurte jeg på om jeg hadde noen rettigheter (håpefull), men det har jeg ikke.

Annonse

Gjest Elextra

Ja.. Sånn som det er blitt med arbeidsmarkedet så tenker jeg at de barn som har foreldre som sponser sertifikat. De har glassklare fortrinn, akkurat som de barn med foreldre som sørger for leksehjelp..

Så lappen burde vært subsidiert i dette landet. Bare byfolka som har kollektivtilbud som fungerer på alle plan.

Flink er du som har fiksa det helt alene! Om gubben skulle finne på å være kjip. Mine skal og få lappen som en del av oppdragelsen! ;0)

''Så lappen burde vært subsidiert i dette landet''

*knegg*

Røyk og snus er og lovlig ;-)

Jada, men så helseskadelig som det kan gå an. Stikk en tur på en lungeavdeling på et sykehus.

Min mor satt forøvrig med oxygenmaske 18 timer i døgnet siste årene hun levde.

Hun hadde da kols, lungeemfysem og astma som følge av et liv med røyk.

Noen av disse sykdommene_kan_ være litt genetiske.

Så, igjen, kunne jeg klare å holde unge lunger røykfrie til de hadde fått litt mere vett i skallen, så var det verdt det.

Og ja, jeg hadde gitt samme tilbudet idag :-)

Kan du nevne EN ting i tobakken som kroppen din har bruk for, så skal du bare knalle på med røyk ;-)

Gjest Psyk av alt

Vel, ja men i så fall kan du jo si det til ham, at du regner med at dere deler utgiftene 50/50.

Jeg har tatt kontakt med ham i dag og sagt at utgiftene til sertifikatet ble mye og om han vær så snill kunne bidra, som avtalt.

Men fikk nei, han hadde ikke penger.

Gjest Psyk av alt

Jada, men så helseskadelig som det kan gå an. Stikk en tur på en lungeavdeling på et sykehus.

Min mor satt forøvrig med oxygenmaske 18 timer i døgnet siste årene hun levde.

Hun hadde da kols, lungeemfysem og astma som følge av et liv med røyk.

Noen av disse sykdommene_kan_ være litt genetiske.

Så, igjen, kunne jeg klare å holde unge lunger røykfrie til de hadde fått litt mere vett i skallen, så var det verdt det.

Og ja, jeg hadde gitt samme tilbudet idag :-)

Kan du nevne EN ting i tobakken som kroppen din har bruk for, så skal du bare knalle på med røyk ;-)

Jeg er utdannet helsepersonell så er fullstendig klar over de helseskadelige effektene. Jeg reagerte, litt humoristisk, på ordet lovlig.

Faktisk, for haugevis av år siden, ga man sigaretter (mener de inneholdt menthol, husker ikke helt) til astmatikere, de hadde en "avslappende" og "åpnende" effekt på luftveiene. Tenkte man en stund. Heldigvis har vitenskapen kommet lengre :-)

Annonse

Gjest Annve

Du får lese tråden. Dette betød svært mye for min sønn.

Det betydde mye for mine barn også, og jeg vil tro det betyr mye for de fleste.

Det jeg svarte på var at du etterspurte om du kunne kreve at far betalte. Noe jeg mener du ikke kan.

Det er jo bare kjempeflott hvis far/mor kan hjelpe til, men mange har ikke mulighet til det.

Derfor skrev jeg at barna selv bør finansiere det. Men gratulerer med sertifikat til sønn.

Gjest Psyk av alt

Det betydde mye for mine barn også, og jeg vil tro det betyr mye for de fleste.

Det jeg svarte på var at du etterspurte om du kunne kreve at far betalte. Noe jeg mener du ikke kan.

Det er jo bare kjempeflott hvis far/mor kan hjelpe til, men mange har ikke mulighet til det.

Derfor skrev jeg at barna selv bør finansiere det. Men gratulerer med sertifikat til sønn.

Som sagt var det ikke snakk om å kreve far for beløpet. Jeg lurte på om jeg hadde noen rettigheter siden han, far, hadde sagt at han ville hjelpe til med utgiften, men ikke har gjort det.. Har kontaktet nav og det er ikke en utgift som deles på linje med regulering/konfirmasjon.

Min sønn er syk og kan verken gå på skole eller jobbe, derfor krever hverken far eller jeg at han skal betale det selv. Som sagt har det bidratt til svært mye positivt for ham, antagelig mer enn for andre ungdommer.

Gjest Annve

Som sagt var det ikke snakk om å kreve far for beløpet. Jeg lurte på om jeg hadde noen rettigheter siden han, far, hadde sagt at han ville hjelpe til med utgiften, men ikke har gjort det.. Har kontaktet nav og det er ikke en utgift som deles på linje med regulering/konfirmasjon.

Min sønn er syk og kan verken gå på skole eller jobbe, derfor krever hverken far eller jeg at han skal betale det selv. Som sagt har det bidratt til svært mye positivt for ham, antagelig mer enn for andre ungdommer.

Ok, da oppfattet jeg innlegget ditt annerledes enn du mente det.

Det er ikke greit å gjøre en avtale og siden bryte den som far har gjort.

Det er bra at du har klart å hjelpe sønnen din.

Gjest Psyk av alt

Ok, da oppfattet jeg innlegget ditt annerledes enn du mente det.

Det er ikke greit å gjøre en avtale og siden bryte den som far har gjort.

Det er bra at du har klart å hjelpe sønnen din.

Det ble litt klønete formulert i åpningsinnlegget, men hvis du hadde lest tråden, eller deler av den så hadde du forstått det bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...