Gå til innhold

Hvordan bli kvitt skjærer?

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Jeg har et fint tre rett uttafor verandaen min der jeg har foringsplass for småfugler. Den siste tida har imidlertid plassen blitt fullstendig okkupert av skjærer, som i tillegg til å haie til seg all maten også lager et helvetes leven morgen og kveld.

Har noen gode forslag til hvordan kvitte seg med dem? Jeg har slått fra meg tanken på at det berømte luftgeværet jeg fikk i 30-årsgave endelig kan komme til nytte, og vurderer knallhard behaviorisme i form av et par kraftige vanngeværer og noen villige nabounger som kan sitte på lur i buskene noen formiddager. Andre gode forslag? Jeg vil jo helst ikke skremme livskiten ut av resten av fuglene - det er jo stas med meiser, pilfink og hakkespett som kommer hver dag, men som nå åpenbart er terrorisert vekk av 5-6 standhaftige skjærer.

Anyone?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Vet ikke jeg, men de er iallefall frekke fugler :(

mariaflyfly
Skrevet

Vet ikke jeg, men de er iallefall frekke fugler :(

Frekke som flatlus. Jeg er drittlei. Vil jo ikke fjerne all maten heller, men jeg lurer på om det er eneste utvei.

Skrevet

Du har laget en fôringsplass, ikke en fôringsplass for småfugler. :)

Jeg tror ikke det er noe annet du kan gjøre enn å fjerne maten igjen.

mariaflyfly
Skrevet

Du har laget en fôringsplass, ikke en fôringsplass for småfugler. :)

Jeg tror ikke det er noe annet du kan gjøre enn å fjerne maten igjen.

Det er en dedikert fôringsplass! *insisterer*

Skrevet

Bygge et "bur" av hønsenetting rundt selve fuglebrettet, med så store hull at de små fuglene kommer seg gjennom, men så små at skjærene ikke kommer inn. Da får de i alle fall ikke tak i maten.

Skrevet

Det er en dedikert fôringsplass! *insisterer*

Sett opp skilt, "Kun for småfugler, skjærer ingen adgang." :)

mariaflyfly
Skrevet

Bygge et "bur" av hønsenetting rundt selve fuglebrettet, med så store hull at de små fuglene kommer seg gjennom, men så små at skjærene ikke kommer inn. Da får de i alle fall ikke tak i maten.

Hmmm... Det kan kanskje funke! (Min kjære, biologen, kommer til å dø av latter når jeg har nabolagets eneste Guantanamo-fôringsplass)

Jeg lurer på om jeg rett og slett bare må ta vekk hele greia i treet og satse på de små til å feste på vindusruta en periode...

mariaflyfly
Skrevet

Sett opp skilt, "Kun for småfugler, skjærer ingen adgang." :)

Godt forslag! :D

Skrevet

Gå til anskaffelse av ett stykk katt.

Skrevet

Vi snakket om dette på jobb i forrige uke.

Jobber sammen med menn, der mange av dem er jegere. Hos han ene fløy både skjærer og måker en omvei rundt eiendommen hans. Var vel snakk om hagle der i gården..... ;-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Hmmm... Det kan kanskje funke! (Min kjære, biologen, kommer til å dø av latter når jeg har nabolagets eneste Guantanamo-fôringsplass)

Jeg lurer på om jeg rett og slett bare må ta vekk hele greia i treet og satse på de små til å feste på vindusruta en periode...

''Min kjære, biologen, kommer til å dø av latter når jeg har nabolagets eneste Guantanamo-fôringsplass''

Haha! :D

Skrevet

''(Min kjære, biologen, kommer til å dø av latter når jeg har nabolagets eneste Guantanamo-fôringsplass)''

*hehe* Men om han har litt peiling på fugleforing så vet han at det ikke er helt uvanlig å gjøre det sånn. :o)

Skrevet

Gå til anskaffelse av ett stykk katt.

'''Gå til anskaffelse av ett stykk katt.''

Nettopp! Småfuglene vandrer gjerne heden også, men skitt au ;)

Skrevet

*LOL*

mariaflyfly
Skrevet

Har nå satt Guttungen og kompisen hans på prosjekt Dasshagle. Vel utstyrt med minst en i hver etasje, skal jeg nå skyte i treet med erter hver gang de sitter der og skvaldrer.

Jaggu bra jeg har lang sommerferie, noe skal man jo fylle den med.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Jeg har et fint tre rett uttafor verandaen min der jeg har foringsplass for småfugler. Den siste tida har imidlertid plassen blitt fullstendig okkupert av skjærer, som i tillegg til å haie til seg all maten også lager et helvetes leven morgen og kveld.''

Slutt med å legg ut mat til småfuglene på åpent brett. Lag et fuglebrett/fuglehus som skjærene ikke greier å forsyne seg av.

mariaflyfly
Skrevet

''Jeg har et fint tre rett uttafor verandaen min der jeg har foringsplass for småfugler. Den siste tida har imidlertid plassen blitt fullstendig okkupert av skjærer, som i tillegg til å haie til seg all maten også lager et helvetes leven morgen og kveld.''

Slutt med å legg ut mat til småfuglene på åpent brett. Lag et fuglebrett/fuglehus som skjærene ikke greier å forsyne seg av.

Har ikke hatt åpent brett. Kun en stor nøttemater som skjærene i teorien ikke skal kunne få ut noe fra, og noen meiseboller hengene rundt forbi. De skal strengt tatt ikke få tak i dem heller, men de er pokker så utspekulerte og kapper tråden.

brilleslangen
Skrevet

skjære er egentlig en fin fugl om man bare ser etter... synd de er så frekke... Det gjør at man irriterer seg over dem istedet.

Skrevet

Har nå satt Guttungen og kompisen hans på prosjekt Dasshagle. Vel utstyrt med minst en i hver etasje, skal jeg nå skyte i treet med erter hver gang de sitter der og skvaldrer.

Jaggu bra jeg har lang sommerferie, noe skal man jo fylle den med.

Da håper jeg dere har full kontroll på retningen på ertene. Hvis ikke så instruerer du unger i dyremishandling...

P.S. Har ikke du god tilgang til fuglekompetanse?!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...